• Mysullis

Skev verklighetsuppfattningen av Bröllopstorget? :)

Har ganska nyligen blivit medlem här sedan min fästman friade. Hänger mest i Smycken & ringar och kikar på vad folk väljer för förlovningsringar/vigselringar. För att få inspiration och för att jag är nyfiken på vad folk vill ha.

Men jag har till min stora förvåning märkt att jag påverkats av att många verkar ha jättedyra ringar med enorma diamanter. Min fästman köpte en helt fantastisk förlovningsring till mig, älskar den! Och den var jättedyr enligt mina mått, 19000 kr. Massor med pengar, hade mer tänkt mig nåt i stil med 5000-6000 kr. Men så blev jag bara kär i en ring, och min underbara fästman tyckte att jag helt klart skulle ha den. <3

Så läser man här. Och massor med människor verkar ha förlovningsringar i prisklassen 30000-40000 kr och uppåt, minst! Här är det mer vanligt än ovanligt, känns det som, att man har en bamsediamant á la USA på 0,70 ct och uppåt. Och det har jag verkligen ingenting emot, toppen om man har råd!! Och jättefina kan de vara också! Men verklighetsuppfattningen när man hänger här är att sådana ringar är väldigt vanliga idag.

Så tittar jag i min vänkrets. Vanliga tjejer med hög utbildning och relativt bra inkomster (& liksasinnade fästmän). Alla har förlovningsringar i prisklassen 3000-6000 kr, och att vigselringen sedan kommer att kosta kanske 6000-10000 kr.

Är det någon annan som har fått lite skev verklighetsuppfattning av att hänga här? Jag blev bara så full i skratt åt mig själv när jag kom på mig med att tänka, "har jag ett pyttering jämfört med "alla" andra". Herregud! *slå sig själv i huvudet* :D Älskar dessutom min underbara fantastiskt vackra ring, för att inte tala om fästmannen fråga (off topic)!

För att klargöra: Priset på ringen spelar verkligen ingen roll och har ingenting med kärleken mellan kvinnan och mannen att göra. Och alla förlovningsringar har samma emotionella värde, oavsett vad den kostade.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-04 16:06
    "Älskar dessutom min underbara fantastiskt vackra ring, för att inte tala om fästmannen ifråga (off topic)!"

Skulle det ju stå. :)
  • Svar på tråden Skev verklighetsuppfattningen av Bröllopstorget? :)
  • Jane

Jag tycker samma sak som TS, när man är ny på BT och ser vad alla andra skriver egentligen, man börjar undra om det är sant eller överdriver alla? BT och alla diskussionsforum har hjälpt mig att omprioritera som F*N. Har man funnit kärleken så kommer man leva med den även om man inte gör något bröllop, så är det bara.

Min och min mans ring kostade tillsammans 2 000:- och nej jag surade inte över att den var för billig eller för liten. Jag är jättenöjd med den, inget blingbling inga stenar, bara vanligt guld, väldigt enkel ring. Hade den haft bling på sig hade jag aldrig vågat ha den på mig. För det första hade jag aldrig låtit min man ödsla pengar på något onödigt. Jag hade gift mig med honom även om han böjt en ståltråd runt mitt finger.

04.08.2012
  • Svåger
    Brummelisa skrev 2011-10-05 13:12:08 följande:
    Min ring gick på 16 000 kronor! Det är myyycket pengar. Vi har råd, vi klarar oss. Men jag har aldrig tänkt att ha en sån dyr ring.

Men... när jag började titta på vigselringar så var det ingen som föll mig i smaken, förutom den på just 16 000... så det fick bli den!

Alla ska gå efter sin egen budget och sina egna möjligheter.
    Men herregud! 
  • Nudax

Hmmm... kan det snarare vara så att just de personer som köper så dyra ringar är de personer som också har behovet av att visa upp dem? =P Jag tror lika många här inne som "i verkligheten" ligger mer i den prisklass du nämnde. Min ring kostade inte mer än nått på 3000kr...

• carina j

Håller också med om att det är sjukt vad pengar folk tycks lägga på sina ringar, min vigselring kostade ord.3800:- men de hade erbjudande på den så vi betalade 2800:- förlovningsringarna 2200:- tillsammans. Min blivande make ville gärna byta ut sin ring, den har blivit aningens skadad under år (vi har varit förlovade i 9år) så då tog vi och lämnade in lite gamalt guld för att få en ny till honom kostnad 0:- så totalt 5000:- på ringar. Och jag ÄLSKAR dem om blivande maken. Imorgon får jag äntligen ringen på mitt finger för alltid och han blir min man och jag hans hustru

• Mahy

Vi har lagt 2600 på båda våra ringar tillsammans :) Vi ville ha titan eftersom guld inte är vår stil och silver är för mjukt. Jag har en diamant i min titan ring och han har en slät, när vi gifter oss kommer vi att göra om dem lite, men det kommer kosta 1,500 kr till :) Vi vill bara ha en ring eftersom jag tycker jag har för små fingrar för 2 st.

Vi kände oxå att lägga 12000 kr för det är vad våra ringar skulle kostat i vitguld känns inte riktigt värt det, vi har råd utan problem men vi är båda rätt glömska och för oss är ringen inte speciellt viktigt, ringen är bara en symbol, vårt äktenskap är det viktiga och det kvittar vilken ring man har.

• LoppanV

Varning, skiver från iphonen därför ingen radbrytning. När jag började läsa här fick jag en helt annan känsla. Snarare att det inta var så många som hade ringar i den prisklassen då jag faktiskt letade inspiration till en dyrare ring. Självklart skulle jag aldrig se ner på någon med en enkel silverring, jag skulle inte ens lyfta på ögonbrynet för det är så individuellt. Och självklart tror väl Ingen att lycka och kärlek sitter i ringen och dess materella värde. Ringen är viktigt för mig. Använder jämt smycken och framför allt ringar. Sambon älskar att skämma bort mig på alla sätt och vis både med dyra materiella saker men också enklare mysiga hemmakvällar. För honom fann det inget snack om saken när det kom till dimanter storlek större. Men jag kan ärligt inte försvara vårat val av ringar mer än jag kan försvara en dyr handväska à 8000,- . Ibland känns det helt galet men samtidigt så har vi ju de möjlighterna. Jag skulle aldrig låna till en ring, jag skulle inte heller låta våran vardagliga ekonomi påverkas av ringköpet. För mig handlade det inte om att det bara fanns en ring jag kunde tänka mig och den var dyr. Jag skulle troligtvis bli nöjd med en ring från h&m men Min sambo vill ge mig det här och jag kan inte vara annat än tacksam.

• Jane

Jag har kanske en speciell åsikt om detta... jag tycker att en ring inte är en symbol för kärleken, utan det är en accessoar, vi valde att ha en ring för att det är "tradition" annars hade vi helst sluppit och vi är inte accessoar älskare, men det är inte därför jag säger emot. Jag undrar varför egentligen, väljer man att spendera så mycket pengar på en accessoar, ÄVEN om man har råd med det??
    Jag tycker inte man har någon respekt för pengars värde...men det är min åsikt.

Och känner man att man har behovet av att slösa pengarna på något, varför inte boka en lyxsemester man kommer komma ihåg?? Menar inget illa med detta men det är min åsikt...

04.08.2012
  • LoppanV

Fast för oss handlar det inte om ett behov av att "slösa" pengar. Det hade vi kunnat göra på tusen andra saker. Då känns det bättre att lägga pengarna på någonting som förhoppningsvis ska sitta på mitt finger resten av livet än t ex en värsting-TV. Jag kan dessutom berätta att vi kommer åka på en lyxig förlovningsresa också så jag kommer nog inte glömma bort förlovningen i första taget. Att anta att vi inte har någon respekt för pengar tycker jag känns väldigt onödigt då du inte vet någonting om oss och vår ekonomi mer än att vi har det bra ställt. Däremot undrar jag om du tycker så om alla som har lite pengar över som väljer att lägga de på, i dina ögon onödiga saker? Har man inte respekt för pengar när man väljer att spendera de? Som jag skrev innan. Självklart älskar inte vi varandra mer än någon annan och självklart är det inte ringarna som vårat äktenskap kommer att byggas på. Jag har full förstålse för att alla inte proriterar lika och jag skulle aldrig se ner på någon med en ring som inte kostar massa pengar, jag skulle inte ens reflekterna över det. Däremot kan jag tycka att det är tråkigt att många har så svårt att acceptera när andra väljer att kosta på sig saker. Detta tycker jag gäller det mesta här på BT. Man måste inte ha förståelse eller hålla med men någonstans måste man väl kunna acceptera andras val. Vilket jag ofta får en känsla av inte alla gör. Men detta är bara min åsikt och förlåt om det blev lite OT. Nudax: Hade det bara handlat om att visa upp för andra att man har råd hade jag skrivit rakt ut vad min ring kommer att kosta och det gör jag inte. Så där tycker jag nog att du har fel, åtminstone när det kommer till mig och min sambo.

• Nudax

LoppanV: menade inte alls så (som att det var ett skrytsätt eller bekräftelsebehov), även om jag nu ser att mitt inlägg kan tolkas så. Jag menade mer att jag som köpt en enkel slät guldring inte lägger ut någon bild på den eller skriver om den eftersom jag inte tänker mig att den kan intressera någon, det är liksom bara en enkel slät guldring = folk har sett det förr. Medan om man köper en mer påkostad ring kan den vara intressant för andra att se = av den anledningen ser och hör man mer om de påkostade ringarna här på BT och att det inte betyder att inte de andra finns. Samma med andra områden, jag har istället lagt ut bild på min klänning eller skrivit om hur/var vi ska hålla bröllopet. Jag tror man väljer att skriva om det som engagerar en själv mest vilket då inte så ofta blir ex. en ring om det bara är en enkel slät en...

• Liten

En slät guldring skulle jag nog tycka vara kul att se trots allt, jag menar kombon av en slät guldgulsring och en vitguldsring är oslagbar tillsammans och då behöver det ju inte kosta skjortan Skrattande
    Sen vet jag att det finns många ringar som kostar massor som jag tycker är riktigt fina, men som ni nämnt ovan tror jag inte att jag skulle våga gå runt med en sådan till vardags! Däremot spelar det för mig stor roll vad jag tycker passar in i min vardag. vilken ring som i sig skulle se bra ut på mitt finger Glad

Svar på tråden Skev verklighetsuppfattningen av Bröllopstorget? :)