• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    Sparriskarro skrev 2013-04-08 18:53:36 följande:

Jag kommer inte ihåg på rak arm vad hon hette mer än Sofia.
    Men hon hade en butik (både web och fysisk) i utkanten av Uppsala förut.
    Det här är en gammal Facebooksida som hon hade. Eventuellt kan du spåra upp henne via den
    https://www.facebook.com/dekoreramera 
  • Lilo84
    Chicita skrev 2013-04-08 20:23:24 följande:
    Lilo84 skrev 2013-04-08 16:50:14 följande:
    Jag gör samma som dig när jag ska täcka med sockerpasta/marsipan.
    Men nu var ju VictoriaF's fråga hur det blir om man täcker en tårta med frosting... och inte sockerpasta Flört

Haha, oj då, det missade jag... *skämsakudden* Skäms

Frosting skulle jag nog täcka med så sent som möjligt...

• Sparriskarro
    Chicita skrev 2013-04-08 20:27:01 följande:
    Jag kommer inte ihåg på rak arm vad hon hette mer än Sofia.
    Men hon hade en butik (både web och fysisk) i utkanten av Uppsala förut.
    Det här är en gammal Facebooksida som hon hade. Eventuellt kan du spåra upp henne via den
    www.facebook.com/dekoreramera

Tack :) jag får undersöka vidare...

BTW allas tårtor är verkligen jätte fina. Imponerad!

• gloriousgirlgirl
    Victoria F skrev 2013-04-08 13:40:00 följande:
    Hej,

jag har ställt frågor här innan och fått bra svar av Chicita. Undrar ödmjukast om hon eller någon annan bakkunnig kan svara på detta?

När man ska täcka en tårta med frosting, i hur god tid kan man göra det? Går det att täcka/dekorera kvällen innan och förvara i kyl eller blir frostingen tråkig då (torr), eller kan den blöta upp tårtan (inte heller bra).

Tacksam för svar Glad

Det går alldeles utmärkt att göra det dagen innan... till och med två dagar innan. Den kapslar ju in tårtan så att säga så den bevaras mycket bra. Jag användfer i och för sig swiss meringue cream (en slags smörkräm) men frosting går bra. Ska du täcka den sedan eller ska du dekorera på frostingen/smörkrämen?

• trixie71

Hej alla fantastiska amatörbagare,
    hoppas att någon där ute kan hjälpa mig hitta det jag söker... har liksom fått totalt hjärnsläpp o kan inte komma på fler sökord eller vägar att söka.
    Det jag är på jakt efter är "chokladpinnar" som man kan dekorera tårtor med, typ så här:
    http://mingodasida.blogspot.se/2010/03/brollopstarta-choklad-och.html
    bilden längst ner på sidan.

Nån som har nåt tips ?

• Chicita

Vet inte vad dom heter men du kan göra dom rätt enkelt själv.

Om du vill ha dom så där randig tvåfärgade så målar du först ett zickzackmönster eller bara ränder med en choklad i en färg på ett bakplåtspapper.
    Sen tar du en annan chokladfärg och penslar på. Låt det stelna lite (om det stelnar för mycket så vänder du på pappret och värmer baksidan med din hand)
    Skär ut (med en trubbig kniv) ca 4 cm breda remsor i den längd du vill ha och med den trubbiga knivens hjälp så börjar du rulla ihop dom (om dom är för stela - värm lite på baksidan) 

När man har gjort några så får man in snitsen Glad 

• trixie71

Tack Chicita,
    misstänkte att det var så jag skulle göra men har inte riktigt vågat ge mig på att försöka :)
    Får väl kavla upp ärmarna o ge mig på det helt enkelt !!

• CoG

Jag är velig och osäker, men här inne borde jag kunna få lite hjälp känns det som :)

Jag är en glad amatör vad gäller tårtor (och andra bakverk), fika är inte min grej så jag tränar sällan men jag vill göra våra bröllopstårtor.

Att göra egen sockerkaksbotten har jag testat men med minsta lilla press så flyger den i väggen...det går inte.
    Jag får inte till det.
    Visst kan jag köpa färdiga?? (från bageri kanske om ICAs inte är passande)
    Om jag tar en extra botten/ tårta borde dom få lite höjd ändå och det måste ju inte vara en hallelulja moment att äta tårtan. Men den får gärna vara god!

Kan man ha både vanlig sockerkaksbotten och chokladbotten i samma tårta eller ska man helst välja en av dom?

Vilka smaker funkar fint tillsammans och hur mycket måste jag göra själv?
    Om det är tex hallonmousse, kan jag köpa pulver och blanda till eller bör jag stå och göra allt från början själv?

Jag vill förenkla sånt jag kan misslyckas med men ändå få en ätbar tårta.
    Så innehållet mellan bottnarna känns viktigt att få till så att dom passar ihop.

Hjälp!
    :)

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm