Krissem skrev 2011-11-10 13:09:47 följande:
Däremot förvånar det mig att det finns numera gifta, före detta bröllopsplanerare, (försöker inte peka ut någon särskild här) som verkar dyka upp i varenda tråd för att pressa på oss nykomlingar sina väl inrepeterade åsikter.
Det här förvånar
mig.
Jag tycker det är oerhört begränsande och tråkigt. Det är sällan jag ser inlägg sm faktiskt försöker mota bort folk från forumet. Men ibland händer det. Ibland försöker man skicka folk till Familjeliv--för att man tycker en trådstart "inte hör hemma på BT". Titt som tätt sjunker argumenten till
"stick härifrån och skaffa dig ett riktigt liv". Ganska ofta uppmanas man
"att ägna sig åt något som gör riktig skillnad istället för att tjafsa här". Då handlar det om enskilda sakfrågor, som överlämning eller något annat som berör jämställdhet eller vad som helst där den irriterade tycker att "men det finns väl ändå det som är värre, sluta upp att hålla på". Ibland har det gått till rena personangreppen med väldigt grova ord, som den gången då
"alla jävla håriga feminister satt med spett i röven".
Men, att folk finns på BT utan att vara gifta, utan att planera bröllop, med helt andra orsaker än att de letar stöd råd och tips för sin planering, och att många hänger kvar efter att de har gift sig-jag förstår att det kanske är förvånande i början. Men hänger man i lite trådar här ett tag, så tycker jag man borde märka att här finns vänskaper, umgänge och intressen utöver just bröllop? Och kanske borde man också inse, att det är väldigt bra för forumet, som då har fler medlemmar, blir mer attraktivt för annonsörer och då går med bättre vinst, kan utvecklas och fortsätta finnas?
Att reducera andras åsikter till att vara "väl inrepeterade" och dessutom påstå att de uttrycks i avsikt att pressa någon annan, är ganska överlägset. Som när den lilla 22-åriga snärtan på mitt jobb sa
"kärringar som fyllt 30 ska inte gå ut på krogen. De är bara pinsamma. När man är så gammal är det dags att fatta att det är färdigdansat"
Nej, Krissem, du pekar inte ut någon enskild. Det är värre än så. Du pekar ut en hel grupp medlemmar-nämligen alla som är oförskämda och patetiska nog att uppehålla sig här utan att vara i färd med att planera eget bröllop. Det blir, om man räknar efter, ganska många. Det är helt tydligt att förutom att det förvånar dig att vi finns här, så anser du också att det vore mycket bättre om vi inte gjorde det.
Den gången jag senast såg den åsikten, var i en anonym tråd där TS undrade hur det skulle bli trevligar på BT. Ja, inte tror jag det blir trevligare för att enskilda medlemmar försöker få andra att hålla tyst-eller helt hålla sig härifrån
.
Jag är inte personligen och ensam utpekad av dig. Men jag är med bland dem du pekar ut. och du får mig verkligen inte att känna mig välkommen. Mina åsikter känns inte alls lika välkomna eller fria att uttrycka som dina. Du förbehåller dig rätten att raljera och ironisera över både hur du tycker jag och andra är som personer, och hur våra åsikter uttrycks. samtidigt som vi andra automatiskt blir elaka i dina ögon, redan genom att alls vara här och ens uttrycka en åsikt. Det är, i min värld rätt anmärkningsvärt. Framförallt eftersom du inte tycks märka det själv.
Och ja. Det här var helt OT, men jag anser att det du säger behöver bemötas, för det har elevans för alla diskussioner här, totalt sett.