• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    veronica84 skrev 2013-03-25 09:35:08 följande:
    hur lägger man in bilder? Är alldeles ny på det här ;)
    Älskade Moa & Linus <3
    Klicka på "ladda upp bild" under knappen "posta inlägget". Glad
    För vissa funkar det mindre bra med bilduppladdningen (kan bero på vilken browser man använder, och det verkar funka väldigt dåligt från telefon och surfplatta).
    Ibland hjälper det att inte skriva något i inlägget utan bara ladda upp bilden 
  • veronica84
    Chicita skrev 2013-03-25 09:50:52 följande:
    Klicka på "ladda upp bild" under knappen "posta inlägget". Glad
    För vissa funkar det mindre bra med bilduppladdningen (kan bero på vilken browser man använder, och det verkar funka väldigt dåligt från telefon och surfplatta).
    Ibland hjälper det att inte skriva något i inlägget utan bara ladda upp bilden 
    Tack för hjälpen ;)
  • Chicita

Barbie är alltid tacksam att göra som tårta Glad
    Första gången jag gjorde en och pappan ställde in tårtan i kylen så frågade flickan (5 år)
    - Men pappa... varför ställer du min födelsedagspresent i kylen? 
    Så den borde ju ha varit rätt ok då Flört 

• Principisessan

veronica84: vilken fin! visst är det roligt att göra barbietårtor :) har två döttrar så det har ju blivt ett par stycken nu :) 

• Victoria F

Hej!
    Läser alltid denna tråd och beundrar alla fantastiska bakverk. Jag är fullständig nybörjare på detta med tårtbak, brukar hålla mig till bröd. Men nu är det så att min son fyller 4 snart, och jag vill gärna baka en tårta åt honom. Eftersom jag är så osäker så hade jag gärna beställt från konditori, men det går inte då han har mjölkallergi. Alltså inte laktosintolerans, han tål inte mjölkprotein och alltså måste jag jobba med soja- eller havreproukter. Dessutom älskar han sopbilar över allt annat och då vill jag gärna göra en mjölkfri, god tårta i sopbilsform åt honom...hmm...har nog tagit mig en del vatten över huvudet känner jag!!! Vänder mig därför till er alla, för att vädra mina funderingar. Jag har googlat som en tok (vad gjorde man innan Google fanns??!) och hittat en del bra tips. Jag vill gärna att tårtan ska likna denna:
    www.coolest-birthday-cakes.com/coolest-garbage-truck-birthday-cake-12.html

Jag har hittat två recept, ett mjölkfritt och ett som lätt går att göra mjökfritt. Vilket tror ni skulle fungera bäst att "bygga tårta" av? 
    Antingen detta:
    sockerrus.se/2013/03/01/chokladbollstarta-vit-ljus-mork/
    Eller det här:
    chickinthekitchen.com/2012/01/16/dairyfree-frosted-birthday-cake/

Ursäkta länkbombningen...
    Vilken tårta det än blir så måste den ju täckas med frosting (inte heller några problem att göra mjölkfritt). Är det svårt? Smular det mycket? Några tips på hur man får till det bra? Kom gärna med alla tips ni har till en nybörjare som så gärna vill överraska sin lilla kille med en sopbilstårta!

Tack för att ni orkat läsa allt detta Solig 

• Chicita
    Victoria F skrev 2013-03-25 10:47:03 följande:
    Hej
    Jag skulle valt chokladbollstårtan.
    Helt enkelt för att du kan packa den i en form som funkar bra för att forma en sopbil, så du slipper karva så mycket för att få till utseendet sen.
    Den blir också stabil och lättare att täcka med eventuell marsipan/ sockerpasta om du vill ha det sen. (det räcker ju att täcka med frosting om du inte vill krångla)

Frosting kan du ju göra på millioner olika sätt så det är ju inte heller så svårt nej. Glad

Jag har inte gjort någon av dom tårtorna så jag vet inte hur mycket dom smular. Men om man är lätt på handen när man brer på frostingen och ser till att borsta av tårtorna lite lätt innan man börjar lägga på, så man får bort dom värsta smulorna så ska det nog gå bra Flört
    Lycka till och visa gärna resultatet här sen Glad 
  • Victoria F

Tack Chicita du är en pärla! Glad

Det lutar åt den tårtan, han älskar chokladbollar så det borde bli populärt! Jag kommer bara att täcka med någon typ av frosting, vi är inga älskare av vare sig marsipan eller sockerpasta i vår famillj. Sedan tror jag också att frostingen är mera förlåtande mot en nybörjare än ett bångstyrigt marsipanlock som säkert inte kommer samarbeta och lägga sig slätt  Flört

Vilken smak skulle passa på frostingen tror du? Det är ju kaffe i ena smeten och citron i den andra så det måste väl vara en ganska neutral smak. Kan man dekorera och göra färdigt tårtan dagen innan eller måste man göra det precis innan den ska ätas?

Tänkte göra tårtan i en brödform, en sån där avlång. (Eller två formar går det nog åt). Vad tror du om det? Jag tänker så att då borde grundformen bli rätt.

• Chicita
    Victoria F skrev 2013-03-25 11:59:58 följande:
    Tack Chicita du är en pärla! Glad

Det lutar åt den tårtan, han älskar chokladbollar så det borde bli populärt! Jag kommer bara att täcka med någon typ av frosting, vi är inga älskare av vare sig marsipan eller sockerpasta i vår famillj. Sedan tror jag också att frostingen är mera förlåtande mot en nybörjare än ett bångstyrigt marsipanlock som säkert inte kommer samarbeta och lägga sig slätt  Flört

Vilken smak skulle passa på frostingen tror du? Det är ju kaffe i ena smeten och citron i den andra så det måste väl vara en ganska neutral smak. Kan man dekorera och göra färdigt tårtan dagen innan eller måste man göra det precis innan den ska ätas?

Tänkte göra tårtan i en brödform, en sån där avlång. (Eller två formar går det nog åt). Vad tror du om det? Jag tänker så att då borde grundformen bli rätt.

Jag skulle nog ha letat på en liten fyrkantig kartong och lagt i gladpack i den och sen packat där Glad.
    Då får du ju till den där fyrkantiga "sop-hämtnings-delen" och sen kanske använt brödformen (en) för att göra hytten och så bara sammanfoga dom lite lätt med en klick smet eller frosting.

Jag skulle nog kört med lite vaniljsmak bara. Inte så att det smakar vanilj direkt, men bara för att få någon smak i frostingen.
  • Victoria F

Tack igen, för tips och för att du tar dig tid att svara Glad Det ska nog gå det här!
    Har ett par veckor på mig än, får kanske bli en övningsomgång innan det är dags.  Håll tummarna Solig

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm