• Bondbrud

Ingång i kyrkan!!!?????

Hej Alla blivande!

Fråga som jag tänkt på!

Hur tänkte ni gå in i kyrkan? Går ni tillsammans brudpar, eller med eran far, går ni in själva?

Jag har alltid drömt om att min blivande inte ska se mig förrän jag tågar in.

Ville oxå att min far leder in mig men att min blivande kanske möter upp halvvägs.

Tog upp detta med min svägerska o oj!!!!!!, de va inte svensk tradition o prästen kanske inte går med på de osv!

Funkar inte de så går jag in själv efter min tärna.

Ville bolla lite ideer med er andra!

• Svar på tråden Ingång i kyrkan!!!?????
  • darkHorse

Det har redan skritivt i trådan om att handlingen bottnar i en tradition där mannen var förmyndare för kvinnan och lämnade över detta ansvar. Även om det som tur inte är så numer ai Sverige är samhället fortfarande ojämställt, både i Sverige och i resten av världen.

Något jag tycker är tänkvärt är det ganska vanliga argumentet att man vill hedra sina föräldrar. Dels ställer jag mig tveksam till att döttrar har en överväldigande bra kontakt med fädrar iställer för sina mödrar, och att männen inte skulle stå nära föräldrar alls. Men detta har redan diskuterats.
    Dels är det vanligt att man vill hedra sina föräldrar genom att låta pappa lämna över i kyrkan och mamma sy brudklänningen, ansvara för brudbuketten, dekorationer eller liknande. Det är slående hur mannen stödjer på ett sätt som visas upp inför offentligheten, tar sin roll som stöd inför allas ögon osv. medan mammorna i detta fallet kanske gör ett större jobb som inte syns.

Det går att dra paralleller med de skillnader som finns i oavlönat hushållsarbete. Oavsett om en viss familj kanske värderar oavlönat hemmaarbete lika högt som avlönat resulterar det ju ändå att (oftast) mammam syns minder i samhället och har mindre makt att påverka genom en lägre inkomst och svagare kontaktnät.

• Soldemor
    Aniara4 skrev 2011-11-03 10:38:35 följande:
    Men alltså, jag måste säga att efter alla gånger denna diskussion kommit upp har jag fortfarande inte hört ett begripligt, logiskt argument för varför man vill ha brudöverlämning. De anledningar som ges brukar vara att "det är fint" (men man kan inte precisera exakt vad det är som är fint), eller  att man står så nära sin pappa och vill visa hur viktig han är. Jag tycker det är lite konstigt. Inte att man står nära sin pappa, men eftersom nu jämställdheten inte har kommit så långt som vi tror så brukar det ju i de allra flesta fall vara mamman som står närmast sina barn. Ändå är det extremt sällsynt att någon vill gå in med sin mamma. Och det är heller aldrig brudgummen som vill manifestera hur nära han står någon av sina föräldrar. Om det verkligen var en så personlig och unik handling för att just den här bruden stod så nära just sin pappa, så borde det väl lika ofta (eller åtminstone nån gång ibland) hända att bruden stod så nära sin mamma, eller att brudgummen stod så nära sin pappa eller sin mamma. Men nej, det bara råkar slumpa sig så att en massa kvinnor anser sig stå så nära just sin pappa att just han måste ges en framträdande roll när de ska gifta sig. Och det bara råkar sammanfalla med den historiska bakgrunden att kvinnor inte var myndiga utan att just pappan hade ansvar för dem tills ansvaret övergick till deras make. Är inte det en väldigt märklig slump om detta skulle inträffa utan att någon blev påverkad på något sätt av större strukturer i samhället?

Mina föräldrar är viktiga för mig, och min mans föräldrar är viktiga för honom. Det framgick på bröllopet. Våra föräldrar (och syskon) satt på första raden i kyrkan, de var de första som gratulerade oss och vi blev fotograferade tillsammans med dem på kyrktrappen. Under middagen satt de närmast oss vid honnörsbordet, och om min pappa hade varit med hade han suttit på min högra sida.

Men själva vigselakten handlade om mig och min man, och den var de åskådare till och inget annat. Jag står jättenära min mamma, men jag är inte hennes att överlämna till någon annan.
    Just det där försökte jag ta upp med en påstridig brud, om inte maken då skulle gå in med någon av sina förädrar. Hon blev jättearg och tyckte att jag provocerade (nåja, lite gjorde jag kanske, men bara för att få igång en diskusison kring detta) men kunde inte komma med ett konkret svar.
    Fast tack och lov, har jag lyckats "omvända" en hel del till att gå in tillsammans eller iaf utan förälder.
  • Malois

Måste allt ha ett specifikt syfte??? Jag går in tillsammans med min blivande för att VI vill det, men jag har inget emot hur alla andra gör. Bara man själv har tänkt igenom sitt beslut. Våra tärnor och bestman står framme med prästen och väntar, för det är så VI vill ha det.
    Det är vår dag och vi gör den tillsammans hela vägen, det är så vi ser det och det är det som passar oss. Har varit på flera olika bröllop som gäst, och inte en enda gång har jag lagt några värderingar i hur folk kommer in. Hoppas bara att de valt det själva och att det valt varandra själva....
    Lycka till alla, hur ni än går in!!!

• Macy

Vi kommer att göra så att jag och min blivande tågar in tillsammans. Jag tycker att det är upp till varje brudpar att välja själva. Tror att vi kommer att vara ganska så nervösa och då känns det skönt för oss att gå in ihop, min blivande tycker dessutom att det känns lite konstigt att stå själv och vänta har han sagt.

Sen vill vi gärna ta bilder innan vigseln så att vi är nyfixade så vi ska mötas upp där vår fotograf tar bilder när vi ser varandra första gången i brudkläder på någon fin plats.

• Aleta
    Soldemor skrev 2011-11-07 09:54:58 följande:
    Just det där försökte jag ta upp med en påstridig brud, om inte maken då skulle gå in med någon av sina förädrar. Hon blev jättearg och tyckte att jag provocerade (nåja, lite gjorde jag kanske, men bara för att få igång en diskusison kring detta) men kunde inte komma med ett konkret svar.
    Fast tack och lov, har jag lyckats "omvända" en hel del till att gå in tillsammans eller iaf utan förälder.
    Hur ofta, ungefär, har du brudpar som vill ha överlämning? 
    Ni har ingen gemensam policy hos er för om ni tillåter det eller ej som en del församlingar har? 
  • Aniara4
    Malois skrev 2011-11-07 10:44:20 följande:
    Måste allt ha ett specifikt syfte??? Jag går in tillsammans med min blivande för att VI vill det, men jag har inget emot hur alla andra gör. Bara man själv har tänkt igenom sitt beslut. Våra tärnor och bestman står framme med prästen och väntar, för det är så VI vill ha det.
    Det är vår dag och vi gör den tillsammans hela vägen, det är så vi ser det och det är det som passar oss. Har varit på flera olika bröllop som gäst, och inte en enda gång har jag lagt några värderingar i hur folk kommer in. Hoppas bara att de valt det själva och att det valt varandra själva....
    Lycka till alla, hur ni än går in!!!
    Du missar poängen.

För femtifjärde gången, alla får göra som de vill (så länge inte prästen anser att det strider mot kyrkans värderingar). Den här diskussionen handlar inte om att tvinga någon att göra på något visst sätt. Jag lovar, igen, att inte dyka upp i kyrkan och släpa in pappan och knuffa ut brudgummen till bruden.

Däremot måste man ju kunna diskutera varför man gör olika saker.

Och jag har fortfarande inte hört någon förklara VARFÖR de vill importera denna unkna sed. (Om man kommer från en kultur där det är en stark tradition är det mer begripligt, vad jag har svårt att förstå är de brudar som är uppvuxna i ett relativt jämställt samhälle med en gammal tradition av att brudparet går in tillsammans som självständiga jämlikar, vill ta efter och importera något av det sämsta från andra kulturer.)

"För att jag vill" och "det är fint" tycker jag som sagt inte är några argument. VARFÖR vill man göra så, och VAD är det som är fint? Och varför just bruden och hennes far, av alla tänkbara kombinationer av brudpar och föräldrar...?
  • Fly by night

Ärligt talat, efter att ha läst många av diskussionerna sedan 2004... Jag tror (och det här kommer ingen erkänna, så det kvittar kanske ) att många - inte alla - men många, faktiskt väljer brudöverlämning pga den underliggande symboliken. För att det känns vackert, feminint och attraktivt att få se ut som pappas lilla prinsessa som måste ansvaras för av en stor, stark man. För att det fortfarande ligger något tjusigt och näpet i att vara en försvarslös kvinna - förlåt, flicka - som mer liknar ett levande pynt än den individ hon faktiskt är. Det betyder inte att man lever på det sättet annars. Det måste definitivt inte betyda att man är förtryckt. Och just av den anledningen tycker jag det är extra beklagligt att kvinnor väljer att framställa sig exakt som de våp jag hoppas och tror att de inte är i resten av livet.

"Varför just bruden och hennes far?" Kanske för att brudgummarna ser symboliken och inte ställer upp på den om det innebär att det är de själva som ska ledas och överlämnas? J De förstår säkerligen att ”man kan liksom inte själv som sändare bestämma att sköldpadda betyder leverpastej och bli förbannad på att mottagaren tror att man menar ett djur med skal” (för att citera en tidigare brudöverlämningsdebattör om varför förslagen om att symboliken och innebörden i brudöverlämning kan betyda det man själv vill).

• Lissie84

Aniara4, jag ser det som ganska självklart varför brudar som vill ledas in idag vill att just deras pappor lämnar över dem, för att det är så det alltid har varit. kanske inte i Sverige men därifrån traditionen kommit. Att det nu överförs är väl inte alls konstigt? Sen att det börjar lukras upp till andra varianter är helt naturigt. 

Sen att du inte tycket att argumenten att det är fint eller för att några har haft ett speciellt förhållande till sin pappa inte är ett gilltigt argument är ju tråkigt för dig men det betyder inte att det inte stämmer för andra, det finns inga absoluta rätt och fel. 

• Aniara4
    Lissie84 skrev 2011-11-07 21:25:59 följande:
    Sen att du inte tycket att argumenten att det är fint eller för att några har haft ett speciellt förhållande till sin pappa inte är ett gilltigt argument är ju tråkigt för dig men det betyder inte att det inte stämmer för andra, det finns inga absoluta rätt och fel. 
    Jag ifrågasätter inte ATT man vill det och ATT man tycker det är fint. Men jag tycker det är anmärkningsvärt att ingen av dessa brudar som är så säkra på vad de vill kan ge en vettig förklaring till VARFÖR de vill det.

Det får mig att tro att det är som Fly by night säger, att det är just symboliken man vill ha, man vill vara den lilla söta flickan som lämnas över som en särskilt värdefull skatt. Man vill att alla ska vända sig om och titta på en, och ooooha och aaaaaha över hur vacker man är - inte att de ska titta på det stiliga paret som kommer in tillsammans, bara på bruden.

Och eftersom det skulle vara pinsamt att erkänna att man vill vara en dekorativ docka så kan man inte ge någon förklaring, utan upprepar bara med högre röst att man vill ha brudöverlämning för att man VILL det och man är minsann en stark och vuxen kvinna som vet vad man vill och ingen annan får tycka nåt om det, så det så.

Jag menar, om det fanns en rimlig anledning skulle väl någon av alla dessa överlämnade brudar kunna artikulera den?
  • Lissie84
    Aniara4 skrev 2011-11-07 21:39:46 följande:
    Det får mig att tro att det är som Fly by night säger, att det är just symboliken man vill ha, man vill vara den lilla söta flickan som lämnas över som en särskilt värdefull skatt. Man vill att alla ska vända sig om och titta på en, och ooooha och aaaaaha över hur vacker man är - inte att de ska titta på det stiliga paret som kommer in tillsammans, bara på bruden.
    Är det något fel med det?
Svar på tråden Ingång i kyrkan!!!?????