• Sara1291

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

• Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Annika611

Hej! Jag har inte läst igenom hela tråden så detta tips har kanske kommit fram tidigare. Jag beställde inte min brudbukett på förhand, utan gick samma dag till en blomaffär och köpte en av deras färdigbundna buketter. Detta fungerar ju förstås bara om man är öppen för olika typer av blommor och färger. Jag fick en i rött, precis som jag hade hoppats på. Sen knöt jag ett svart och ett tunt svart band i silver runt skaftet. Buketten kostade 250 kr och jag var verkligen helnöjd. Den var precis vad jag hade önskat mig och mycket billigare än om jag hade beställt en likadan i förväg och kallat den brudbukett!

• Nudax
    knyttan skrev 2011-10-15 18:46:20 följande:
    Vi gifter oss 7/7 -12. Problemet är att vi ska gifta oss i den staden där mina föräldrar bor, 30 mil fån där vi bor... både de och vi bor i små lägenheter med ännu mindre kök, och inte så jätte mycket förvaringsutrymmen (frys etc). Det är ju helt klart en annan grej om man bor i hus eller har möjligheter att liksom "bunkra upp".
    Jag älskar annars att laga mat och fixa stora fester, men jag har helt enkelt fått inse de praktiska begränsningarna i detta fallet Gråter Det som vi funderar på att lägga till blir isf lite kallskuret, några olika sallader och kanske några enkla snittar till fördrinken. Satt och funderade på att göra tårtan själv, men det kommer nog inte gå det heller...

Sen så får man ju lite se det som att det man kanske "sparar" på att ta billiga alternativ, det får man ju ofta "betala igen" med sitt eget arbete. Så jag tänker lite som så att det kanske är bättre att betala lite mer för att inte behöva vara helt sönderstressad på Dagen D!

När gifter ni er?
    Låter som om vi har flera likheter =P Vi gifter oss 28/7 - 12 och ska inte heller gifta oss i vår hemstad. Vi ska faktiskt gifta oss 80 mil från vår hemstad då jag bor på ny ort men mestadelen av min släkt (som är större än hans) bor 80 mil bort (allt inom Sverige)... så vi har också svårt att bunka upp i förväg, kommer mer att bli om vi åker dit ett par dagar innan som vi kan börja förbereda, men inte veckor innan tyvärr.

Du har nog rätt angående det med tid vs pengar... vi har skickat lite offertförfrågningar nu till olika cateringfirmor omkring där vi ska gifta oss och när vi får tillbaka förslagen får vi fundera om vi har råd/känner det är värt mot tiden vi annars måste lägga ner dagarna innan.
  • Nudax
    Annika611 skrev 2011-10-15 19:31:34 följande:
    Hej! Jag har inte läst igenom hela tråden så detta tips har kanske kommit fram tidigare. Jag beställde inte min brudbukett på förhand, utan gick samma dag till en blomaffär och köpte en av deras färdigbundna buketter. Detta fungerar ju förstås bara om man är öppen för olika typer av blommor och färger. Jag fick en i rött, precis som jag hade hoppats på. Sen knöt jag ett svart och ett tunt svart band i silver runt skaftet. Buketten kostade 250 kr och jag var verkligen helnöjd. Den var precis vad jag hade önskat mig och mycket billigare än om jag hade beställt en likadan i förväg och kallat den brudbukett!

Jättebra tips! Sådär kommer vi göra fast med tårtor... kommer nog att köpa på oss helt vanliga prinsesstårtor från ett bageri eller en ICA Maxi (fast med vit marsipan) och sen dekorera dem själva hemma.
  • Fiaa
    Hanna05 skrev 2011-10-14 21:29:36 följande:
    Vi kommer ha godis i dem. Sådana här runda med mint i som är rosa, gröna & vita..

Vi kommer även att ha godisbuffé på kvällen, men jag tror mest det är barnen som kommer äta från den.
    Och sedan ryms det inte så mycket godis i askarna så jag tycker inte det blir kaka på kaka! :)
    Vi har också tänkt ha såna. Vet du vart man får tag på dom? Kan man beställa på nätet eller måste man gå till affären och köpa "säckvis"? :)
  • Rosi
    Fiaa skrev 2011-10-16 02:50:34 följande:
    Vi har också tänkt ha såna. Vet du vart man får tag på dom? Kan man beställa på nätet eller måste man gå till affären och köpa "säckvis"? :)
    Jag kan bara gissa att det finns på typ obs! coop.. de brukar sälja godis i stropack.. annars är det nog bara och prata med dem så fixar butiken säkerligen en låda till er....
  • Fiaa
    Rosi skrev 2011-10-16 04:53:05 följande:
    Jag kan bara gissa att det finns på typ obs! coop.. de brukar sälja godis i stropack.. annars är det nog bara och prata med dem så fixar butiken säkerligen en låda till er....
    Jo, tack :) Har tänkt att man borde väl kunna höra med dom :)
  • Brudiframtiden

Idag har jag fyndat! Var på inredningsparty och hittade 12 lila värmeljuslyktor till halva priset, ca 25 kr/stycket. Tog dem på en gång. Ska bara hämtas och betalas med! Känner mig nöjd! Vi ska inte gifta oss förrän september 2013 men lila har vi bestämt som temafärg..

Vet inte om jag skrivit det tidigare ang maten..vi kommer mest troligt också att köra buffé a la catering. Vi kommer att ha grillbuffé med grillare på plats och idag kostar deras stora buffé 250 pp. Då får man

jägarkryddad kycklingfilé, helgrillad gris,  rökt lax i den smaksättning man önskar och helgrillad entrecôte. Potatisgratäng, bakad potatis, rostade rotfrukter, säsongens sallad, hemlagade såser, fruktfat, bröd och smör.

Sprit, öl och vin handlar vi antagligen i Tyskland..Tycker det är svårt med mängden bara...

• annapanna88
    Nudax skrev 2011-10-15 10:09:34 följande:
    Jo precis... det blir ju lite jobb att sälja, förmodligen kommer vi inte orka det sen i alla fall =P Men om det blir billigare för oss att köpa gör vi nog det, sen kan man spara en del av det till kommande stora fester såsom 40, 50års fester etc.

Men om jag förstår dig rätt hade de alltså hyrt porslin men gjort egen buffé? Det vore ju en gyllene medelväg för oss! Vi lutar mot att göra egen buffé eftersom det blir så mycket billigare, men om man då ändå kan hyra in kanske eprsonal och porslin från nått ställe vore det ju toppen!
    Precis så ska vi också göra, altså hyra porslinet men göra alla mat själva :) Sjukt skönt att slippa disken efter också!
  • CorneliaApplehoff

Vi har tänkt att höra med ICA om vad deras plankor kostar... De är iaf väldigt goda, för sen tänkte vi själva lägga till skivad fläskytterfilé och så för att öka "lyxkänslan" lite....
    Får hoppas det är ett OK pris, för vi har redan så mycket som ska göras på fredagen att göra mat nog inte kommer hinnas med som tidigare planerat... Kommer isf stressa rent ihjäl mig...

• augusti2012

Den svart/guldiga har mina föräldrar köpt 20 stycken av för 20 kr. Ska vi ha på bordet tillsammans med vita hjärtan i trä som vi ska ha värmeljus i. Samt gröna skålar med blommor i. Tror det kommer bli bra till våra röda plastdukar, och vita spetslöpare. Vita tygservetter med röda servettringar. :) Samt glasflaskor till vinet. 

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)