SannaV skrev 2011-11-07 22:25:48 följande:
Jag kommer att bli "överlämnad" av min pappa. Det har jag alltid velat..
Dessutom gifter jag mig i katolska kyrkan, där det faktiskt är tradition (jag är protestant, min fästman katolik).
Jag anser att det är en fin tradition och att, även om många anser att det visar på en "unken kvinnosyn" så är det faktiskt det sista jag tänker på.
För mig betyder det att även min familj valt att acceptera den man jag valt att leva resten av mitt liv med. Vilket för mig är otroligt viktigt. (vi hade inte den lättaste starten för en massa år sen)
Min m2b har själv också valt att han ska stå framme och vänta på mig. Detta är alltså ett gemensamt beslut.
Däremot så hade jag absolut kunna tänka mig att bli "överlämnad" av min mamma om pappa inte funnits med i bilden men nu är han det.
Alla har rätt till sin egen åsikt men ibland kanske man ska tänka sig för hur man uttrycker sig också. Det känns som att flera inlägg i den här tråden är rätt ilskna av sig. Trist då man faktiskt kan ta illa vid sig om man nu inte tänker likadant som någon annan.
Jag gifter mig också med en katolik, vi ska visserligen gifta oss protestantiskt men det spelar ingen roll, även om vi hade gift oss i den katolska kyrkan så hade man fått släpa in mig livlös i handfängslen för att det skulle bli nån brudöverlämning av mig. Nej tack.
Om vi ska gå in mer på den biten så respekterar jag ju självklart min fästmans katolska tro oändligt och vill gärna dela den med honom så långt det går på samma sätt som han är del i min övertygelse. Det innebär inte att jag accepterar diverse religiösa kortslutningar som katolicismen har, så som abortmotstånd eller synen på preventivmedel. Vilket jag by the way antar att ni syndar med?
Man kan enligt mig inte försvara vad som helst med att "det är faktiskt tradition" eller "det är religion", det är ju upp till var och en om man vill fullfölja en tradition, om man vill stå för sådana värderingar.
Alla har rätt till sin åsikt, och resten av värden har sin fria rätt att inte hålla med. Om man tar illa vid sig av att inte alla tänker lika, ja då kanske man ska jobba lite med sin egen självkänsla och inte hänga så mycket på diskussionsforum kanske...