• Sara1291

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

• Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • annapanna88
    Guffi skrev 2011-10-17 17:30:00 följande:
    På tal om blommor och dekoration... Vilka blommor finns det ute i naturen i maj? Bor i småland btw - det kanske också spelar in...

Precis som några av er skrivit ovan så är ju det ett toppenbra sätt att spara pengar! Iaf tänkte jag att vi kunde dekorera med vilda blomster. Vi har tema grönt och vitt så nåt borde ju gå att hitta...
    Grönt är ju inga problem iaf :) Om man har tur kanske syrénerna blommar redan? Annars vet jag inte. Vi funderar på att köpa vita rosor i 10-pack på typ ICA, och sen ta in "grönt" från naturen. Känns hyfsat budget iaf :) 
  • BlomAnna

Jag måste fråga en sak. Räknar ni bort tex bidrag från föräldrar/svärföräldrar och kuvertavgift när ni säger att ni har en budget på typ 40 000?

Alltså jag tänker om ni får 20 000 av era föräldrar har ni då en budget på 20 000 själva eller 40 000 själva och hela bröllopets budget blir 60 000?

Samma med kuvertavgift om ni har räknat med att maten konstar 300kr/person och ni tar 300kr i kuvert avgift räknar ni ändå med maten som en kostnad?

• Cicci90
    Guffi skrev 2011-10-17 17:30:00 följande:
    På tal om blommor och dekoration... Vilka blommor finns det ute i naturen i maj? Bor i småland btw - det kanske också spelar in...

Precis som några av er skrivit ovan så är ju det ett toppenbra sätt att spara pengar! Iaf tänkte jag att vi kunde dekorera med vilda blomster. Vi har tema grönt och vitt så nåt borde ju gå att hitta...
    Jag tittade igenom mina bildmappar på datorn, älskar att ta kort på blommor så det finns en hel del av den varan här.. :p
    Bor själv i småland och i maj har det funnits fullt med maskrosor,  styvmorsvioler och midsommarblomster. Bara för att nämna några.
    Av den vita sorten har det funnits massor vitsippor, körsbärsblommor samt blommande päron- och äppelträd! Sen finns det sorter av tulpaner, påsk- och pingstliljor som är så gott som vita dom också. Men det är väl lite svårt att hitta i det vilda.. :p
    Har man supertur så kan liljekonvaljen blomma i maj, men oftast dröjer den. Sen kanske den är lite väl stark i doften ifall det finns allergiker osv.

Kanske kan vara lite häftigt med buketter med kvistar från träd med vita blommor på..

Tyvärr har inte syrenerna hemma hos oss börjat blomma försen riktigt sent i maj eller i början - mitten av juni, men jag vet att detta skiljer kraftigt bara i småland.

+ att allt är JÄTTEGRÖNT i maj! ;) Så på den gröna punkten har du inga problem.. :P
  • Drullen

När vi hittat lokalen vi ville ha o bokat den, trots att den är dyr, så kom min pappa o sa att han gärna ville betala för den. Hur snäll som helst, vi har inte räknat med att nån ska hjälpa till, så det blev vi oerhört glada för självklart.

Men.. för att svara på frågan, så de pengarna räknar vi ju in i summan hur mycket det får kosta, för oss är det mer att vi inte vill att allt ska fara iväg o bli för dyrt. Men istället för kuvertavgift kommer vi önska oss pengar till renovering av vårat hus. Det är ju var de pengarna vi lägger på bröllopet skulle gå om vi istället tog en kuvertavgift.

Ja är förövrigt värdelös på budgetar, så ja går bara o tänker att hitta de billiga alternativen i allt. Ja älskar att pyssla o kommer absolut använda mig av mycket som ja hittat bla i denna tråd.

Massa med Kanonidéer !!

• Cicci90
    BlomAnna skrev 2011-10-18 13:45:27 följande:

Jag måste fråga en sak. Räknar ni bort tex bidrag från föräldrar/svärföräldrar och kuvertavgift när ni säger att ni har en budget på typ 40 000?

Alltså jag tänker om ni får 20 000 av era föräldrar har ni då en budget på 20 000 själva eller 40 000 själva och hela bröllopets budget blir 60 000?

Samma med kuvertavgift om ni har räknat med att maten konstar 300kr/person och ni tar 300kr i kuvert avgift räknar ni ändå med maten som en kostnad?

Jag ränkar inte bort bidrag.. Tror inte heller att jag kommer behöva bidrag från föräldrar eller svärföräldrar. Och någon kuvertavgift har vi inte.
    Så rätt och slätt 40 000 kr :)
  • baby freeze

Jag utgår ifrån att den totala kostnaden blir max 40k oavsett vem som betalar.
  • Rosi

Vi har inga som hjälper oss med bröllopet så för oss är det rakt av...
  • annapanna88

Vi tänker 40 000 totalt, även om någon annan betalar vissa saker.
    Rent generellt tror jag bara man räknar bort sådant man får gratis, t.ex om man känner någon som är frisör eftersom ju ingen betalar då, men det kanske bara är som jag tänker så :)
  • CorneliaApplehoff

Vi betalar allt själv och vårt kommer garanterat landa på mindre än 40000.. Vi kommer landa på max 20000 .. Och det bästa av allt är att det inte kommer kännas budget utan man gjort smarta val och gör mycket själv .. :)
  • baby freeze
    annapanna88 skrev 2011-10-18 19:23:56 följande:
    Vi tänker 40 000 totalt, även om någon annan betalar vissa saker.
    Rent generellt tror jag bara man räknar bort sådant man får gratis, t.ex om man känner någon som är frisör eftersom ju ingen betalar då, men det kanske bara är som jag tänker så :)
    Självklart! Man kan ju inte hålla på och räkna om allt till pengar, för i så fall så skulle jag ha ett flerahundratusenkronorsbröllop med tanke på hur mycket tid som gått åt till pyssel och research...
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)