• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • afturelding

Hej!

Jag har en liten fråga angående att stapla tårtor. Funkar t.ex grillpinnar att sticka ner i dem för att få stabiliteten eller behövs det grövre pinnar?  

• Grodprinsens brud
    afturelding skrev 2013-02-10 12:35:11 följande:
    Hej!

Jag har en liten fråga angående att stapla tårtor. Funkar t.ex grillpinnar att sticka ner i dem för att få stabiliteten eller behövs det grövre pinnar?  
    Det beror väl lite på hur stor varje våning är och hur hög tårtan är.. I en mindre våningstårta t.ex barnkalas funkar ju t.om avklippta sugrör medan en relativt hög bröllopstårta nog mår bästa av köpta dowel rods eller till och med hårda plaströr... 
  • Chicita
    afturelding skrev 2013-02-10 12:35:11 följande:
    Hej!

Jag har använt smalare pinnar en gång i en bröllopstårta.
    Och den tårtan kraschade.
    Någon / några av pinnarna hamnade antagligen aningen snett och med tyngden av tårtorna som pressade på uppifrån så började dom då "skära igenom" tårtan. Och när då stödet försvann eftersom pinnarna liksom for i väg inuti tårtan så började tårtan luta oroväckande mycket och jag fick lov att plocka bort understa delen som blivit mest skadad.
    Riktiga dowelrods i alla fall i botten av tårtan gör att dom fungerar som osynliga pelare. Dom är såpass breda att dom står relativt stabilt av sig själva och då minimerar man faran med ras.

Sen beror det väldigt mycket på vilken fyllning du ska ha i tårtan.
    Ju lösare fyllning - destå viktigare är ett stabilt supportsystem inuti tårtan.
    Till vissa fyllningar rekommenderar jag en "ryggrad" i tårtan.
    Dvs en självbärande ställning. 
  • Chicita
    Grodprinsens brud skrev 2013-02-10 12:43:44 följande:
    Det beror väl lite på hur stor varje våning är och hur hög tårtan är.. I en mindre våningstårta t.ex barnkalas funkar ju t.om avklippta sugrör medan en relativt hög bröllopstårta nog mår bästa av köpta dowel rods eller till och med hårda plaströr... 
    Mina dowelrods är plaströr som man skär av i lämplig längd Flört

Viktigt att påpeka här är att man inte kan gå till byggvaruhandeln och köpa plaströr. För dom är inte avsedda att ha i kontakt med mat, och dom kan innehålla gifter som kan läcka ut i tårtorna.
    Köp riktiga dowelrods (gärna plaströren) på något ställe (eller på nätet) där man kan handla andra tårtrelaterade saker. Glad 
  • afturelding
    Chicita &Grodprinsens brud 
    Tack så mycket för de bra svaren, jag har aldrig staplat tårtor förr :) Men tårtor har jag bakat i alla fall så helt omöjligt ska det väll inte vara Solig

Vi ska ha två mindre tårtor på c.a 35 bitar vardera. Vi tänkte ha fyra från början, men jag tycker bättre om saplade rent estetiskt (och så behövs inte lika många fat). Så för att vara på den säkra sidan så tar vi tjockare stöd, bättre att vara på den säkra sidan.

Är det förresten någon som har erfarenhet av att göra vegetarisk sugarpaste? Vi har en del nötallergiker. 
  • Chicita

Jag har inte haft någon bra matberedare / kitchen aid förrän för bara ett par månader sen. Så jag har bara köpt sockerpasta färdig faktiskt.

Det är även stor skillnad på nötallergiker och mandelallergiker.
    Mandel är nämligen inte en nöt. Det är en kärna / frö från en stenfrukt (släkt med plommon). Många nötallergiker kan äta mandelmassa. Men självklart, om man vill vara på den säkra sidan så använder man sockerpasta.
    Tyvärr har jag inget recept som sagt.
    Ska prova att göra egen SP någon dag. Men har inte hunnit så långt än... Flört 

• afturelding
    Chicita skrev 2013-02-10 13:49:32 följande:
    Jag har inte haft någon bra matberedare / kitchen aid förrän för bara ett par månader sen. Så jag har bara köpt sockerpasta färdig faktiskt.

Det är även stor skillnad på nötallergiker och mandelallergiker.
    Mandel är nämligen inte en nöt. Det är en kärna / frö från en stenfrukt (släkt med plommon). Många nötallergiker kan äta mandelmassa. Men självklart, om man vill vara på den säkra sidan så använder man sockerpasta.
    Tyvärr har jag inget recept som sagt.
    Ska prova att göra egen SP någon dag. Men har inte hunnit så långt än... Flört 
    Jo, men dessa nötallergiker är såklart även allergiska mot mandel, bara för att göra det svårt för oss Flört
    I värsta fall får vi väll strunta i att äta den tårtan, men det är ju tråkigt...

Hur många bitar för man ut på en standarsform? c.a 24cm/2.5 L?   
  • Chicita
    afturelding skrev 2013-02-10 13:59:12 följande:
    Hur många bitar för man ut på en standarsform? c.a 24cm/2.5 L?   
    Det beror ju på hur hög varje våning blir.
    Vår tårta hade ca 15 cm höga våningar. Alltså blev bottenvåningen på tårtan (ca 34 cm) att räcka till ca 40-45 personer.
    I vanliga fall (10-12 cm hög våning) så beräknas den att räcka till ca 30-35 personer)

Men jag skulle nog säga ca 20 bitar. Då bör du vara säker.
    Här har du en tabell för att räkna ut
    www.tartdecor.se/tartinspiration-1/beraknatartbitarochsugarpaste.html 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm