• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita

Klart det går... Glad
    En femåring är inte så kräsen heller. Han har ju fantasi att se det vi inte ser... Så det ska nog gå bra Skrattande

• Cakemaker
    Emmalinnea skrev 2013-03-25 08:24:14 följande:
    Det är litye lättare att kavla ut locket på ett bakpapper eller som jag har en kavelmatta:
    Ja något underlag är toppen att ha! Sen rullar jag alltid upp locket på min "kavel" och rullar det sen över tårtan så man vet precis var det hamnar och inte riskerar att göra hål eller märken i locket, så därför som pensling inte vart ett alternativ för mig :p
  • veronica84
    majjja skrev 2013-03-25 10:26:53 följande:
    veronica84: vilken fin! visst är det roligt att göra barbietårtor :) har två döttrar så det har ju blivt ett par stycken nu :) 
    Tack :) Ja det var kul. Jag har testat på två olika blixten tårtor oxå till min son förra året :) 
    I år ska sonen få två olika pirat tårtor så jag håller på och surfar runt för att få inspiration.  Jag har ingen marsipan eller sugarpaste, så jag är inne på att färga grädden och göra ett hav med en ö i mitten.
    Den andra tårtan har jag varit lat och beställt en piratoblat till och ska dekorera på sidorna.
    Jag är inte så mycket för att köpa tårtor utan jag gör dom hellre själv..
    Eller så får min syster hoppa in (som är bagerichef på sitt jobb), när jag verkligen inte hinner =)
    Älskade Moa & Linus <3
  • veronica84
    Chicita skrev 2013-03-25 10:13:50 följande:
    Barbie är alltid tacksam att göra som tårta Glad
    Första gången jag gjorde en och pappan ställde in tårtan i kylen så frågade flickan (5 år)
    - Men pappa... varför ställer du min födelsedagspresent i kylen? 
    Så den borde ju ha varit rätt ok då Flört 
    Haha barn och deras underbara kommenterar och funderingar Flört
    Älskade Moa & Linus <3
  • MTB
    Pyttis skrev 2013-03-21 08:25:23 följande:
    vad ska vi ha för tårta?
    sambon tål inte choklad
    jag är tål inte mandel, valnötter, ananas
    ska vara enkla "envåningars"
    vi är vegetarianer så inget animaliskt gelatin eller liknande
    vill att de ska se ganska enkla ut, är dålig på att förklara, men sommriga så där snyggt "operfekta" om ni fattar vad jag tänker på, inte en helt slät med S.P. utan mer rustik. gud vad jag svamlar (fattar jag bror blir trott på mig haha)
    någon som har någon tanke? skulle uppskattas!!
    Vill tipsa om en blogg: bakemyday.se
    Han är själv vegetarian vad jag förstår och gör sjukt läckra kakor/tårtor... =) 
  • IidaF

Åh kul :D Detta är de sista jag gjorde. 
    Drömmer om att försöka göra en egen bröllopstårta när det är dags. 
  • lurigmumin

Jag har en liten fundering...  Om man vill täcka en staplad tårta men gärna slippa  marsipan eller sockerpasta, vad skulle ni göra? Har sett staplade tårtor täckta med marängsmörkräm. Hur kenpigt är det trot ni?
    Har ännu inte finslipat min teknik på att täcka med sockerpasta. Tror jag måste ha nåt bättre märke, vad brukar ni ha?

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm