• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    söt nöt skrev 2012-12-26 20:01:21 följande:
    Tack ! Får prova en liten i veckan. :)
    Det tycker jag du gör rätt i Glad
  • BlomAnna

Oj nu var det ett tag sen jag var inloggad här. Blev alldeles nyss tillfrågad om jag kan baka en vänninas bröllopstårta. De har lila och vit som färgtema och vill gärna att tårtan ska gå i lila toner...Själva utseendet tror jag jag vet hur jag vill göra med men vad skulle ni välja för fyllning? Bröllopet är i slutet av maj så min första tanke var ju något vårigt men det vore ju coolt om fyllningen också var åt lila hållet men vad kan man göra förutom något med blåbär?

• Chicita

Fyllningen går ju alltid att färga om man vill. Glad

Men varför inte vit chokladmousse och sen fluff på violpastiller (ingen aning om det blir gott, men du får testa i liten skala först).
    Jag skulle nog brett ett tunt lager med limecurd under den vita chokladmoussen då också, bara för att få in något lite syrligt i tårtan. 

• BlomAnna
    Chicita skrev 2013-01-07 09:57:27 följande:
    Fyllningen går ju alltid att färga om man vill. Glad

Men varför inte vit chokladmousse och sen fluff på violpastiller (ingen aning om det blir gott, men du får testa i liten skala först).
    Jag skulle nog brett ett tunt lager med limecurd under den vita chokladmoussen då också, bara för att få in något lite syrligt i tårtan. 
    Ja jag funderade på nån form av violfluff eller så. Tänker att det också blir en lite "annorlunda" smakupplevlse, inget man förväntar sig kanske... Måste bara kolla så de gillar viol
  • Chicita

Annars funkar väl blåbär, kanske skogsbär (även om det inte blir rätt lila kanske) och eventuellt även svartvinbär

Men viol kan vara lite kul, dels är det ju lite av en vårblomma och dels är den lila. Och helt oväntad att ha i tårtan Glad 

• Krila

Hej! Alla är så himla duktiga!

Jag brukar köra på vanliga gräddtårtor för att vara på den säkra sidan, men har testat marsipan några gånger. Men jag får aldrig till kanterna snyggt. Känns som att marsipanen ska spricka om man pillar för mycket. Köper färdiga lock. Så vad är era bästa tips för att få snygga släta marsipantårtor?

Tack på förhand! 

• Chicita
    Krila skrev 2013-01-07 21:25:04 följande:
    Till att börja med så måste tårtans innehåll vara så kallat skär-fast.
    Alltså rätt stabilt, så det håller formen när man skär i tårtan, det får inte "läcka" ut innehåll i det hål som bildas av tårtbiten som försvinner.
    Annars går det inte att lägga på marsipanen riktigt snyggt.
    Och om inte tårtan ska ätas direkt så bör man spackla tårtan med smörkräm innan man lägger på locket. (man kan göra väldigt god smörkräm, som nästan är som en fyllning men det är en annan fråga Flört)

Sen är det viktigt att marsipanen är smidig.
    Där är sockerpasta betydligt enklare att arbeta med då den kan sträckas mer utan att spricka. 

Locket bör vara ca 5-6 mm tjockt när man börjar och gärna så att det är 5-10 cm för stort, det ska inte bara räcka precis ner och täcka tårtan..
    Man lägger på locket och försöker få det så centrerat man kan.
    Sen lyfter man upp en sida på marsipanen / sockerpastan och sträcker ut den samtidigt som man slätar med handen neråt några cm. Sen flyttar man sig och gör samma en liten bit bort och fortsätter så i en spiralform längs med tårtan tills man har sträckt och slätat ut sidorna hela vägen runt och ner.
  • Krila
    Chicita skrev 2013-01-07 21:45:53 följande:
    Till att börja med så måste tårtans innehåll vara så kallat skär-fast.
    Alltså rätt stabilt, så det håller formen när man skär i tårtan, det får inte "läcka" ut innehåll i det hål som bildas av tårtbiten som försvinner.
    Annars går det inte att lägga på marsipanen riktigt snyggt.
    Och om inte tårtan ska ätas direkt så bör man spackla tårtan med smörkräm innan man lägger på locket. (man kan göra väldigt god smörkräm, som nästan är som en fyllning men det är en annan fråga Flört)

Sen är det viktigt att marsipanen är smidig.
    Där är sockerpasta betydligt enklare att arbeta med då den kan sträckas mer utan att spricka. 

Locket bör vara ca 5-6 mm tjockt när man börjar och gärna så att det är 5-10 cm för stort, det ska inte bara räcka precis ner och täcka tårtan..
    Man lägger på locket och försöker få det så centrerat man kan.
    Sen lyfter man upp en sida på marsipanen / sockerpastan och sträcker ut den samtidigt som man slätar med handen neråt några cm. Sen flyttar man sig och gör samma en liten bit bort och fortsätter så i en spiralform längs med tårtan tills man har sträckt och slätat ut sidorna hela vägen runt och ner.
    Men när man köper vanliga prinsesstårtor på bageriet så är det ju bara grädde och marsipan rätt på de? De har hållt sig fina över natten i kylskåp för mig i alla fall.

Ska marsipanen ha en viss temperatur?

Försökte mig på att göra sockerpasta en gång, det gick åt helvete=P Och det verkar inte så lätt att få tag på i vanliga affärer. 
  • Chicita
    Krila skrev 2013-01-07 21:58:24 följande:
    Men när man köper vanliga prinsesstårtor på bageriet så är det ju bara grädde och marsipan rätt på de? De har hållt sig fina över natten i kylskåp för mig i alla fall.

Ska marsipanen ha en viss temperatur?

Försökte mig på att göra sockerpasta en gång, det gick åt helvete=P Och det verkar inte så lätt att få tag på i vanliga affärer. 
    Jag har aldrig gjort en princesstårta så jag vet inte varför dom håller och jag vet inte hur dom gör för att få dom fina och släta.
    Men jag tror att dom penslar marsipanen med olja innan dom lägger på den, har läst det i något recept i alla fall.
    Grädde kan nämligen få marsipan att smälta vid direktkontakt.

Om det ska vara någon speciell temperatur vet jag inte, jag har aldrig tagit tempen på min marsipan Flört 
    Men jag brukar ta fram så dom får rumstemperatur + att jag knådar innan så dom blir mjuka och följsamma innan jag kavlar ut och läggar på.

Jag brukar handla från kakburken, tårtdecor eller någon av dom andra tårtsidorna och det har funkat bra. Men det är klart, om man inte gör så många tårtor så blir det ju rätt dyrt med frakt till varje tårta i så fall... 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm