• Mysullis

Skev verklighetsuppfattningen av Bröllopstorget? :)

Har ganska nyligen blivit medlem här sedan min fästman friade. Hänger mest i Smycken & ringar och kikar på vad folk väljer för förlovningsringar/vigselringar. För att få inspiration och för att jag är nyfiken på vad folk vill ha.

Men jag har till min stora förvåning märkt att jag påverkats av att många verkar ha jättedyra ringar med enorma diamanter. Min fästman köpte en helt fantastisk förlovningsring till mig, älskar den! Och den var jättedyr enligt mina mått, 19000 kr. Massor med pengar, hade mer tänkt mig nåt i stil med 5000-6000 kr. Men så blev jag bara kär i en ring, och min underbara fästman tyckte att jag helt klart skulle ha den. <3

Så läser man här. Och massor med människor verkar ha förlovningsringar i prisklassen 30000-40000 kr och uppåt, minst! Här är det mer vanligt än ovanligt, känns det som, att man har en bamsediamant á la USA på 0,70 ct och uppåt. Och det har jag verkligen ingenting emot, toppen om man har råd!! Och jättefina kan de vara också! Men verklighetsuppfattningen när man hänger här är att sådana ringar är väldigt vanliga idag.

Så tittar jag i min vänkrets. Vanliga tjejer med hög utbildning och relativt bra inkomster (& liksasinnade fästmän). Alla har förlovningsringar i prisklassen 3000-6000 kr, och att vigselringen sedan kommer att kosta kanske 6000-10000 kr.

Är det någon annan som har fått lite skev verklighetsuppfattning av att hänga här? Jag blev bara så full i skratt åt mig själv när jag kom på mig med att tänka, "har jag ett pyttering jämfört med "alla" andra". Herregud! *slå sig själv i huvudet* :D Älskar dessutom min underbara fantastiskt vackra ring, för att inte tala om fästmannen fråga (off topic)!

För att klargöra: Priset på ringen spelar verkligen ingen roll och har ingenting med kärleken mellan kvinnan och mannen att göra. Och alla förlovningsringar har samma emotionella värde, oavsett vad den kostade.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-04 16:06
    "Älskar dessutom min underbara fantastiskt vackra ring, för att inte tala om fästmannen ifråga (off topic)!"

Skulle det ju stå. :)
  • Svar på tråden Skev verklighetsuppfattningen av Bröllopstorget? :)
  • aniara

Jag håller med till 100%. Det gäller inte bara ringar dock, vilket du snart kommer märka ;) Flera køper två och ibland tre eller fyra klänningar før att de inte kan bestämma sig (ofta før att de køper den førsta tidigt och sen hittar något finare närmare datumet) eller før att de vill ha extra lyx. Många anger också en ganska modest budget men sen visar det sig att ringarna inte ingår i den... Och bli inte stressad av de som børjar detaljplanera brøllopet två år i førväg och har både klänning och bordsdekorationer inkøpta 14 månader i førväg. Jag säger inte att något av det här är fel på något vis, men jag tror inte att det är särskilt representativt før genomsnittet.

Vi har satt 100k som budget, vilket verkar vara mer än de flesta, men våra ringar (som ingår i budgeten) kommer totalt kosta ca 15 000 kr (två førlovningsringar, en vigselring med diamanter, alla i røtt guld). Vi är nog ganska "genomsnittliga" tror jag.

• emzerus83

Vi har nog olika syn på detta verkar det som för jag tycker jag att sett alla möjliga sorters ringar o prisklasser :)

Huvudsaken är ju att DU är nöjd med din ring och din fästman ;)

• fru i augusti

Det är lätt att skena iväg i tankarna när man läser här och tro att "alla" andra har det si eller så. Jag hade lite lätt panik när jag började planera vårt bröllop och hänga här, för "alla andra" verkade ha en stor budget och var igång med planeringen i sån enormt god tid innan bröllopet.

Vi bestämde oss för att giftermål i maj i år och vigdes i augusti (3 månaders planering!). Budgeten totalt låg på 30.000:- inkusive ringarna.

Fast det beror lite på vilka trådar man läser också. Om man tittar på ekonomi och budget trådarna är det många som handlar om att hålla budgeten nere.

• Mysullis
    emzerus83 skrev 2011-10-04 16:14:10 följande:
    Vi har nog olika syn på detta verkar det som för jag tycker jag att sett alla möjliga sorters ringar o prisklasser :)

Huvudsaken är ju att DU är nöjd med din ring och din fästman ;)
    Håller med dig om att folk köper ringar i alla möjliga prisklasser om man tittar på ex "visa-din-ring-trådar". Men jämfört med min verklighet, är det väldigt många här som har megaringar. I min verklighet har typ inte en enda megaringar. Skrattande

Jag är väldans nöjd med ring och tillhörande fästman. Eller vänta, fästman med tillhörande ring kanske det blir. Haha! Skrattande
  • baby freeze

Kanske är folk mer benägna att skriva ut vad deras ringar har kostat om det är mycket pengar det handlar om? Eller så är det lite viktigare att diskutera olika aspekter på en ring om man planerar att lägga mycket pengar? Vi som har lite enklare smak kanske inte känner att vi behöver starta en tråd med frågor om för och nackdelar med den släta sliverringen?

Våra förlovningsringar kostade 2200 totalt, specialgjorda för oss i en blandning av silver och koppar. Jag ska ha en likadan ring som vigselring, medan mannen får en enkel sliten silverring som tillhört någon av min farmors släktingar. Så totalt lägger vi 3300 på ringar +porto. Jag tycker att det är ganska mycket pengar, för man kan få silverringar mycket billigare, men jämfört med guld och diamanter är det ju budget.

• S2011

jag håller med om att det är lätt att skena iväg i tanken med "alla" som har svindyra ringar och "alla" som säger att det är såååå budget (och i vissa fall de som tycker det är vansinnigt tacky) med ringar för "bara" 8-10 tkr.

min mans ring kostade 479 kr.
    ringen han friade till mig med kostade 100 spänn och min nya förlovningsring och vigselringen kostade tillsammans 360 kr

jag är supernöjd med mina ringar och de glittrar och glänser sådär som jag hade föreställt mig, även fast de inte kostade tusenlappar. men självklart, hade vi haft större budget så hade säkert ringarna fått kosta mer också, så är det ju. när vi har ekonomi till det kommer jag nog att köpa mig en till ring (har länge velat ha en i vitguld med diamanter & safirer).

• baby freeze

Jag tycker också att det är snyggt med bling, och dömer verkligen inte den som köper en dyr ring. Det känns oviktigt för mig, men kul för den som har råd liksom.

• raring

jag tror att man blir lite hjärntvättad rent allmänt när man hänger här. Jag känner mer och mer hur jag blir Bridezilla, fastän jag aldrig någonsin drömt om mitt bröllop eller klänningar eller smycken eller liknande sedan barnsben. Men genom att läsa trådarna så pumpas man med allt som man "måste" ha.

Ett exempel: "favours". efter att ha hängt här känns det som en nästan lagstadgad grej att ge bort på sitt bröllop. Men sedan vid lite reflektion insåg jag att av alla de bröllop jag själv varit bjuden till har _ingen_ haft dessa favours.

Men om man bara kommer ihåg detta emellanåt så tycker jag att bröllopstorget är en jättebra sajt. I like! 

• Mysullis
    raring skrev 2011-10-04 18:22:49 följande:
    Men om man bara kommer ihåg detta emellanåt så tycker jag att bröllopstorget är en jättebra sajt. I like! 
    Jag håller helt med dig om att detta är en jättebra sajt! Det är mer tankarna i mitt eget huvud jag skrattar åt. Glad
  • Svåger

Måste säga att det mesta är skevt på detta forum, 
    Mycket smaklösa grejer och en stor dos bitterhet genomsyrar förumet. 

Svar på tråden Skev verklighetsuppfattningen av Bröllopstorget? :)