• Mysullis

Skev verklighetsuppfattningen av Bröllopstorget? :)

Har ganska nyligen blivit medlem här sedan min fästman friade. Hänger mest i Smycken & ringar och kikar på vad folk väljer för förlovningsringar/vigselringar. För att få inspiration och för att jag är nyfiken på vad folk vill ha.

Men jag har till min stora förvåning märkt att jag påverkats av att många verkar ha jättedyra ringar med enorma diamanter. Min fästman köpte en helt fantastisk förlovningsring till mig, älskar den! Och den var jättedyr enligt mina mått, 19000 kr. Massor med pengar, hade mer tänkt mig nåt i stil med 5000-6000 kr. Men så blev jag bara kär i en ring, och min underbara fästman tyckte att jag helt klart skulle ha den. <3

Så läser man här. Och massor med människor verkar ha förlovningsringar i prisklassen 30000-40000 kr och uppåt, minst! Här är det mer vanligt än ovanligt, känns det som, att man har en bamsediamant á la USA på 0,70 ct och uppåt. Och det har jag verkligen ingenting emot, toppen om man har råd!! Och jättefina kan de vara också! Men verklighetsuppfattningen när man hänger här är att sådana ringar är väldigt vanliga idag.

Så tittar jag i min vänkrets. Vanliga tjejer med hög utbildning och relativt bra inkomster (& liksasinnade fästmän). Alla har förlovningsringar i prisklassen 3000-6000 kr, och att vigselringen sedan kommer att kosta kanske 6000-10000 kr.

Är det någon annan som har fått lite skev verklighetsuppfattning av att hänga här? Jag blev bara så full i skratt åt mig själv när jag kom på mig med att tänka, "har jag ett pyttering jämfört med "alla" andra". Herregud! *slå sig själv i huvudet* :D Älskar dessutom min underbara fantastiskt vackra ring, för att inte tala om fästmannen fråga (off topic)!

För att klargöra: Priset på ringen spelar verkligen ingen roll och har ingenting med kärleken mellan kvinnan och mannen att göra. Och alla förlovningsringar har samma emotionella värde, oavsett vad den kostade.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-04 16:06
    "Älskar dessutom min underbara fantastiskt vackra ring, för att inte tala om fästmannen ifråga (off topic)!"

Skulle det ju stå. :)
  • Svar på tråden Skev verklighetsuppfattningen av Bröllopstorget? :)
  • hannahsofia

jag förstår vad du menar, jag känner lite samma sak! samtidigt finns det många "troll" här i trådarna som bara går ut och skriver absurda grejer för att det är kul av någon anledning. jag tror inte det är så vanligt med dyra ringar här i sverige, inte i 50 000-kronorsklassen iaf! Jag tycker att min ring kommer bli lite för dyr (ca 9000 men den ringen jag vill ha måste guldsmeden göra själv, plocka hem speciella stenar till (i en speciell färg) och guldet är ju så dyrt just nu så det är helt sanslöst!

och jag vill poängtera, att jag tycker inte det är något som helst fel i att ha precis hur dyr eller hur billig ring som helst men jag tror mycket av det som står här på bröllopstorget är folk som vill provocera, inte sanningsenligt någonstans.

• KhiraLii

Jag tror det är trender som kommer och går. För några år sedan så var det väldigt mycket släta ringar som gällde, på sin höjd en alliansring medan det nu kommer mer och mer blingiga alternativ. Förmodligen amerikainfluerat. Något jag har noterat dock att i de allra flesta fall där jag ser någon med en diamant på 0.5 ct och upp så har det varit på lite äldre i 60-årsåldern. Antingen har de mer pengar nu och kan kosta på sig eller så var det modernt med diamanter under den perioden (om det nu är äkta diamanter vill säga)

• Nudax

Liten, här kommer en bild på min enkla släta guldring =) Till den, som det känns just nu, ska det då allts en slät vitguldsring... typ som bilden nedan. Alternativt en slät vitguldsring med någon låg sten i... men troligare det första.

Våra ringar kostade 5400 tillsammans och köptes från Albrekts guld.

• Liten

Riktigt fina ringar, enkla och stilrena Glad
    Sen gillar jag bling också men tror inte jag skulle våga ha de på mig ^^

• Nudax
    Liten skrev 2011-10-08 16:02:24 följande:
    Riktigt fina ringar, enkla och stilrena Glad
    Sen gillar jag bling också men tror inte jag skulle våga ha de på mig ^^
    hehe nä och dessa ringar ska man ju ha - och trivas med - hela livet, då känns det (för mig) snyggast med stilrent och enkelt. Vad den sista ringen ska symbolisera är mer hur en stenring skulle kunna se ut men att jag i så fall nog skulle viöja ha en med bara någon nedsänkt sten i. Mne det lutar mot slut iaf =)
  • SaJo1981

min förlovningsring kostade 5500kr och min vigselring kostade bara 4000kr =) jag fattar faktiskt inte hur man kan lägga så mycket som 30-40papp på vigselring om man inte e väldigt välbärgad, för oss vanliga "svenssons" är det ju en enorm summa.....skulle definitivt föredra att lägga sådana summor på annat än ringar, men det är min åsikt....tex har vi två små grabbar här hemma som vi gärna lägger mer pengar på än oss själva!

• SaJo1981

här är våra ringar (inte en jätte bra bild men....)

förlovningsringarna ser ut så här i orginal: 

Sen har vi graverat våra namn på utsidan av dem och min man har specialbeställt sin så hans är tvärtom i färg (det som är rött är vitt och tvärtom....men hans ring kostade nästan dubbelt så mycket....fast han får ju bara en=) hehe)
  • Liten
    SaJo1981 skrev 2011-10-08 18:54:51 följande:
    här är våra ringar (inte en jätte bra bild men....)

förlovningsringarna ser ut så här i orginal: 

Sen har vi graverat våra namn på utsidan av dem och min man har specialbeställt sin så hans är tvärtom i färg (det som är rött är vitt och tvärtom....men hans ring kostade nästan dubbelt så mycket....fast han får ju bara en=) hehe)
    Detta är också ett mycket trevligt alternativ! Hur fint är det inte med namn på utsidan av ringen, rädd är jag dock för att jag lätt själv skulle tröttna på detta. Men det märker vi, när det väl blir aktuellt kanske jag inte ens är inne på samma spår längre Flört
  • saaandrra

Min förlovnings ring kostade allt som allt 359 graveringen inräknat)
    Och vigselringen kommer inte vara så speciellt dyr heller.

Och jag har världens finaste ring! och skulle aldrig vilja byta ut den mot någon annan!
    Och nej, Min m2b är inte snål eller speciellt sparsam. Hahaha Cool
    Det va bara så att jag ville ha den här ringen och ingen annan!
    (Vilket han vart rätt tacksam över. HahahaFlört)

• saaandrra

Oj. Råkade göra en ledsen gubbe istället för en glad!
    Haha :D

• förlovadflicka

Har inte läst hela tråden nu, men jag har hängt här i över ett år och jag har absolut inte fått samma intryck som dig! De flesta verkar ligga runt 10 000 och neråt tycker jag, 30-40 000 känns rätt ovanligt faktiskt. Min förlovningsring låg runt 2500 kanske och vigselringen 3200. Min morgongåvering som jag har mellan dem kostade också något på 3000 :) 19 000 tycker jag är skitmycket för en ring, inte fattigt alls om du är orolig för det ;)

• Paris 111202

Jag har bara surfat här de senaste månaderna, och tycker det verkar som att de som köpt både billligare och dyrare ringar finns representerade här. Jag har en dyrare ring och för mig handlar det om prioriteringar, jag vill inte ha (och absolut inte planera) ett stort bröllop (vilket det känns som att ganska många har), vi åker istället utomlands och gifter oss, bara vi två, och satsar det merparten av pengarna på ringarna. Huvudsaken är ju att man är nöjd med sina egna val, och det låter det som att de flesta är!

• Isis

Vi har prioriterat ringarna, det känns rätt för oss.
    De står för ca 80% av budgeten och i pengar ungefär 90 000 sek totalt för 3 ringar. 

• LoJ

Jag måste nog säga att jag har sett alla varianter av ringar här på BT, alltså både jättedyra och billiga samt allt däremellan. Mina ringar gick på totalt 30000:- och det är tokdyrt tycker jag, men vi hade råd och eftersom vi fastnade för just dessa så fick det bli dom

Svar på tråden Skev verklighetsuppfattningen av Bröllopstorget? :)