• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita

Wow... en sån maskin skulle man haft hemma... FörvånadOskyldig
    Undrar hur lång tid det kommer att ta nu med alla amatörbagare, innan det kommer något sånt för hemmabruk Flört

Ja metallburkar är ju att föredra över huvud taget eftersom dom ju dessutom kan hjälpa till att hålla kylan (eller värmen) i det man arbetar med.
    Och om man ska göra maräng så är det ju A och O att det inte är något fett i bunken, och som du säger, en plastbunke är ju nästan omöjlig att inte få en fet hinna i då plast i sig själv består av fett... 

• Emmalinnea
    emzerus83 skrev 2013-01-26 19:06:02 följande:
    Har lite funderingar kringa tårtor och ni i den här tråden verkar ju väldigt kunniga tycker jag :)

Min mamma ska baka våra bröllopstårtor och vi vill ha chokladbottnar o två fyllningar. Antingen vit chokladmousse och passionsfruktsmousse eller limecurd (något lite syrligare)
    En annan kombination jag precis tänkt på är en mörk chokladmousse o en jordgubbsmousse på chokladbottnar.

Vilken kombination tror ni blir godast?

Vi vill att tårtorna täcks med vit marsipan eller sugarpaste. Om man har en "botten" överst på tårtan behöver man fortfarande spackla tårtan då med en smörkräm för att marsipanen eller sugarpasten inte ska smälta?

vart får man tag på sugarpaste nånstans? finns det i vanliga affärer, typ Ica?

Vi vill ha riktigt rosor att dekorera med på varje tårta...kan man sticka ner rosorna direkt i tårtan eller sätter man i rosorna i nå form av "behållare" som sen sticks ner i tårtan o vart finns dom att köpa isånnafall?

Undrar också vad de vita "kulorna" på bilden nedan är för något? Hittade bilden tidigare i den här tråden :)

Många frågor blev det o jag hoppas att någon har tid o lust att besvara dom :)
    Kulorna på enna är från icas egna strössel med 4 sorter i 1. Dom smakar frukt och är mjuka istället förhårda som sockerkulor är.
  • CaC

Ett litet inlägg bara.. (från en som läser till konditor just nu)

Vaniljkräm + marsipan är ingen lyckad kombo = smält marsipan! Spackla upp tårtan med grädde så att marsipanen inte kommer i kontakt med vaniljkrämen. Marsipan smälter i kontakt med grädde också men inte lika fort. Alternativ pensla marsipanlocket med smörkräm/smör/olja (insidan då alltså) innan det läggs över tårtan. Lycka till! :)

• Chicita
    CaC skrev 2013-01-28 14:11:10 följande:

Vaniljkräm + marsipan är ingen lyckad kombo = smält marsipan! Spackla upp tårtan med grädde så att marsipanen inte kommer i kontakt med vaniljkrämen. Marsipan smälter i kontakt med grädde också men inte lika fort. Alternativ pensla marsipanlocket med smörkräm/smör/olja (insidan då alltså) innan det läggs över tårtan. Lycka till! :)
    Tack för input Glad
    Själv spacklar jag alltid med smörkräm eftersom jag tycker att det är lättare att få tårtan slät då också.

Det har varit rätt livliga diskussioner (inte säker på om det var i denna tråd eller någon annan angående tårtor) om det här med att marsipan smälter i kontakt med grädde.
    Många tar ju prinsesstårtan som exempel och att dom aldrig har fått en prinsesstårta eller bakelse med smält marsipan på ett konditori. Eller att dom aldrig smält för dom själva.
    Medan jag har stått med en tårta som jag inte spacklade (önskemål från den som beställde den av mig) som började få pölar av smält  marsipan runt sig redan bara efter några timmar...

Jag rekommenderar alltid att man tar det säkra före det osäkra och antingen spacklar tårtan med smörkräm, eller i alla fall penslar locket med olja eller smält smör.
    Det känns lite som att man kör med både hängslen och bälte liksom. Men speciellt om det är en bröllopstårta så vill man ju inte stå där med smältande tårtlock Glad 
  • Chicita

Till något helt annat...
    Är det någon som har provat att göra spetsar? Alltså SugarVeil.

Jag har köpt en matta och pulvret för att göra spetsen men jag undrar hur mycket en sats blir. Jag har ju inte lust att stå där med för lite produkt så att jag inte kan fylla hela mattan. Men jag vill inte heller stå med produkt så att jag skulle kunnat gjort 5 mattor och får slänga 4/5 av smeten...

• Principisessan

Ni som bakar åt andra, vad brukar ni ta för pris per bit?
    Fick en förfrågan för ett bröllop och vet inte riktigt vad jag ska räkna på eftersom det ju såklart är mer jobb och större volym än en vanlig tårta  

• Gerdsmygen
    CaC skrev 2013-01-28 14:11:10 följande:

Kan inte annat än hålla med här.. Under min konditorsutbildning fick vi lära oss att marsipanen absolut inte skulle komma i kontakt med vaniljkrämen och vi fick lära oss att spackla tårtorna med grädde.

Tror dock att vilken sorts marsipan man använder spelar stor roll samt kylförvaringen (bagerikylarna innehåller i regel inte allt annat som ett vanligt kylskåp gör + att de inte öppnas lika ofta). De färdigkavlade marsipanlocken från livsmedelsaffären tycker jag smälter oavsett hur/med vad man spacklar.. :)

• Chicita
    majjja skrev 2013-01-31 18:36:58 följande:
    Ni som bakar åt andra, vad brukar ni ta för pris per bit?
    Fick en förfrågan för ett bröllop och vet inte riktigt vad jag ska räkna på eftersom det ju såklart är mer jobb och större volym än en vanlig tårta  
    Jag tar 20:- per bit, och om dom vill ha avancerade dekorationer som tar flera timmar så får dom lägga till någon eller några hundralappar.

Det täcker i princip mina utgifter och jag kanske får över nån hundring eller så på en stor bröllopstårta.
    Men jag bakar inte för att tjäna pengar, utan för att det är roligt.
    Om jag hade ett företag så hade jag kunnat ta mer. Men jag anser att det är förenat med risk att inte beställa från ett konditori (jag kan ju inte göra en helt ny tårta samma dag om jag råkar tappa den i golvet exempelvis) så dels brukar jag "varna" för att tårtan kanske inte blir perfekt och så vill jag inte ta mer, för då förväntar dom sig också mer...
    Flört 
  • Chicita

Senaste skapelsen.
    Skulle vara en Mowgli-tårta (så jag tog en av de mest kända scenerna). Och i sista stund så säger hon som ska ha tårtan "det får gärna vara en hund och en katt också"...
    Hmm hur får jag in det då?
    Jag fick plats med en halv hund, så då fick det bli en sån, Men katten skulle jag inte fått in på något bra sätt kände jag så jag hoppade över den 

• Principisessan
    Chicita skrev 2013-02-01 00:13:37 följande:
    Jag tar 20:- per bit, och om dom vill ha avancerade dekorationer som tar flera timmar så får dom lägga till någon eller några hundralappar.

Det täcker i princip mina utgifter och jag kanske får över nån hundring eller så på en stor bröllopstårta.
    Men jag bakar inte för att tjäna pengar, utan för att det är roligt.
    Om jag hade ett företag så hade jag kunnat ta mer. Men jag anser att det är förenat med risk att inte beställa från ett konditori (jag kan ju inte göra en helt ny tårta samma dag om jag råkar tappa den i golvet exempelvis) så dels brukar jag "varna" för att tårtan kanske inte blir perfekt och så vill jag inte ta mer, för då förväntar dom sig också mer...
    Flört 
    ja jag bakar också för skojs skull, men tycker det är så svårt ibland att veta exakt hur mkt allt kommer gå på, iallafall när det kommer till större beställningar. Man har ju mer koll när det kommer till de normalstora tårtorna om hur mkt sugarpaste mm som går åt. :) 

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm