• Bondbrud

Ingång i kyrkan!!!?????

Hej Alla blivande!

Fråga som jag tänkt på!

Hur tänkte ni gå in i kyrkan? Går ni tillsammans brudpar, eller med eran far, går ni in själva?

Jag har alltid drömt om att min blivande inte ska se mig förrän jag tågar in.

Ville oxå att min far leder in mig men att min blivande kanske möter upp halvvägs.

Tog upp detta med min svägerska o oj!!!!!!, de va inte svensk tradition o prästen kanske inte går med på de osv!

Funkar inte de så går jag in själv efter min tärna.

Ville bolla lite ideer med er andra!

• Svar på tråden Ingång i kyrkan!!!?????
  • Norrskensflamman

Instämmer med Passionsblomman i båda inläggen.

Personligen så reagerar jag starkast mot att många blivande brudar blir som galna när de inser att det kanske finns någon/något som kan sätta stopp för deras planer på DERAS dag... nämligen en präst. Att man har så svårt att acceptera att det handlar om en vigselgudstjänst i ett kyrkorum i en församling och att det därmed inte är brudens självklara rätt att utforma vigseln som hon vill. Att det faktiskt finns andra som kan och har rätt att tycka till där. Att brudparet är en del av en offentlig gudstjänst.

Jag tycker att det är fantastiskt bra att det finns den valmöjligheten att kunna ha en borgerlig vigsel. Då har man ju större svängrum och möjlighet att påverka sin vigsels utformning. Varför utnyttjar man inte det?

• Silketuss
    passionsblomman skrev 2011-11-09 11:35:33 följande:
    Verkligen inte!
    Man insinuerar ingenting som helst i den vägen. Jämförelsen gäller vad man som sändare skickar ut för signaler och att man knappast kan bestämma själv hur man vill att symbolen/symbolhandlingen ska uppfattas av mottagarna. Exemplet med hakkorset är tydligt därför att det är en symbol vi alla känner till och får tydliga associationer till.

Att man tar upp en symbol som används av mörka krafter i världen, innebär inte att man jämställer brudöverlämning med att var nazist. (jo, det har hänt att brudar blivit helt hysteriska och vrålat "personangrepp personangrepp! när samma exempel tagits upp förr) För övrigt tror jag de flesta debattörerna här, är rädda nog om vår åsiktsfrihet, att faktiskt inse att man tom får tycka som nazisterna gör, hur fruktansvärt det än är, det de tycker.

Däremot är jag inte alls lika övertygad om att de som vill ha överlämning, faktiskt på allvar tycker att det är OK att någon annan inte gillar den grejen. 
    Jag får intrycket att man bara får tycka något om olika handlingar om man tycker att det är fint och underbart. 

Överhuvudtaget tenderar man att målas ut som elak, missunsam, avundsjuk och illvillig och naturligtvis hård, negativ och tråkig, gnällig nedvärderande och insnöad, så fort man inte öser jubel och klingar i cymbalerna, kramar och dunkar i ryggen i precis alla frågor och trådar. Sakliga åsikter och kritik, tas sällan väl emot, ens när den eftrfrågas i TS. Fast ofta är det inte TS utan någon annan som blir arg.

Jag är glad att jag har förmånen att omges av vänner som inte fluffar min värld på det sättet. Som ger mig nyanser och infallsvonklar jag annars skulle blivit utan. 
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Silketuss
    Norrskensflamman skrev 2011-11-09 12:51:08 följande:
    Instämmer med Passionsblomman i båda inläggen.

Personligen så reagerar jag starkast mot att många blivande brudar blir som galna när de inser att det kanske finns någon/något som kan sätta stopp för deras planer på DERAS dag... nämligen en präst. Att man har så svårt att acceptera att det handlar om en vigselgudstjänst i ett kyrkorum i en församling och att det därmed inte är brudens självklara rätt att utforma vigseln som hon vill. Att det faktiskt finns andra som kan och har rätt att tycka till där. Att brudparet är en del av en offentlig gudstjänst.

Jag tycker att det är fantastiskt bra att det finns den valmöjligheten att kunna ha en borgerlig vigsel. Då har man ju större svängrum och möjlighet att påverka sin vigsels utformning. Varför utnyttjar man inte det?
  • Krissem
    passionsblomman skrev 2011-11-09 11:35:33 följande:
    Verkligen inte!
    Man insinuerar ingenting som helst i den vägen. Jämförelsen gäller vad man som sändare skickar ut för signaler och att man knappast kan bestämma själv hur man vill att symbolen/symbolhandlingen ska uppfattas av mottagarna. Exemplet med hakkorset är tydligt därför att det är en symbol vi alla känner till och får tydliga associationer till.

Att man tar upp en symbol som används av mörka krafter i världen, innebär inte att man jämställer brudöverlämning med att var nazist. (jo, det har hänt att brudar blivit helt hysteriska och vrålat "personangrepp personangrepp! när samma exempel tagits upp förr) För övrigt tror jag de flesta debattörerna här, är rädda nog om vår åsiktsfrihet, att faktiskt inse att man tom får tycka som nazisterna gör, hur fruktansvärt det än är, det de tycker.

Jag tycker ändå att det är en väldigt extrem jämförelse att göra. Jag tror inte någon reagerar med att känna sig anklagad för att vara nazist, och det var inte den poängen jag vill få fram. Däremot är det OLAGLIGT att bära hakkors, det räknas som hets mot folkgrupp. Så att jämföra med just den symboliken är väl att indirekt påstå att det inte borde vara tillåtet att ha brudöverlämning.

Rent generellt bör man kanske inte göra jämförelser som omedelbart för tankarna till massmord och krig om man vill hålla en diskussion sansad och saklig.

OCH jag håller med om att det har varit ett hejvilt dumföklarande av de som gillar brudöverlämning i den här tråden, inte från alla, men från många.

• Aniara4
    Krissem skrev 2011-11-09 15:08:20 följande:

Jag tycker ändå att det är en väldigt extrem jämförelse att göra. Jag tror inte någon reagerar med att känna sig anklagad för att vara nazist, och det var inte den poängen jag vill få fram. Däremot är det OLAGLIGT att bära hakkors, det räknas som hets mot folkgrupp. Så att jämföra med just den symboliken är väl att indirekt påstå att det inte borde vara tillåtet att ha

Förlåt. Jag glömde att alla inte är så bra på abstrakt tänkande att de kan se bortom det konkreta exemplet, och förstå de mer övergripande principer man försöker illustrera.

Poängen, för er som missade det, är alltså att symbolers funktion är just att de flesta människor är överens om vad de representerar. Det funkar inte att säga att för MIG betyder inte den symbolen det som de flesta tycker, utan för MIG betyder den nåt helt annat.

Annars skulle jag kunna säga att för MIG betyder röd gubbe att man får gå, en dörr med en damgestalt i kjol på betyder att det är ett provrum, och att visa långfingret är för MIG ett sätt att visa hur mycket jag tycker om någon. Därför får jag faktiskt visa långfingret så mycket jag vill och ingen har rätt att tycka att det är fel, eftersom det för MIG är en jättefin gest.

Fast nu kommer väl folk att haka upp sig på de konkreta exemplen igen och börja diskutera toalettsymboler, om jag känner det här forumet rätt...
  • Aniara4
    Lissie84 skrev 2011-11-09 12:08:38 följande:
    Slutligen, om inte "jag" som är utbildad, smart, upplyst och helt jämstäld i mitt förhålladen förstår varför "de" vill ha brudöverlämning så finns det ju såklart ingen anledning, jag är ju allvetande! 
    Hoppas alla får en underbar onsdag! 
    Eftersom jag inte är allvetande väntar jag fortfarande på att någon ska tala om vad anledningen ÄR då, om det inte är att man vill vara en skör och hjälplös, men söt, liten prinsessa som överlämnas från en mans trygga vård till en annan mans trygga vård.

Om det fanns en bra anledning skulle det väl inte vara så svårt att klämma fram med den?

För övrigt ger jag stående ovationer till Passionsblommans båda inlägg.
  • Krissem
    Aniara4 skrev 2011-11-09 16:39:37 följande:
    Förlåt. Jag glömde att alla inte är så bra på abstrakt tänkande att de kan se bortom det konkreta exemplet, och förstå de mer övergripande principer man försöker illustrera.
    Finner du glädje i att säga elaka saker?

Fortfarande är det inte klokt att jämföra något som eventuellt symboliserar "en unken kvinnosyn" med något som är direkt otillåtet. Rent logiskt blir innebörden i ett sånt resonemang att brudöverlämning inte borde vara tillåtet.

För mig finns det en väldigt enkel anledning till att jag kommer gå in tillsammans med min pappa: Han frågade om han fick ledsaga mig till altaret.
    Eftersom jag vet att det skulle göra honom lycklig, så svarade jag och min fästman ja.

Det finns så mycket konstiga gamla traditioner som kan symbolisera så himla mycket knasigheter, så jag begriper inte varför just brudöverlämning väcker så starka känslor. Gör något vettigt som gör skillnad för samhället istället. Och sluta vara så elaka, framförallt ni föredettingar som haft ert roliga och uppenbarligen inte kan ta er ur "bröllopsplanerarkulten" än.
  • Aniara4
    Krissem skrev 2011-11-09 17:09:01 följande:
      Och sluta vara så elaka, framförallt ni föredettingar som haft ert roliga och uppenbarligen inte kan ta er ur "bröllopsplanerarkulten" än.
    Vem var det som var elak sa du?
  • Krissem

Och att ifrågasätta min förmåga att tänka abstrakt var gjort med omtanke och värme i hjärtat?

• Aniara4
    passionsblomman skrev 2011-11-09 12:39:32 följande:
    Jag tycker det är ganska slående och uppenbart att just vi som inte gillar överlämning, får ta rätt ordentliga slängar av sleven i fråga om just personliga omdömen om hudana vi ÄR.
    Detta inte sällan av samma personer som annars säger sig stå för att alla får tycka som de vill och att man ska vara snälla
    Jag håller verkligen med! Jag är inte här för att diskutera andra medlemmars personlighetsegenskaper, så som jag uppfattar dem, utan skulle väldiigt gärna vilja att diskussionen fokuserade på ämnet.

Det är inte så lite frustrerande när man gång på gång efterlyser vettiga argument för brudöverlämning (som är lite mer genomtänka än "jag vill det"), och får till svar "ni är dumma". På vilket sätt är det är argument för brudöverlämning att jag är dum???
Svar på tråden Ingång i kyrkan!!!?????