• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    lurigmumin skrev 2013-03-02 18:25:09 följande:
    Visst kan man väl täcka och dekorera idag även om den ska ätas imorgon? 
    Ja självklart... 
    Jag täcker alltid dagen innan, även om jag inte alltid dekorerar dagen innan Glad

Så länge ingredienserna man använder inte har ett tidigare bäst före-datum än den dag man ska äta dom så kan man göra tårtan flera dagar i förväg om man vill.
    Själv tycker jag oftast att tårtan är godast en eller två dagar efter att man gjort den Skrattande

Kom bara ihåg att antingen spackla tårtan med smörkräm eller pensla locket med smält smör eller olja.
    Annars kan man få problem med att locket smälter när det kommer i kontakt med fyllningen...
  • lurigmumin

fodrade med smörkräm men jag måste nog se mig besegrad. Kanske kavalde jag för tunt plus att smörkrämen inte varit helt bra. Såg att det runnit lite av locket nu men det är inga hål iaf förutom de som jag orsakade när jag la på.... ska lägga upp en bild sen.

• Chicita

Antagligen fick du inte smörkräm överallt. Så att fyllningen kom i kontakt med locket ändå.
    Det har hänt mig också... Det brukar mest bli pölar av smält socker. Jag har inte fått hål av det. Men det ser ju inte så kul ut med en tårta som har "fotsvett" Flört 

Det är ju inget farligt i alla fall Glad 

• lurigmumin
    Chicita skrev 2013-03-03 10:46:16 följande:
    Antagligen fick du inte smörkräm överallt. Så att fyllningen kom i kontakt med locket ändå.
    Det har hänt mig också... Det brukar mest bli pölar av smält socker. Jag har inte fått hål av det. Men det ser ju inte så kul ut med en tårta som har "fotsvett" Flört 

Det är ju inget farligt i alla fall Glad 
    Skulle tro att det är så. Nästa gång ska jag använda en bred, smal tyll och spritsa på innan jag brer ut. Och så ska jag göra bättre smörkräm! Den slet liksom med lite av fyllningen så den kan nog ha blandat runt lite. Den blev lite grynig och inte så bradbar som den brukar bli. Hoppas det inte blir hål. Som tur är så är det bara vi och svärföräldrarna som ska äta den :)

Dekorering nästa och sen ska ni få se "mästerverket". Hahaha 
  • lurigmumin

Här är slut resultatet. Är ganska nöjd eftersom det var första gången jag gjort något med sockerpasta och typ min andra tårta någonsin Glad
    Två vanliga bottnar och en chokladbotten, limemousse och kokosmousse samt limesmörkräm är innehållet

• Aila

Är det någon som minns en våningstårta täckt med runda chokladpraliner??? Kan det ha varit i denna tråd eller någon annan som den visades?

Hoppas på att någon av er vet vilken tårta jag menar!

• Chicita
    Aila skrev 2013-03-03 21:57:06 följande:
    Är det någon som minns en våningstårta täckt med runda chokladpraliner??? Kan det ha varit i denna tråd eller någon annan som den visades?

Hoppas på att någon av er vet vilken tårta jag menar!
    Jag tror jag vet vilken du menade, men det var inte i den här tråden.
    Däremot var den en inspiration för min tårta. Har dock inte kvar bilden på inspirationstårtan och min blev ju inte som planerad... 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm