Malois skrev 2011-11-07 10:44:20 följande:
Måste allt ha ett specifikt syfte??? Jag går in tillsammans med min blivande för att VI vill det, men jag har inget emot hur alla andra gör. Bara man själv har tänkt igenom sitt beslut. Våra tärnor och bestman står framme med prästen och väntar, för det är så VI vill ha det.
Det är vår dag och vi gör den tillsammans hela vägen, det är så vi ser det och det är det som passar oss. Har varit på flera olika bröllop som gäst, och inte en enda gång har jag lagt några värderingar i hur folk kommer in. Hoppas bara att de valt det själva och att det valt varandra själva....
Lycka till alla, hur ni än går in!!!
Du missar poängen.
För femtifjärde gången, alla får göra som de vill (så länge inte prästen anser att det strider mot kyrkans värderingar). Den här diskussionen handlar inte om att tvinga någon att göra på något visst sätt. Jag lovar, igen, att inte dyka upp i kyrkan och släpa in pappan och knuffa ut brudgummen till bruden.
Däremot måste man ju kunna diskutera varför man gör olika saker.
Och jag har fortfarande inte hört någon förklara VARFÖR de vill importera denna unkna sed. (Om man kommer från en kultur där det är en stark tradition är det mer begripligt, vad jag har svårt att förstå är de brudar som är uppvuxna i ett relativt jämställt samhälle med en gammal tradition av att brudparet går in tillsammans som självständiga jämlikar, vill ta efter och importera något av det sämsta från andra kulturer.)
"För att jag vill" och "det är fint" tycker jag som sagt inte är några argument. VARFÖR vill man göra så, och VAD är det som är fint? Och varför just bruden och hennes far, av alla tänkbara kombinationer av brudpar och föräldrar...?