Aniara4 skrev 2011-11-09 16:39:37 följande:
Förlåt. Jag glömde att alla inte är så bra på abstrakt tänkande att de kan se bortom det konkreta exemplet, och förstå de mer övergripande principer man försöker illustrera.
Ok, jag medger att den formuleringen var onödigt hård, och ett uttryck för frustration över att det är så svårt att nå fram med vad jag försöker säga. Jag ber om ursäkt för det. MEN jag var faktiskt inte bara sarkastisk. Jag menar allvar med att jag ångrar att jag valde just det exemplet. Jag vet ju av erfarenhet att det alltid leder till att några fastnar så hårt på det konkreta exemplet att de missar poängen. Och det för inte direkt diskussionen framåt.
Sen är det en sanning att förmågan till abstrakt tänkande varierar (den är väl normalfördelad som det mesta annat), och att det är något man bör ta hänsyn till när man försöker diskutera i ett väldigt blandat forum.
Min kommentar riktade sig för övrigt inte specifikt till Krissem, utan till det flertal som hakat upp sig på examplet. Det var just att det var flera personer som gjorde mig så frustrerad.
Krissem skrev 2011-11-09 17:23:02 följande:
Och att ifrågasätta min förmåga att tänka abstrakt var gjort med omtanke och värme i hjärtat?
Nej. Och jag tror Bröllopstorget skulle bli ohyggligt tråkigt om alla inlägg var skrivna med enbart omtanke och värme i hjärtat. Precis som Passsionsblomman tycker jag inte det blir mycket till diskussionsforum om allt bara är rosa fluff och medhåll.
Däremot brukar jag för det mesta försöka skriva mina inlägg med någon grad av hövlighet och respekt. Jag har redan bett om ursäkt för att jag frångick den principen ovan. Återstår att se hur du ser på dina egna formuleringar nedan:
Krissem skrev 2011-11-09 17:09:01 följande:
Finner du glädje i att säga elaka saker?
Gör något vettigt som gör skillnad för samhället istället. Och sluta vara så elaka, framförallt ni föredettingar som haft ert roliga och uppenbarligen inte kan ta er ur "bröllopsplanerarkulten" än.