• Mysullis

Skev verklighetsuppfattningen av Bröllopstorget? :)

Har ganska nyligen blivit medlem här sedan min fästman friade. Hänger mest i Smycken & ringar och kikar på vad folk väljer för förlovningsringar/vigselringar. För att få inspiration och för att jag är nyfiken på vad folk vill ha.

Men jag har till min stora förvåning märkt att jag påverkats av att många verkar ha jättedyra ringar med enorma diamanter. Min fästman köpte en helt fantastisk förlovningsring till mig, älskar den! Och den var jättedyr enligt mina mått, 19000 kr. Massor med pengar, hade mer tänkt mig nåt i stil med 5000-6000 kr. Men så blev jag bara kär i en ring, och min underbara fästman tyckte att jag helt klart skulle ha den. <3

Så läser man här. Och massor med människor verkar ha förlovningsringar i prisklassen 30000-40000 kr och uppåt, minst! Här är det mer vanligt än ovanligt, känns det som, att man har en bamsediamant á la USA på 0,70 ct och uppåt. Och det har jag verkligen ingenting emot, toppen om man har råd!! Och jättefina kan de vara också! Men verklighetsuppfattningen när man hänger här är att sådana ringar är väldigt vanliga idag.

Så tittar jag i min vänkrets. Vanliga tjejer med hög utbildning och relativt bra inkomster (& liksasinnade fästmän). Alla har förlovningsringar i prisklassen 3000-6000 kr, och att vigselringen sedan kommer att kosta kanske 6000-10000 kr.

Är det någon annan som har fått lite skev verklighetsuppfattning av att hänga här? Jag blev bara så full i skratt åt mig själv när jag kom på mig med att tänka, "har jag ett pyttering jämfört med "alla" andra". Herregud! *slå sig själv i huvudet* :D Älskar dessutom min underbara fantastiskt vackra ring, för att inte tala om fästmannen fråga (off topic)!

För att klargöra: Priset på ringen spelar verkligen ingen roll och har ingenting med kärleken mellan kvinnan och mannen att göra. Och alla förlovningsringar har samma emotionella värde, oavsett vad den kostade.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-04 16:06
    "Älskar dessutom min underbara fantastiskt vackra ring, för att inte tala om fästmannen ifråga (off topic)!"

Skulle det ju stå. :)
  • Svar på tråden Skev verklighetsuppfattningen av Bröllopstorget? :)
  • Jane

LoppanV: Jag ville bara ställa en diskussionsfråga, jag undrar bara varför man väljer att lägga extra/mycket pengar på bröllop eller ringar. jag menade absolut inget personligt mot dig. Det jag ville få sagt är att det finns t.ex. Brudklänningar som är jättefina, eleganta och har kvalitet för 3000:- Då tycke jag det är onödigt att lägga 20 000:- för något som är samma fast dyrare. Och oftast får man ju betala mycket för just märket. Hoppas ni förstår vad jag menar.
    Bröllopet i sin tur kommer vara en dag bara och om 20 år kommer man inte minnas vad man åt för mat på festen, hur dekorationerna såg ut, hur tårtan var osv. Man kommer minnas att man gifte sig med sin kärlek. Så det är därför jag undrar varför man påkostar ett bröllop (jag vill säga "i onödan") när detaljerna inte spelar någon roll. Jag menar inte att man inte ska ha god mat eller fin dekoration men man behöver inte ösa på. Angående ekonomin så var det inte personligt, jag menar att även om man har det bra eller dåligt ställt så visar man inte respekt mot pengars värde när man slösar i onödan. Vad jag menar med "slösa i onödan" är att det är något som inte är bestående. Ett personligt exempel är att jag t.ex. inte har någit jobb, min inkomst ligger på 5 000kr/månad och jag går inte och köper designerskor. Inget illa menat, det är min åsikt och alla har väl rätt till en?

• Nudax
    Liten skrev 2011-10-06 15:28:26 följande:
    En slät guldring skulle jag nog tycka vara kul att se trots allt, jag menar kombon av en slät guldgulsring och en vitguldsring är oslagbar tillsammans och då behöver det ju inte kosta skjortan Skrattande
    Sen vet jag att det finns många ringar som kostar massor som jag tycker är riktigt fina, men som ni nämnt ovan tror jag inte att jag skulle våga gå runt med en sådan till vardags! Däremot spelar det för mig stor roll vad jag tycker passar in i min vardag. vilken ring som i sig skulle se bra ut på mitt finger Glad
    Kul! Det är nämligen det jag börjat luta mot =D D.v.s. att kombinera min släta guld-förlovningsring med en slät vitgulds-vigselring sen! =) Precis, det är vad som är mest mig och som är mest praktiskt för mig att ha, tycker det är riktigt snyggt också =) Vad har du ?
  • Liten
    Nudax skrev 2011-10-06 16:21:15 följande:
    Kul! Det är nämligen det jag börjat luta mot =D D.v.s. att kombinera min släta guld-förlovningsring med en slät vitgulds-vigselring sen! =) Precis, det är vad som är mest mig och som är mest praktiskt för mig att ha, tycker det är riktigt snyggt också =) Vad har du ?
    Jag har ingenting Flört Enda ringen som sitter på min vänstra hand sitter på pekfingret, en stålring från Kreta, svart med guldtext och två hjärtan runt där det står forever love Glad
    Med andra ord jag är inte förlovad, men hoppas på att bli det relativt snart. Har blivit tillsagd av killen min att han har ensamrätt på att fria så jag väntar (o)tålmodigt Flört
    Däremot vet han att jag vill vara med och välja ut ring och han vet att jag inte tål silver så vi får se Flört
    Ser däremot gärna bilder på din ring och lite info vad du har för märke och vad den kostade och så!
  • sofi 88
    Jeni skrev 2011-10-06 15:43:40 följande:
    Vad jag menar med "slösa i onödan" är att det är något som inte är bestående. Ett personligt exempel är att jag t.ex. inte har någit jobb, min inkomst ligger på 5 000kr/månad och jag går inte och köper designerskor. Inget illa menat, det är min åsikt och alla har väl rätt till en?
    Men det där med att lägga pengar på något som inte är bestående, en resa består ju tillexempel aldrig längre än resans längd och visserligen bilderna om man får till några av resan?
    Nu är jag student men jobbade till och från under mina två års avbrott mellan gymnasie och högskola men min inkomst = lån ligger på mellan 8 000 och 9 000 i månaden, inte super saftigt.
    Framförallt som det mesta ska betalas tillbaka med ränta.
    M2b jobbar och sliter, trots min ekonomi(har sparade pengar sen mina arbetsår så jag lånade inte till resan kan tilläggas...)åkte vi på förlovningsresa till New York för 50 000 kr totalt.
    Kan tyckas slösaktigt men det var en resa vi länge längtat efter och som förvandlades till förlovningsresa med tiden.
    Ringarna kostade dock kring 6 000 tillsammans, relativt billigt och vigselringen kostar kring 6 000 kr den med. För min del är det onödigt att spendera massor på just ring eftersom mina fingrar ändå är korviga och aldrig ser eleganta ut oavsett hur fet sten jag har på fingret. Är heller ingen diamantnörd så jag nöjder mig med en klassisk halvallians så det kommer glittra lite men totala ct blir 0,27 och det är ju ganska lite får man säga.
    Alla prioriterar olika med sina pengar, huvudsaken är väl att man rättar mun efter matsäck :) Och inte ångrar sina val i efterhand! (impulsköpare och unnare nummer ett talar av erfarenhet, efter tenta shopping är FARLIGT!) OT...
  • Jane
    sofi 88 skrev 2011-10-06 17:28:51 följande:
    Men det där med att lägga pengar på något som inte är bestående, en resa består ju tillexempel aldrig längre än resans längd och visserligen bilderna om man får till några av resan?
    En resa tycker jag är bestående, inte bara pga vistelsetiden och foton, utan minnet kommer ju finnas kvar av resan om man har besökt speciella platser osv. Det är ju något man kan berätta om för sina barnbarn t.ex. "När jag var i new York såg jag......." Men när man berättar för barnbarnen om sitt bröllop kommer man inte säga " vi åt ........ och drack ........" Glad Det var lite det jag ville få fram, sorry om det missuppfattades. Som du själv sa, alla prioriterar olika och det är sant!

efter tenta shopping?! hahah nu väckte du minnen!
  • baby freeze
    sofi 88 skrev 2011-10-06 17:28:51 följande:
    huvudsaken är väl att man rättar mun efter matsäck :)

Tack för att du skrev idiomet rätt!

slut OT...

• sofi 88
    Jeni skrev 2011-10-06 19:19:14 följande:
    efter tenta shopping?! hahah nu väckte du minnen!
    Haha, JAAA! Jag gör extremt dåliga affärer efter tentor, framförallt om jag har tre tentor på en vecka. Min första belöning brukar vara hyfsat billig men sen stegrar prisnivån med min desperation....
  • Margaux

Är det inte så att de som hänger i smyckes och ring-trådarna på BT är de som gillar bling och är intresserade av dyrare ringar?
    Har man inget intresse av det och vill ha en slät rödguldsring med reliefmönster så kommer det nog inte omnämnas här.........

Så JA, jag tror det är en skev verklighetsuppfattning här för det speglar inte samhället i stort.

• Chicita

Vi har specialdesignade ringar.
    Och det låter ju jättelyxigt när jag säger så... men dom blev inte så dyra faktiskt.
    Jag har två diamanter i min vigselring, men inga stenar alls i förlovningsringen.
    Totalt (tre ringar, två diamanter totalt) blev 16- 18000:- ca. Har inte exakt pris eftersom det var så länge sen vi förlovade oss, men jag har för mig att det blev nånstans mellan 6-8000:- för förlovningsringarna.
    Då är det massivt guld, rätt breda. Tunga ringar, med gravyr som tydligen bara en expert kunde göra (fråga mig inte varför, jag tycker inte att det borde vara svårare att gravera alvisk text än blomrankor Tungan ute)

Priset bestämmer inte hur snygg ringen är.
    Jag har fått väldigt mycket komplimanger för mina ringar. Och jag älskar dom... Dom betyder mycket för mig. Texten har en innebörd, både i vad som står, och varför vi valde just alvisk font.
    Det viktigaste är att man trivs med sin ring och kan bära den med stolthet.
    Sen är det mindre viktigt om den kostade 200:- och är en enkel silverring, eller om den kostade 45000:- och är en ring med flera stora stenar.

• liley

Jag har inte tittat på folks ringar innan det här med bröllop blev aktuellt för mig, men nu måste jag säga att jag tycker att många har ganska exklusiva ringar med stora diamanter. Av nyfikenhet har jag börjat titta på de andra mammornas ringar i lekparken och det är faktiskt ganska mycket bling bling... Och våra vänner har allt från släta ringar till två carat. Så därför tycker jag att BT speglar verkligheten ganska bra. Men självklart betyder inte en stor diamant att man är mer älskad.

Svar på tråden Skev verklighetsuppfattningen av Bröllopstorget? :)