• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    ClaraH skrev 2013-05-05 21:50:53 följande:

Jag håller på att träna smaker på en tårta tills min dotter tar studenten. Det kommer att bli en trevåningtårta täckt med marsipan, rosenknoppar och studentmössa. Men nu var det till ett annat tillfälle så jag gjorde den som en sprinkle cake istället. Det var ite kul och jag lärde mig lite på det. Smaken var limemousse och jordgubbskompott. På studenten kommer jag att ha färska jordgubbar i istället.

Den såg jättegod ut, och det lät som goda smaker också Glad
  • Cakemaker

Här är ännu en 1-årstårta jag gjorde till kompisens sons födelsedag. Figurerna är Babblarna och är väldigt poppis bland småttingarna :) Tårtan var gjord på ljusa bottnar och fylld med färska jordgubbar, gräddcreme och vispad grädde. Spacklade med vanlijsmörkräm (som vanligt ;p) och täckte med marsipan. Figurer och blommor är gjorda av sugarpaste.

• Papillon

Herre gud vad du är duktig, cakemaker! Jag är såå imponerad av dina vackra tårtor! :)

• Chicita
    Cakemaker skrev 2013-05-13 15:19:49 följande:
    Här är ännu en 1-årstårta jag gjorde till kompisens sons födelsedag. Figurerna är Babblarna och är väldigt poppis bland småttingarna :) Tårtan var gjord på ljusa bottnar och fylld med färska jordgubbar, gräddcreme och vispad grädde. Spacklade med vanlijsmörkräm (som vanligt ;p) och täckte med marsipan. Figurer och blommor är gjorda av sugarpaste.
    Jättesöt Skrattande

Jag skulle behöva gå en kurs i att göra figurer. Mina vill alltid säcka ihop och jag vet inte riktigt vad jag gör för fel.
    Jag har en bok, men även om jag följer den steg för steg så ser mina ut som halvsmälta trolldegsfigurer Tungan ute 
  • Cathelica

Mobilbilden blev inte så bra dock.. men gjorde denna till min plastsyrras konfirmation i helgen..
    2. egt tårta fylld med jordgubbsmousse och vit chokladmousse :)
  • Cakemaker
    Papillon skrev 2013-05-13 15:24:54 följande:
    Herre gud vad du är duktig, cakemaker! Jag är såå imponerad av dina vackra tårtor! :)
    Men åh tack! Vad glad jag blir :)
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-05-13 15:29:32 följande:
    Jättesöt Skrattande

Jag skulle behöva gå en kurs i att göra figurer. Mina vill alltid säcka ihop och jag vet inte riktigt vad jag gör för fel.
    Jag har en bok, men även om jag följer den steg för steg så ser mina ut som halvsmälta trolldegsfigurer Tungan ute 
    Tack ^^

Man får öva och öva men jag vill faktiskt också gå kurser men det är ju inte så generöst med sånt tyvärr =/ I alla fall inte i närheten. Haha, rolig beskrivning ;) Det är lite förädiskt att göra figurer faktiskt, man måste "fixa till" dom flera gånger under tiden för de sjunker ju liksom ihop lite av tyngden men när väl ytan torkat till sig lite så brukar det hålla bra :) 
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-05-13 19:35:01 följande:
    Tack ^^

Man får öva och öva men jag vill faktiskt också gå kurser men det är ju inte så generöst med sånt tyvärr =/ I alla fall inte i närheten. Haha, rolig beskrivning ;) Det är lite förädiskt att göra figurer faktiskt, man måste "fixa till" dom flera gånger under tiden för de sjunker ju liksom ihop lite av tyngden men när väl ytan torkat till sig lite så brukar det hålla bra :) 
    Får jag fråga vart du bor förresten? 
    Det är inte så många kurser här heller, jag får nog åka minst 20 mil om jag ska hitta någon. Men vi kanske kan lära tekniker av varandra om vi inte bor så långt bort Glad 
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-05-13 19:39:05 följande:
    Får jag fråga vart du bor förresten? 
    Det är inte så många kurser här heller, jag får nog åka minst 20 mil om jag ska hitta någon. Men vi kanske kan lära tekniker av varandra om vi inte bor så långt bort Glad 
    Bor ca 20 minuter från Sthlm i Tumba. Känns som att det är en bit från dig va? :/
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm