• Soon Mrs Kamprad

Provuppsättning - vad tycker ni?

Tjejen som ska fixa mitt hår, smink och naglar på mig och mina tärnor kom hem till mig i götet och vi gick igenom allt i minsta detalj hur jag ville ha det och detta är resultatet. Jag är så väldans nöjd. Ville ha det lite halvt uppsatt bara. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Provuppsättning - vad tycker ni?
  • Soon Mrs Kamprad
    Hanna och Petter skrev 2011-11-08 19:21:03 följande:
    Men då borde hon cäl inte lagt till (C) och sitt namn över bilden som för att visa att det är hennes? Så att ingen "snor" den... 
    Det har du helt rätt i!
  • Silketuss

Är det någon mer som fått mejl från ts pga det ni skrivit i tråden? Förresten, är det inte olagligt att utge sig för att ha copyright på bilder som man inte äger? 

• Fjärilen
    Silketuss skrev 2011-11-09 10:22:34 följande:
    Är det någon mer som fått mejl från ts pga det ni skrivit i tråden? Förresten, är det inte olagligt att utge sig för att ha copyright på bilder som man inte äger? 
    Jo,
    Om man kollar här:http://www.omwebb.se/upphovsratt-pa-natet-for-fotografier-och-illustrationer/

Tagit ifrån ovan hemsida:

"Men vad händer då om någon tar din bild eller du tar någon annans bild till exempel från en blogg och publicerar på din egen webbplats. Ja, då har du begått ett lagbrott som kan ge böter och i värsta fall fängelse."
  • Chicita

I trådstarten så skriver TS att "detta är resultatet".

Borde inte det betyda att bilden är en bild på det faktiska resultatet och inte på en inspirationsbild som man hade med sig till sin frisör?
    Annars är det väldigt vilseledande. 

Silketuss: Jepp, du har rätt. Det är olagligt att utge sig för att ha copywright på bilder som man inte har tagit själv eller har rättighet till att använda.
    Dock vet jag att om jag laddar upp en bild från min dator här så får jag automatiskt en vattenstämpel på bilderna eftersom jag valt det i bildinställningarna. Så jag måste komma ihåg att bocka av det om det inte är min bild jag laddar upp. Så det kan ju vara en ren miss från TS sida.
    Men jag tolkar första inlägget med "detta är resultatet" som att det är en bild på TS egen håruppsättning. Vilket tillsammans med (c)-märkningen på bilden gör det dubbelt troligt att TS försöker få det att framstå som en bild på henne. Och för mig så ser det alltså ut som en avsiktlig handling. Vilket är straffbart enligt svea rikes lag. 

• Soon Mrs Kamprad

Jag fick vattenstämpeln här på  BT och jag ber som sagt om ursäkt ifall jag vilseledde er men som sagt så ÄR DET INTE JAG PÅ SJÄLVA BILDEN utan jag har bara likadan hårfärg och frisyren kommer att vara densamma. Vet någon hur man tar bort bilden så att jag kan klippa bort vattenstämeln?  Eller kan man endast ta bort vattenstämpeln? (Är inte så insatt i sånt där)

• Chicita
    Soon Mrs Kamprad skrev 2011-11-09 11:40:10 följande:
    Jag fick vattenstämpeln här på  BT och jag ber som sagt om ursäkt ifall jag vilseledde er men som sagt så ÄR DET INTE JAG PÅ SJÄLVA BILDEN utan jag har bara likadan hårfärg och frisyren kommer att vara densamma. Vet någon hur man tar bort bilden så att jag kan klippa bort vattenstämeln?  Eller kan man endast ta bort vattenstämpeln? (Är inte så insatt i sånt där)
    Men varför säger du att "detta är resultatet" och visar en bild som inte är på dig i så fall?
    Varför inte visa en bild på det som faktiskt var resultatet av provuppsättningen?
    Jag har lite svårt att greppa det...

-Så här tänkte jag ha mitt hår-
    eller
    -Jag hoppas att mitt hår kommer att se ut så här-
    då hade jag fattat att bilden inte var på dig. Men inte när du skriver att "du har varit och gjort en provuppsättning och så här blev resultatet" och sen lägger upp bilden.

Att du sen rekommenderar den som gjort provuppsättningen efteråt, där man ju då berömmer frisören baserat på bilden (på en frisyr hon inte gjort) är ju faktiskt falsk marknadsföring.

Om du vill ändra något i tråden så får du vända dig till moderatorerna. Dom kan hjälpa dig att ta bort bilden eller ändra i inläggen / ta bort inlägg eller hela tråden.

Jag har full förståelse för att det kan bli fel ibland. Men här ser inte jag något oavsiktligt fel, utan jag tycker att det är tydligt att det är gjort med avsikt just eftersom du har skrivit som du gjort och rekommenderat en frisör baserat på någon annans arbete...
    Jag hoppas att jag har fel, men jag tror faktiskt inte det... 
  • Soon Mrs Kamprad
    Chicita skrev 2011-11-09 13:11:44 följande:
    Men varför säger du att "detta är resultatet" och visar en bild som inte är på dig i så fall?
    Varför inte visa en bild på det som faktiskt var resultatet av provuppsättningen?
    Jag har lite svårt att greppa det...

-Så här tänkte jag ha mitt hår-
    eller
    -Jag hoppas att mitt hår kommer att se ut så här-
    då hade jag fattat att bilden inte var på dig. Men inte när du skriver att "du har varit och gjort en provuppsättning och så här blev resultatet" och sen lägger upp bilden.

Att du sen rekommenderar den som gjort provuppsättningen efteråt, där man ju då berömmer frisören baserat på bilden (på en frisyr hon inte gjort) är ju faktiskt falsk marknadsföring.

Om du vill ändra något i tråden så får du vända dig till moderatorerna. Dom kan hjälpa dig att ta bort bilden eller ändra i inläggen / ta bort inlägg eller hela tråden.

Jag har full förståelse för att det kan bli fel ibland. Men här ser inte jag något oavsiktligt fel, utan jag tycker att det är tydligt att det är gjort med avsikt just eftersom du har skrivit som du gjort och rekommenderat en frisör baserat på någon annans arbete...
    Jag hoppas att jag har fel, men jag tror faktiskt inte det... 
    Jag förstår nu i efterhand att jag borde skrivit klart och tydligt att JAG HAR VARIT OCH FÅTT PROVUPPSÄTTNING UTIFRÅN DENNA BILDEN OCH DEN BLEV VÄLDIGT LIKT. Just då så tänkte jag bara visa er hur jag skulle ha det och eftersom det var denna bild jag hade med både till frisören och frisyrmakarn och hade den sparad i datorn så lade jag upp den, tyvärr. Gjort är gjort och kan inte göras ogjort tyvärr för då hade jag skrivit det.
  • ewaulrica
    Soon Mrs Kamprad skrev 2011-11-09 13:48:20 följande:
    Jag förstår nu i efterhand att jag borde skrivit klart och tydligt att JAG HAR VARIT OCH FÅTT PROVUPPSÄTTNING UTIFRÅN DENNA BILDEN OCH DEN BLEV VÄLDIGT LIKT. Just då så tänkte jag bara visa er hur jag skulle ha det och eftersom det var denna bild jag hade med både till frisören och frisyrmakarn och hade den sparad i datorn så lade jag upp den, tyvärr. Gjort är gjort och kan inte göras ogjort tyvärr för då hade jag skrivit det.
    Fin bild, fin frisyr. Synd att det inte är du. Lite svårt för oss att bedöma en bild på en frisyr, dels föreställande någon helt annan, taget från nätet, och dessutom har vi ju inte en ANING om det ens är likt? Lite tokigt också att rekommendera en frisör när man egentligen inte fått sett ett verk gjort av henne.

Hade varit sååå mycket roligare att få bedöma din frisyr istället för en googlad bild! 

Gjort är gjort och för min del är det helt lugnt! :) Jag hoppas du verkligen blir sådär fin på din stora dag! (och att det inte är enbart en önskedröm du har... ;))
  • ewaulrica

Varför lägger du isf inte ut en bild från "Gizelas" hemsida? Hon har ju tydligen gjort något liknande? Såg att hon tydligen är "medlem" här på bröllopstorget också? Får man vara det och göra reklam i sin presentation?!

• ewaulrica

Häromdagen stod det dessutom i hennes (Gizelas) gästbok att hon inte ens har utbildning? Men det verkar borttaget? Förvånad Kul att hon får rekommendationer på det här sättet då iaf. Det lär hon väl behöva.

Svar på tråden Provuppsättning - vad tycker ni?