• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-08-17 15:11:10 följande:
    Här är min senaste kreation ;) Chokladbottnar fyllda med banangrädde, jordgubbsmosse och färska jordgubbar. Spacklad med vaniljsmörkräm och täckt med marsipan. Dekor i sugarpaste och marsipan.
    Vilken cooling Skrattande
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-08-17 15:11:10 följande:
    Kikade på youtube angående något helt annat (medeltidsmusik) och fick upp den här som ett förslag på något jag kanske skulle vara intresserad av att titta på. Alltså dom där som kommer upp när man loggar in på youtube.
    Och jag tänkte direkt på dig och den här tårtan Skrattande 

">

• Cakemaker
    Chicita skrev 2013-08-17 23:55:13 följande:
    Kikade på youtube angående något helt annat (medeltidsmusik) och fick upp den här som ett förslag på något jag kanske skulle vara intresserad av att titta på. Alltså dom där som kommer upp när man loggar in på youtube.
    Och jag tänkte direkt på dig och den här tårtan Skrattande 

">

" target="_blank">

Cool! Ja den va ju lite mer av den komplicerade sorten ;)
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-08-18 23:37:43 följande:
    Cool! Ja den va ju lite mer av den komplicerade sorten ;)
    Haha.. jag tyckte nog att din såg komplicerad ut så det räckte Flört
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-08-18 23:48:03 följande:
    Haha.. jag tyckte nog att din såg komplicerad ut så det räckte Flört
    Behövde inte bygga nån ställning iaf ;) Bara stapla lite. Satte in en tårtbricka i mitten så det blev som två tårtor, hade inte blivit så kul tårtbitar annars ;)
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-08-19 08:31:43 följande:
    Behövde inte bygga nån ställning iaf ;) Bara stapla lite. Satte in en tårtbricka i mitten så det blev som två tårtor, hade inte blivit så kul tårtbitar annars ;)
    Jag kollade inte igenom videon, såg bara utseendet Flört
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-08-19 10:46:22 följande:
    Jag kollade inte igenom videon, såg bara utseendet Flört
    Okej :) Hon byggde nån ställning med träpinnar och grejer :)
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-08-19 12:17:20 följande:
    Okej :) Hon byggde nån ställning med träpinnar och grejer :)
    Det lät ju lite väl avancerat ja... 
    Det verkar som att det i USA och vissa andra ställen är mycket viktigare med utseendet på tårtan än innehållet.
    Medan vi här försöker hitta sätt att få både innehållet och utseendet smakfullt Glad 
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-08-19 12:20:54 följande:
    Det lät ju lite väl avancerat ja... 
    Det verkar som att det i USA och vissa andra ställen är mycket viktigare med utseendet på tårtan än innehållet.
    Medan vi här försöker hitta sätt att få både innehållet och utseendet smakfullt Glad 
    Ja helt sant! I den där tårtan var det typ 5 cm ljus botten varvat med kanske 1 cm vanlig smörkräm...i hela tårtan. Kul! :p Dom har ganska fasta bottnar så att dom ska gå att "skulptera", känns som att det blir en väldigt torr tårta.
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-08-19 12:49:27 följande:
    Ja helt sant! I den där tårtan var det typ 5 cm ljus botten varvat med kanske 1 cm vanlig smörkräm...i hela tårtan. Kul! :p Dom har ganska fasta bottnar så att dom ska gå att "skulptera", känns som att det blir en väldigt torr tårta.
    Ja det är säkert därför som så många konditorier säger att dom inte kan göra såna här staplade bröllopstårtor.
    Dom vill inte ta typ 8 sockerkakor och stapla på varandra med lite smörkräm emellan... Och det är så dom tror att man måste göra. 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm