• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    Lilo84 skrev 2013-05-22 17:21:54 följande:
    Idag har jag provbakat tårtan som jag har tänkt göra till bröllopet... Så ikväll ska vi ha provsmakning ;)

Smaskens Glad
  • SofiaMagdalena

Hej! 
    Det är dags för oss att planera bröllopstårtan. En väninna till mig som är van bakare har tagit sig an uppgiften.

Tanken är sockerkaksbotten med bjönbärsmos och en philladelfia/lime-kräm täckt med sugarpaste och lite dekor av något slag på. Kan det bli bra?

Det kommer bli en våningstårta där nedre lagret görs med en 25cm form och det övre med en 15cm form. Låter det vettigt? 

• Chicita
    SofiaMagdalena skrev 2013-06-04 19:40:18 följande:
    Hej! 
    Det är dags för oss att planera bröllopstårtan. En väninna till mig som är van bakare har tagit sig an uppgiften.

Tanken är sockerkaksbotten med bjönbärsmos och en philladelfia/lime-kräm täckt med sugarpaste och lite dekor av något slag på. Kan det bli bra?

Det kommer bli en våningstårta där nedre lagret görs med en 25cm form och det övre med en 15cm form. Låter det vettigt? 

Jag har svårt att tänka mig dom smakerna ihop, helt enkelt för att jag inte har testat det. Men det kan säkert bli bra. Varför inte be henne att provbaka en sån där liten 15-cm tårta?
    Det finns alltid något tillfälle att fira. Om inte annat så kan ni fira att lokalen är betald eller att klänningen har kommit eller något annat Flört 
  • Chicita
    SofiaMagdalena skrev 2013-06-04 19:40:18 följande:

Just ja - glömde svara på det här...

Det säger inte så mycket, är det två våningar bara, eller är det tre, fyra... ?
    Hur många gäster är det?

• SofiaMagdalena
    Chicita skrev 2013-06-04 19:45:15 följande:
    Just ja - glömde svara på det här...

Det säger inte så mycket, är det två våningar bara, eller är det tre, fyra... ?
    Hur många gäster är det?
    två våningar på den "stora" och sen blir det två 25cm brevid så det skall räcka till 68 portioner enligt den måtttabellen som du la upp förut :) Tänker mig att det är bra att ha lite extra om man är superduper sugen på tårta. 

60 gäster ungefär. 
  • Chicita
    SofiaMagdalena skrev 2013-06-04 19:48:20 följande:
    två våningar på den "stora" och sen blir det två 25cm brevid så det skall räcka till 68 portioner enligt den måtttabellen som du la upp förut :) Tänker mig att det är bra att ha lite extra om man är superduper sugen på tårta. 

60 gäster ungefär. 
    Ja alltså du kan ju ha det där hur du vill Glad
    Jag tror att mina formar skiljer 6 cm mellan varje storlek om jag inte minns helt fel. Så då är det en 3-cm kant runt varje våning och då ser det ju ut så här ungefär:

Så det skulle väl bli ungefär som om du ställde den översta delen på den näst understa, så får du ett hum om proportioner Glad

• SofiaMagdalena
    Chicita skrev 2013-06-04 20:01:55 följande:
    Ja alltså du kan ju ha det där hur du vill Glad
    Jag tror att mina formar skiljer 6 cm mellan varje storlek om jag inte minns helt fel. Så då är det en 3-cm kant runt varje våning och då ser det ju ut så här ungefär:

Så det skulle väl bli ungefär som om du ställde den översta delen på den näst understa, så får du ett hum om proportioner Glad
    Toppen! Det blir nog perfekt!
  • Vichy
    Lilo84 skrev 2013-05-22 17:21:54 följande:
    Idag har jag provbakat tårtan som jag har tänkt göra till bröllopet... Så ikväll ska vi ha provsmakning ;)

Jättefin! Älskar ljusa pasteller!
    Blev den god?
  • Emmalinnea

Här är våran bröllopstårta som jag fick slänga ihop lite snabbt dagen innan bröllopet.

Vaniljbottnar
    lager 1: Rårörda hallon
    lager 2: vitchoklad ganache med digestivekross
    lager 3: Råröda hallon
    lager 4: Mörk choklad ganache

täckt med vanilj smörkräm och sugarpaste.

• trolldocka

*nyfiken i en strut* :D

har tittat omkring i en här tråden och för varje klick blev jag mer och mer imponerad!, gud vad duktiga alla är!!!
    själv skulle jag nog inte våga fixa min egna tårta till den stora dagen, jag skulle bara bli besviken på slutresultatet och så funderar jag om den extra stressen till dagen D verkligen är nödvändig.

ursäkta frågebombningen, men.... till er som är så duktiga att ni valde att göra er tårta själva. hur upplevde ni det? var det svårt, gjorde ni en test tårta i förväg? gick ni en kurs? blev det bra och hur lång tid i förväg kan man egentligen göra tårtan? står man med mjöl till armbågarna samma morgon eller kan man fixa tårtan ett par dagar i förväg?

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm