• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    afturelding skrev 2013-06-22 17:14:54 följande:
    Jo, smörkräm tål väl värme bättre också har jag för mig? De står ju givetvis kallt innan servering, men de kan ju stå framme ett tag efter det. Tycker att grädde liksom skär sig lite efter ett tag. (men det kanske är det du menar med att den håller formen bättre)

Tyvär är det ungefär lika omöjligt att hitta vit choklad utan mjölk som det är att hitta sockerpasta utan gelantin, så det går bort. Men hallon är en bra idé! De är syrligare än jordgubbarna :) De färska jordgubbarna är redan väldigt söta tycker jag, men hittar vi bara de som är lite syrligare så kan man kanske blanda lite vanilj i kompotten? Då slipper man tillsätta socker. (hallon, jordgubbar, choklad och en hint av vanilj låter inte helt fel faktiskt).
    Ah synd... Jag tänkte inte på mjölken i den utan bara att den borde gå att göra med laktosfri grädde. Men du har ju helt rätt där Glad

Nu när du skrev vanilj så kom jag på en av dom absolut första tårtfyllningarna jag gjorde och det är nog en av de mest populära också även om jag faktiskt hade glömt av den...
    Det är hallon som är marinerade i vaniljvodka.
    Det ska vara typ 2-4 cl vaniljvodka till 5 dl hallon eller nåt. Så det är inget man blir full på även om man skulle trycka i sig hela tårtan. Det går alltså bra även till barn.
    Lägg hallonen i en skål över natten och häll på vaniljvodkan och rör om.
    Häll av vätskan på morgonen efter när du lägger ihop tårtan. (spara och krydda lite brännvin till hallonsnaps om du vill Flört )
  • Cakemaker

Idag är det dotterns sita dag på föris innan semestern så gav pedagogerna en "tack för den här terminen-tårta" :) Bokstäverna strejkade så dom fick bli som dom blev. Annars gick det nog rätt smärtfritt ;)

Ljusa bottnar med gräddkräm, färska jordgubbar och grädde. La ett tunnt lager vaniljsmörkräm på utsidan för att det är så varmt nu och sen på med marsipanlock. Blommor och fjärliar är gjorda i SP och penslade med pulverfärg. Texten är i marsipan.

• snowstars

En liten fråga: hur länge håller sp i frysen? Blir den för gammal eller är det bara så att den torkar? Och kan man göra en liten tårta i en avlång sockerkaksform? Hur mkt smet behöver man då? Haha, svårt att svara på kanske ; )

• Chicita

Jag har förvarat SP i frysen i över ett år och den har varit helt ok.
    Men tina den långsamt i kylskåpet innan du tar fram den och låter den få rumstemperatur.
    Den kan behöva lite extra knådning också innan den blir sådär riktigt elastisk igen Flört 

Hur mycket smet du ska ha i formen beror ju på hur stor den är Flört 
    Jag fyller mina formar till 2/3
    Jag klär dom också invändigt med bakplåtspapper och låter pappret sticka ut en bit över kanten så man har lite "spillkant" 

• snowstars

Perfekt. Min har legat sen i februari bara. Hittade den igår när jag letade efter nåt annat. Haha, ja jag kände väl att det var lite som att fråga efter längden på ett snöre ;)

• Chicita
    Sudditjuven skrev 2013-07-09 12:39:14 följande:
    Hur länge håller blommor i sugarpaste? Eller ja.. hur länge är de ätbara? :)
    Beror på hur dom förvarats.
    Om dom förvaras torrt och svalt så håller dom i upp till 3 månader (eller om förbrukningsdagen på förpackningen med SP dom är gjorda av är kortare så är det ju det som gäller Flört
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm