• Bondbrud

Ingång i kyrkan!!!?????

Hej Alla blivande!

Fråga som jag tänkt på!

Hur tänkte ni gå in i kyrkan? Går ni tillsammans brudpar, eller med eran far, går ni in själva?

Jag har alltid drömt om att min blivande inte ska se mig förrän jag tågar in.

Ville oxå att min far leder in mig men att min blivande kanske möter upp halvvägs.

Tog upp detta med min svägerska o oj!!!!!!, de va inte svensk tradition o prästen kanske inte går med på de osv!

Funkar inte de så går jag in själv efter min tärna.

Ville bolla lite ideer med er andra!

• Svar på tråden Ingång i kyrkan!!!?????
  • passionsblomman
    Krissem skrev 2011-11-10 13:09:47 följande:

Däremot förvånar det mig att det finns numera gifta, före detta bröllopsplanerare, (försöker inte peka ut någon särskild här) som verkar dyka upp i varenda tråd för att pressa på oss nykomlingar sina väl inrepeterade åsikter.

Det här förvånar mig.
    Jag tycker det är oerhört begränsande och tråkigt. Det är sällan jag ser inlägg sm faktiskt försöker mota bort folk från forumet. Men ibland händer det. Ibland försöker man skicka folk till Familjeliv--för att man tycker en trådstart "inte hör hemma på BT". Titt som tätt sjunker argumenten till "stick härifrån och skaffa dig ett riktigt liv". Ganska ofta uppmanas man "att ägna sig åt något som gör riktig skillnad istället för att tjafsa här". Då handlar det om enskilda sakfrågor, som överlämning eller något annat som berör jämställdhet eller vad som helst där den irriterade tycker att "men det finns väl ändå det som är värre, sluta upp att hålla på". Ibland har det gått till rena personangreppen med väldigt grova ord, som den gången då "alla jävla håriga feminister satt med spett i röven".

Men, att folk finns på BT utan att vara gifta, utan att planera bröllop, med helt andra orsaker än att de letar stöd råd och tips för sin planering, och att många hänger kvar efter att de har gift sig-jag förstår att det kanske är förvånande i början. Men hänger man i lite trådar här ett tag, så tycker jag man borde märka att här finns vänskaper, umgänge och intressen utöver just bröllop? Och kanske borde man också inse, att det är väldigt bra för forumet, som då har fler medlemmar, blir mer attraktivt för annonsörer och då går med bättre vinst, kan utvecklas och fortsätta finnas?

Att reducera andras åsikter till att vara "väl inrepeterade" och dessutom påstå att de uttrycks i avsikt att pressa någon annan, är ganska överlägset. Som när den lilla 22-åriga snärtan på mitt jobb sa "kärringar som fyllt 30 ska inte gå ut på krogen. De är bara pinsamma. När man är så gammal är det dags att fatta att det är färdigdansat"

Nej, Krissem, du pekar inte ut någon enskild. Det är värre än så. Du pekar ut en hel grupp medlemmar-nämligen alla som är oförskämda och patetiska nog att uppehålla sig här utan att vara i färd med att planera eget bröllop. Det blir, om man räknar efter, ganska många. Det är helt tydligt att förutom att det förvånar dig att vi finns här, så anser du också att det vore mycket bättre om vi inte gjorde det.
    Den gången jag senast såg den åsikten, var i en anonym tråd där TS undrade hur det skulle bli trevligar på BT. Ja, inte tror jag det blir trevligare för att enskilda medlemmar försöker få andra att hålla tyst-eller helt hålla sig härifrån.

Jag är inte personligen och ensam utpekad av dig. Men jag är med  bland dem du pekar ut. och du får mig verkligen inte att känna mig välkommen. Mina åsikter känns inte alls lika välkomna eller fria att uttrycka som dina. Du förbehåller dig rätten att raljera och ironisera över både hur du tycker jag och andra är som personer, och hur våra åsikter uttrycks. samtidigt som vi andra automatiskt blir elaka i dina ögon, redan genom att alls vara här och ens uttrycka en åsikt. Det är, i min värld rätt anmärkningsvärt. Framförallt eftersom du inte tycks märka det själv.

Och ja. Det här var helt OT, men jag anser att det du säger behöver bemötas, för det har elevans för alla diskussioner här, totalt sett.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Mahy
    passionsblomman skrev 2011-11-10 13:53:08 följande:

Det visste jag inte. Vilken begränsning!
    Ja det var inte så roligt att upptäcka det...Speciellt inte när vi hade blivit lovade en lokal som skulle finnas i närheten av festlokalen och plötsligt inse att den är bokad!!!? att flyttar vi datumet åker vi på en straffavgift på 7,500 tusen....och det enda alternativet är att gifta sig dagen innan eller ha en kyrklig vigsel...Tog ett tag innan jag smälte att jag skulle gifta mig i svenska kyrkan :) Men nu är jag glad, och jag tror på gud så det känns inte så dumt, och vi har hittat en fantastisk präst som godkänner Brudöverläming och tyckte det skulle bli jättevackert! han godkände till och med att avsluta med en kyss....(fy och usch på mig, får jag smisk nu?) Så nu får vi en vacker svengelsk cermoni :)

men helt ärligt anser jag att det är helt under all kritik att man endast kan gifta sig på vardagar, det känns lite som att det är en antagande att vill jag gifta mig borgligt vill jag göra det så enkelt och i skymundan som möjligt!
  • passionsblomman
    Mahy skrev 2011-11-10 14:16:29 följande:
    Ja det var inte så roligt att upptäcka det...Speciellt inte när vi hade blivit lovade en lokal som skulle finnas i närheten av festlokalen och plötsligt inse att den är bokad!!!? att flyttar vi datumet åker vi på en straffavgift på 7,500 tusen....och det enda alternativet är att gifta sig dagen innan eller ha en kyrklig vigsel...Tog ett tag innan jag smälte att jag skulle gifta mig i svenska kyrkan :) Men nu är jag glad, och jag tror på gud så det känns inte så dumt, och vi har hittat en fantastisk präst som godkänner Brudöverläming och tyckte det skulle bli jättevackert! han godkände till och med att avsluta med en kyss....(fy och usch på mig, får jag smisk nu?) Så nu får vi en vacker svengelsk cermoni :)

men helt ärligt anser jag att det är helt under all kritik att man endast kan gifta sig på vardagar, det känns lite som att det är en antagande att vill jag gifta mig borgligt vill jag göra det så enkelt och i skymundan som möjligt!
    Det är verkligen dåligt att inte kunna ge bättre vigselservice än så tycker jag!
    Det verkar oerhört förlegat. Det behövs en uppdatering i din stad på vad vigsel är för folk idag och att det borgerliga långt ifrån står för "mindre" eller "enklare" eller ens "snabbare" än det kyrkliga alternativet.

Vad gäller kyssar i kyrkan, så brukar det faktiskt inte vara någon som har något emot den där kyssen. Det är bara det att den inte ingår i själva ritualen, just "and now you may kiss the bride". Utan prästen brukar vanligtvis utgå ifrån att om folk vill kyssas, så kan de göra det på eget initiativ. Möjligen med en lite diskret hint, om brudparet är tok-nervösa. menannars välomnas nog pussande av de flesta. Även om den gamla Svenska traditionen är kyssen på kyrktrappen efteråt. Det är väl utmärkt att ta chansen till båda?
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2011-11-10 14:16:24 följande:
    Det här förvånar mig.
    Jag tycker det är oerhört begränsande och tråkigt. Det är sällan jag ser inlägg sm faktiskt försöker mota bort folk från forumet. Men ibland händer det. Ibland försöker man skicka folk till Familjeliv--för att man tycker en trådstart "inte hör hemma på BT". Titt som tätt sjunker argumenten till "stick härifrån och skaffa dig ett riktigt liv". Ganska ofta uppmanas man "att ägna sig åt något som gör riktig skillnad istället för att tjafsa här". Då handlar det om enskilda sakfrågor, som överlämning eller något annat som berör jämställdhet eller vad som helst där den irriterade tycker att "men det finns väl ändå det som är värre, sluta upp att hålla på". Ibland har det gått till rena personangreppen med väldigt grova ord, som den gången då "alla jävla håriga feminister satt med spett i röven".

Men, att folk finns på BT utan att vara gifta, utan att planera bröllop, med helt andra orsaker än att de letar stöd råd och tips för sin planering, och att många hänger kvar efter att de har gift sig-jag förstår att det kanske är förvånande i början. Men hänger man i lite trådar här ett tag, så tycker jag man borde märka att här finns vänskaper, umgänge och intressen utöver just bröllop? Och kanske borde man också inse, att det är väldigt bra för forumet, som då har fler medlemmar, blir mer attraktivt för annonsörer och då går med bättre vinst, kan utvecklas och fortsätta finnas?

Att reducera andras åsikter till att vara "väl inrepeterade" och dessutom påstå att de uttrycks i avsikt att pressa någon annan, är ganska överlägset. Som när den lilla 22-åriga snärtan på mitt jobb sa "kärringar som fyllt 30 ska inte gå ut på krogen. De är bara pinsamma. När man är så gammal är det dags att fatta att det är färdigdansat"

Nej, Krissem, du pekar inte ut någon enskild. Det är värre än så. Du pekar ut en hel grupp medlemmar-nämligen alla som är oförskämda och patetiska nog att uppehålla sig här utan att vara i färd med att planera eget bröllop. Det blir, om man räknar efter, ganska många. Det är helt tydligt att förutom att det förvånar dig att vi finns här, så anser du också att det vore mycket bättre om vi inte gjorde det.
    Den gången jag senast såg den åsikten, var i en anonym tråd där TS undrade hur det skulle bli trevligar på BT. Ja, inte tror jag det blir trevligare för att enskilda medlemmar försöker få andra att hålla tyst-eller helt hålla sig härifrån.

Jag är inte personligen och ensam utpekad av dig. Men jag är med  bland dem du pekar ut. och du får mig verkligen inte att känna mig välkommen. Mina åsikter känns inte alls lika välkomna eller fria att uttrycka som dina. Du förbehåller dig rätten att raljera och ironisera över både hur du tycker jag och andra är som personer, och hur våra åsikter uttrycks. samtidigt som vi andra automatiskt blir elaka i dina ögon, redan genom att alls vara här och ens uttrycka en åsikt. Det är, i min värld rätt anmärkningsvärt. Framförallt eftersom du inte tycks märka det själv.

Och ja. Det här var helt OT, men jag anser att det du säger behöver bemötas, för det har elevans för alla diskussioner här, totalt sett.
    Tack från hjärtat från en annan som inte heller borde vara här i så fall!
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2011-11-10 14:22:38 följande:
    Det är verkligen dåligt att inte kunna ge bättre vigselservice än så tycker jag!
    Det verkar oerhört förlegat. Det behövs en uppdatering i din stad på vad vigsel är för folk idag och att det borgerliga långt ifrån står för "mindre" eller "enklare" eller ens "snabbare" än det kyrkliga alternativet.

Vad gäller kyssar i kyrkan, så brukar det faktiskt inte vara någon som har något emot den där kyssen. Det är bara det att den inte ingår i själva ritualen, just "and now you may kiss the bride". Utan prästen brukar vanligtvis utgå ifrån att om folk vill kyssas, så kan de göra det på eget initiativ. Möjligen med en lite diskret hint, om brudparet är tok-nervösa. menannars välomnas nog pussande av de flesta. Även om den gamla Svenska traditionen är kyssen på kyrktrappen efteråt. Det är väl utmärkt att ta chansen till båda?
    Precis! För hur många har möjlighet eller för den delen, lust,  att gifta sig en vardag?
  • Aniara4
    Det här förvånar mig.

Amen!
  • Mahy
    passionsblomman skrev 2011-11-10 14:22:38 följande:

Jag är riktigt besviken helt ärlig, men jag borde vetat om det min moster gifte sig för 3-4 år sen och de gifte sig i kyrkan vilket jag reagerade starkt på eftersom hon är rätt anti kyrkan, men glömde väl helt enkelt bort det. och ajg anser att det är lite smått nedlåtande mot de som vill gifta sig borgligt som att det vore mindre värt på nåt sätt,
  • passionsblomman
    Mahy skrev 2011-11-10 14:33:24 följande:
    Jag är riktigt besviken helt ärlig, men jag borde vetat om det min moster gifte sig för 3-4 år sen och de gifte sig i kyrkan vilket jag reagerade starkt på eftersom hon är rätt anti kyrkan, men glömde väl helt enkelt bort det. och ajg anser att det är lite smått nedlåtande mot de som vill gifta sig borgligt som att det vore mindre värt på nåt sätt,
    Det förstår jag! Helt obegripligt hur man kunnat missa utvecklingen? Vet  inte alla idag att skillnaden mellan borgerligt och kyrkligt helt ligger i om man vill ha den kristna delen med eller inte? Uppenbart har hela din stad missat det i varje fall. Riktigt riktigt dåligt! Och omodernt om något. Skriv en insändare i lokalblaskan!
  • Aniara4
    Mahy skrev 2011-11-10 13:45:57 följande:
    Inte bara det, i min stad kan man endast gifta sig borgligt på vardagar mellan kl 8-15 med max tio vittnen...och vill man gifta sig på vintern blir det plötsligt rätt dyrt om man inte vill ha en vigsel och mat i samma lokal...
    Riktigt dåligt!
  • Mahy
    passionsblomman skrev 2011-11-10 14:40:20 följande:
    Det förstår jag! Helt obegripligt hur man kunnat missa utvecklingen? Vet  inte alla idag att skillnaden mellan borgerligt och kyrkligt helt ligger i om man vill ha den kristna delen med eller inte? Uppenbart har hela din stad missat det i varje fall. Riktigt riktigt dåligt! Och omodernt om något. Skriv en insändare i lokalblaskan!
    Jag har faktiskt funderat på det, för även om det nu var okey att gifta sig på helgen är det under all kritik att man inte kan ha med mer än 10 personer! inkl brudparet....Jag blev helt chockad när jag ringde stadshuset och de informerade att det finns bara två ställen man kan gifta sig på, Det är då man ångrar att man valde vintern att gifta sig på!
  • Trivia
    Aleta skrev 2011-11-09 23:43:00 följande:
    Jag tror t ex att barn som är på ett bröllop och ser en brudöverlämning undermedvetet programmeras till en viss kvinnosyn.
    Javisst, just den där brudöverlämningen är bara några få rader i programkoden, men den påverkar! 

Bröllop är ganska starka saker med starka känslor och starka symboler. Därför gör det intryck.

Jag brukar berätta om några släktingar i USA.  En mycket stark, självständig kvinna emigrerade dit från Sverige. Idag är hennes barnbarn en kvinna som acceterat att vara sin man underlägsen, för så ska det vara. 
    Jag är helt säker på att detta beror på samhället de lever i och inte på uppfostran.  
    Okej...då är jag i alla fall med på vad som menas. Även om jag inte riktigt håller med om att man (om man tar ditt exempel med barnen) kränker barnen i fråga. Däremot att man inte föregår med speciellt gott exempel.
  • Norrskensflamman
    Mahy skrev 2011-11-10 13:45:57 följande:
    Inte bara det, i min stad kan man endast gifta sig borgligt på vardagar mellan kl 8-15 med max tio vittnen...och vill man gifta sig på vintern blir det plötsligt rätt dyrt om man inte vill ha en vigsel och mat i samma lokal...
    !!! Fy så dåligt... Nä, skriv en insändare, det där låter ju helt absurt. Vem har möjlighet att gifta sig en vardag? Nä, din kommun verkar verkligen ha missat det här med utvecklingen kring vigslar och bröllop!!!
  • Norrskensflamman
    Det här förvånar mig.

Ord!! Bra skrivet Passionsblomman.
    Jag är dessutom skild numer, så jag borde väl avlägsna mig från BT då snarast möjligt... Men det tänker jag inte göra... än på ett tag iaf
  • Aleta
    Chicita skrev 2011-11-10 00:13:21 följande:

Jag hade lämnat den här tråden för länge sedan efter att ha gett min syn på brudöverlämning och förklarat varför vi hade det. Men nu blev jag inslängd på ett nattpass på jobbet för första gången på ca 3 år och för att hålla mig vaken så kikade jag in i lite gamla trådar här.

Jag ska inte ge mig in i debatten igen om brudöverlämingens varande eller icke varande. Eller dess betydelse, för där har jag redan sagt allt jag har att säga.
    Men jag läser och förundras över att diskussionen blir så hetsig.
    Även om jag är relativt neutral (även om vi hade överlämning själva) så måste jag säga att jag instämmer i Aniara4, passionsblomman, Silketuss, Norrskensflammans och många andras åsikt om diskussionsmomentet i sig.

Att säga att "jamen jag tycker så" eller "ni är elaka" eller klanka ner på någons utbildningsnivå för inte diskussionen framåt, oavsett vilken sida i debatten man står på.

Ni som är för brudöverlämning - ni kanske kan fundera över hur man skulle kunna ändra betydelsen av överlämningen i allmänhetens ögon? Vad borde brudöverlämning stå för i dag, och borde även mannen då föras fram till altaret av sin mamma/ pappa?
    Eller är det något annat som borde förändras i den ritualen?

Ni som är emot brudöverlämning kanske kan fundera över hur brudöverläming står sig emot dagens samhälle med starka kvinnor med egen bestämmanderätt. Borde inte en stark kvinna kunna bestämma själv vem hon vill gå längs altargången med, utan att det symbolerar något mer än ett kärleksfullt förhållande till sin far/ mor/ bror/ syster? Och hur skulle man i så fall kunna komma dit?
    Och hur skulle man kunna få de starka självständiga kvinnorna att välja att gå in tillsammans med sin make av egen fri vilja när romantiseringen genom dessa Amerikanska bröllopsfilmer översvämmar oss?

Svenska Kyrkan har varit föregångare för många "nymodigheter" som andra samfund inte ens har kommit fram till i dagsläget. Men i vissa fall är den också bakåtsträvande eller har fastnat i ett synsätt som nästan kan upplevas som trotsigt.
    Det ligger ju även i Kyrkans intresse att modernisera sig, men givetvis utan att ge avkallelse på vad Kyrkan står för.
    Dock måste jag säga att jag tycker att det är värre med de som vill ha Kyrkan som en vacker kuliss "men få plocka bort det där snacket om Gud" - Än de som väljer brudöverlämning. Kyrkan handlar ju om Gud och kärlek om man går in på de essentiella bitarna. Kvinnans rätt i samhället är ju inte en trosfråga (no fun intended Flört) om man ska hårddra det.
    Har kyrkan gjort sitt för kvinnornas frihetskamp?
    Nej jag tror inte det... deras engagemang är fortfarande viktigt. Men är det lika viktigt som för 50-100 år sedan?
    Fokus nu borde kanske ligga på samkönade äktenskap, och allas rätt att vigas inför Gud och dennes församling?
    Bara lite tankar i natten... Vet inte ens om jag kommer svara på detta om någon har åsikter om det jag skrivit. Jag ville mest ge en tankeställare och försöka styra tillbaka debatten till sak, istället för som vissa verkar tycka att den ligger på - person...

Bra inlägg i debatten!
  • Aleta
    Trivia skrev 2011-11-10 22:19:45 följande:
    Okej...då är jag i alla fall med på vad som menas. Även om jag inte riktigt håller med om att man (om man tar ditt exempel med barnen) kränker barnen i fråga. Däremot att man inte föregår med speciellt gott exempel.
    Nej, nej inte kränker man barnen! Det skrev jag verkligen inte att jag tyckte.

Jag tror att man genom sina handlingar och det man visar upp ger en världsbild till barnen. I det pussel man bygger upp genom åren så blir detta en pusselbit med en ojämnställd kvinnosyn. Hur starkt det påverkar och i vilken riktning kan vi aldrig veta, bara tro. Alltså tror jag att det sår små frön till att acceptera ojämlikheter mellan könen i vuxen ålder.
  • Aleta
    Soldemor skrev 2011-11-10 14:22:55 följande:
    Tack från hjärtat från en annan som inte heller borde vara här i så fall!
    Nej, vem har väl nytta av en präst på ett bröllopsforum...?  

Jag är åtminstone mycket tacksam för att du och kollegor till dig lägger av er tid på detta forum till glädje för andra.
    Jag är också tacksam för alla föredettingar, intresserade och annat löst folk (eller hur vi ska beskriva oss) som har råkat hamna här och så klart alla som är i planeringsprocessen. Alla olika människor och med olika åsikter som gör att det kan bli intressanta diskussioner ibland.
  • Trivia
    Aleta skrev 2011-11-12 01:15:31 följande:
    Nej, nej inte kränker man barnen! Det skrev jag verkligen inte att jag tyckte.
    Nej nej... Blev nog lite missförstånd här...
    Du hade citerat mig i ett inlägg där jag skrev att jag inte riktigt hängde med på varför man kränker andra genom att ha brudöverlämning. Så det var det jag trodde att du förklarade... =)

Men annars håller jag med dig i det du skriver.
  • Aleta
    Trivia skrev 2011-11-12 20:48:39 följande:
    Nej nej... Blev nog lite missförstånd här...
    Du hade citerat mig i ett inlägg där jag skrev att jag inte riktigt hängde med på varför man kränker andra genom att ha brudöverlämning. Så det var det jag trodde att du förklarade... =)

Men annars håller jag med dig i det du skriver.
    Ja, nu ser jag. Då är vi på samma våglängd igen.  
  • Silketuss

Är det inte ganska självklart att de som redan har gift sig, har väldigt mycket att komma med? Apropå att det så ofta tycks bli diskussion om vilka som får vara här eller inte, menar jag? Om vi skulle ändra ämnet till barn, så tror jag att de flesta skulle tycka att de som kunde bidra med kunskap och tips, vore de som redan har barn, inte bara väntade dem...eller?? Låt alla få vara här och bidra på det sätt de kan och vill, i en stämning som tillåter att det ibland hettar till. Det är ju inte värre än att man ber om ursäkt, om man råkat säga mer än  man borde eller ville. Därmed inte sagt att man ska vara rent respektlös.

• Soldemor
    Aleta skrev 2011-11-12 01:25:26 följande:
    Nej, vem har väl nytta av en präst på ett bröllopsforum...?  

Jag är åtminstone mycket tacksam för att du och kollegor till dig lägger av er tid på detta forum till glädje för andra.
    Jag är också tacksam för alla föredettingar, intresserade och annat löst folk (eller hur vi ska beskriva oss) som har råkat hamna här och så klart alla som är i planeringsprocessen. Alla olika människor och med olika åsikter som gör att det kan bli intressanta diskussioner ibland.
    Sen trivs jag bra att hänga här också, även om tiden inte är på min sida alltid...
Svar på tråden Ingång i kyrkan!!!?????