• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Cakemaker
    ThereseV skrev 2013-03-21 16:24:06 följande:
    Jag delade den där teorin med min sambo nu när han kom hem och bad honom mäta och det första han sa var att inte behövde det för han visste att ugnen var sned (antagligen både åt sidan och framåt) Kul att han sa det innan jag började baka haha. Så nu ska jag räta upp den och testa igen snart och se om det blir bättre :P 
    Haha, åhh! Du, säg till när du provat igen och säg om det blir nån skillnad. Kanske våran spis också är sned =/ Men det vore rätt skönt om det var så enkelt så man slipper känna sig misslyckad xD
  • Camilla01
    Chicita skrev 2013-03-22 19:07:22 följande:
    Ja, tårtfatet ska vara kvar. Annars finns det ju inget som hindrar den tårtan att liksom sjunka igenom tårtan under.
    Om du sätter pinnar i den undre tårtan som ska hålla upp den övre tårtan och sen är det bara en mjuk tårtbotten mot pinnarna så hjälper ju faktiskt inte pinnarna till något alls. 
    Den övre tårtan kan ju sjunka ner över pinnarna...

Om det är ett tårtfat i papp däremellan så kommer ju pinnarna att bära upp fatet och därmed tårtan
    Tusen tack.
    Gjort ett prov bak. Den blev inte så fin men god. får verkligen öva....
    Jag har mjölkfrivispgrädde innan jag la på marsipanlocket blir det som att fodra den då?
    Du är en sån klippa att fråga tack än en gång. 
  • Principisessan
    ThereseV skrev 2013-03-20 15:35:27 följande:
    Nu har jag provbakat lite till efterrättsbordet, och ja, kan säga att jag stryker bakselser från listan..Det får bli hela tårtor istället. Odekrerade och i fel form på bilden, så det kan ju bli sött när det är rätt, men herregud vilket jobb! Jag tycker helt plötsligt väldigt synd om konditoriet som ska göra bakelser till oss och inte vanlig bröllopstårta...

Provade att baka makroner för första gången också haha. Det var..intressant. 
    Någon som är haj på det här inne och kan berätta varför dom blir såhär (alla bilderna är från samma sats och t.o.m samma plåt och jag har inte satt ihop och fyllt dom än..) Varför dom är lite brända vet jag ju, men formen? Extremt osammarbetsvilliga kakor det där..

Dom som ändå blev ok och på något sätt iaf ser ut att kunna vara en makron reste sig snett, vad sjutton gör man för att det inte ska bli så? 

Nu kanske du redan vet det men om du låter makronerna stå i rumstemperatur i minst 1 timme efter att du klickat ut dem på plåten, så får du en hård skorpa på vilket gör att de inte spricker uppepå. 
  • Principisessan

Bakade också makroner igår, med pistagefyllning. Dock stör det mig att jag slarvade med att inte få till en "topp" på när jag spritsade dem så det blev inte helt slätt. Men får göra en sats till och vara mer noga så blir de nog bra. 
    Testade att sätta i en pinne som en klubba, tyckte det var rätt sött fast helst ska det väl kanske vara en vit pinne. 
  • Cakemaker
    Camilla01 skrev 2013-03-24 11:15:45 följande:
    Tusen tack.
    Jag har mjölkfrivispgrädde innan jag la på marsipanlocket blir det som att fodra den då?
    Kan hjälpa till att svara tills Chicita tittar in igen :) Vispgrädde funkar inte att fodra med, det är då locket börjar svettas. Man kan pensla med smält smör(?) eller olja på marsipanen innan man lägger den mot tårtan men det får nån annan hjälpa till att förklara hur man gör, jag har ingen aning hur man får på locket efter att man penslat det nämligen, inget jag använt mig av :p Personligen använder jag alltid ett tunnt lager smörkräm innan jag lägger på tårtlocket. Tycker det funkar toppen och har aldrig haft problem med tårtor som svettas :)
  • Chicita
    Camilla01 skrev 2013-03-24 11:15:45 följande:
    Tusen tack.
    Nej det är inte laktosen i vispgrädden som riskerar att smälta sockret i marsipanen. Utan fukten.
    Därför ska man fodra med något fett.
    Om du inte vill bre på en smörkräm utanpå tårtan så kan du pensla marsipanen med olja eller smält smör innan du lägger det på tårtan (insidan av marsipanlocket alltså Flört )
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-03-24 12:51:30 följande:
    Kan hjälpa till att svara tills Chicita tittar in igen :) Vispgrädde funkar inte att fodra med, det är då locket börjar svettas. Man kan pensla med smält smör(?) eller olja på marsipanen innan man lägger den mot tårtan men det får nån annan hjälpa till att förklara hur man gör, jag har ingen aning hur man får på locket efter att man penslat det nämligen, inget jag använt mig av :p Personligen använder jag alltid ett tunnt lager smörkräm innan jag lägger på tårtlocket. Tycker det funkar toppen och har aldrig haft problem med tårtor som svettas :)
    Hmm... jag hade lite bråttom och läste inte hela tråden först innan jag började svara.
    Det är helt ok att du svarar, du behöver inte överlåta det till mig Solig 

Jag penslade locket i början när jag började göra tårtor.
    Man får försöka få in armarna under locket sen och "flippa" det över tårtan.
    Nackdelen med att pensla locket är att man inte kan skära bort överflödet och spara det till dekorationer eller nästa våning. Och att det kan bli rätt kladdigt när man vänder Flört 
    Men det är ju ett alternativ om man absolut inte vill ha smörkräm. 
  • Emmalinnea
    Chicita skrev 2013-03-24 21:49:05 följande:
    Hmm... jag hade lite bråttom och läste inte hela tråden först innan jag började svara.
    Det är helt ok att du svarar, du behöver inte överlåta det till mig Solig 

Jag penslade locket i början när jag började göra tårtor.
    Man får försöka få in armarna under locket sen och "flippa" det över tårtan.
    Nackdelen med att pensla locket är att man inte kan skära bort överflödet och spara det till dekorationer eller nästa våning. Och att det kan bli rätt kladdigt när man vänder Flört 
    Men det är ju ett alternativ om man absolut inte vill ha smörkräm. 
    Det är litye lättare att kavla ut locket på ett bakpapper eller som jag har en kavelmatta:

Kavelmatta
     www.kakburken.se/product_info.php

Kavla ut locket där på sedan pensla den och vänd den över tårtan bara, enkelt,snabbt och kladdfritt
    Och eftersom man kan mäta ut hur stort man ska göra locket  så kan man bara pensla inom just den ytan.
    Pudra först med lite florsocker så lossnar det superlätt  
  • veronica84

Gjorde en barbietårta till min 5 åriga dotter som blev succe! Innehöll dumlemousse och hallonmousse. Jag tillverkar inte så många tårtor, men försöker att göra det bästa när jag väl kommer igång ;) Tycker att det är så kul när jag väl kommer igång och lyckas.

Älskade Moa & Linus <3
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm