• Sara1291

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

• Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Imke1977

Vi har inte heller någon som hjälper oss. Mina föräldrar har inga pengar helt enkelt pga dom är pensionerer. Och sambons mamma har inte heller några pengar. Pappan och hans fru är för snåla :-/
    Så ja... det är vi bara. Men det funkar

• Hanna05

Vi har en budget på 40.000 kr, vi kommer få 10.000 från mina föräldrar och 10.000 från min sambos.
    Så 20.000 måste vi spara ihop själva :)

Sen tar vi även en kuvertavgift.

• BlomAnna
    Hanna05 skrev 2011-10-18 21:39:54 följande:
    Vi har en budget på 40.000 kr, vi kommer få 10.000 från mina föräldrar och 10.000 från min sambos.
    Så 20.000 måste vi spara ihop själva :)

Sen tar vi även en kuvertavgift.
    Men då blir ju er budget högre än 40 000 om ni tar ut kuvertavgift också för jag antar att kuvertavgiften finansierar maten så att säga?
  • Imke1977
    BlomAnna skrev 2011-10-18 21:52:53 följande:
    Men då blir ju er budget högre än 40 000 om ni tar ut kuvertavgift också för jag antar att kuvertavgiften finansierar maten så att säga?
    Blir den högre? Nu hnger jag inte med... kanske är för tidigt. hihi
  • baby freeze
    Imke1977 skrev 2011-10-19 08:16:47 följande:
    Blir den högre? Nu hnger jag inte med... kanske är för tidigt. hihi
    Ja, om man tar kuvertavgift så räknar man ju inte in maten i budgeten. Så totala kostnaden för bröllopet blir ju mer än 40000, iom att gästerna också betalar.
  • JennyL
    baby freeze skrev 2011-10-19 10:13:30 följande:
    Ja, om man tar kuvertavgift så räknar man ju inte in maten i budgeten. Så totala kostnaden för bröllopet blir ju mer än 40000, iom att gästerna också betalar.
    Men budgeten är väl det man själv betalar?
    Så då räknar man bort kuvertavgiften, för den betalar ju gästerna :) 
  • izredam
    JennyL skrev 2011-10-19 11:38:40 följande:
    Fast skriver man en budget för något annat (typ ett företag) så räknar man ju utgifter och intäkter - kuvertavgiften är ju en intäkt, men maten är ju en utgift... Så rent tekniskt sett borde båda vara med i budgeten... Sen är det väl upp till var och en att göra som den vill, det spelar ju liksom ingen roll så länge man har koll på vad utgifterna är och vad intäkterna är.
  • baby freeze
    JennyL skrev 2011-10-19 11:38:40 följande:
    Det var nog det som BlomAnna menade med sin fråga tidigare, om man bara räknar det man betalar själv, eller om man tänker lite mer som izredam förklarar. Kuvertavgift är något av en het potatis, så jag tror att vi ska undvika att dyka för långt i den diskussionen just i denna tråd. Alla får göra som de vill, men själv tänker jag envist att det ska gå att ha ett bröllop på en snål budget (budget definierad så som izredam så klyftigt förklarade) och ändå bjuda på allt.
  • BlomAnna
    izredam skrev 2011-10-19 11:51:53 följande:
    Fast skriver man en budget för något annat (typ ett företag) så räknar man ju utgifter och intäkter - kuvertavgiften är ju en intäkt, men maten är ju en utgift... Så rent tekniskt sett borde båda vara med i budgeten... Sen är det väl upp till var och en att göra som den vill, det spelar ju liksom ingen roll så länge man har koll på vad utgifterna är och vad intäkterna är.

Absolut!

Men när man skriver ner alla utgifter och intäkter får man ju en slutsumma som ju blir resultatet i dett falla bröllopets kostnad.

Tänker så här

Utgift Mat 17 000

Intäkt kuvertavgift: 17 000

Resultat kostnad mat: 0kr

Utgift klänning 5 000

Intäkt klänning (bidrag av mamma): 2 500

Reslutat kostnad klänning 2 500

Alltså kostar mat och klänning egentligen 22 000 kr men intäkterna gör att det bara kostar 2 500 kr. Alltså är ju den egentliga budgeten betydligt högre än slutsumman så att säga.

• Hanna05

Jag tar inte kuvertavgift för att finansiera middagen, har gott och väl pengar till det.
    Men vi önskar oss inga presenter, eftersom vi redan varit tillsammans i 10 år. Vi har det mesta! Sedan kan vi inte heller åka på någon bröllopsresa på väldigt länge. Så ingen idé att önska sig ett bidrag till det. Huset är så gott som totalrenoverat, så vi tar en kuvertavgift mer för att det är lättare för gästerna ( de flesta vi frågat iaf) och för att vi inte vill ha presenter helt enkelt :)

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)