• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Boringbrick
    aminis skrev 2012-12-07 21:57:11 följande:
    Jag ska göra en provbakning nångång här i framtiden så får vi se :) har lång tid på mig. Dagen D är först i augusti 2014 :) hehe. Men tack så mycket för hjälpen!
    Off-topic, men trist att ni inte vann pengarna ;) 
  • aminis

Hahaha, jag trodde jag skulle komma undan och att ingen skulle se det - Nobelfesten var ju samtidigt och så... Hahaha. Men eller hur, tråkigt ;p jobbigt när man är stadstjej och tror att McDonalds äger världen. Hahah.

• Boringbrick
    aminis skrev 2012-12-11 08:22:38 följande:
    Hahaha, jag trodde jag skulle komma undan och att ingen skulle se det - Nobelfesten var ju samtidigt och så... Hahaha. Men eller hur, tråkigt ;p jobbigt när man är stadstjej och tror att McDonalds äger världen. Hahah.
    Hah, oroa dig inte. Jag skulle gissat likadant. Säkert inte så många andra här inne som vet heller. Du och jag råkar bara ha några gemensamma bekanta ;) 
  • ThereseV

Tack Chicita för receptet och tipsen! Tårtbottnarna blev supergoda och det var löjligt lätt att dela med tråden :D 

Såhär blev den tillslut (efter en lite halvmisslyckad test-tårta med alldeles för tunn mmf hehe)  

Jag var som vanligt ute i sista sekunden, så jag var tvungen att panikdekorera alldeles för tidigt på morgonen (hemskt morgonhumör = lust att hiva tårta och dekorationer i golvet x antal gånger)  Texten blev en nödlösning då min plan inte fungerade alls, men jag blev iaf hyffsat nöjd med rosorna med tanke på att jag aldrig gjort något sånt innan:P Huvudsaken var iaf att tårtan var riktigt god och mamma blev glad :D 

• Chicita
    ThereseV skrev 2012-12-11 14:52:22 följande:
    Jättefin tårta...
    Du skulle sett min första jag gjorde... ujuj vad den var lappad och lagad och blommor utspridda för att laga hål både här och där Oskyldig 
  • Boringbrick
    jossan2013 skrev 2012-12-04 19:51:03 följande:

Perfekt :) Just något sånt jag letat efter.

En sådan stor form vore perfekt. Om det blir fler på bröllopet kan man ju göra 2 eller 3 t.ex. med olika topping etc.

2013-Bästa året-Ever
    www.coolstuff.se/Gigantisk-Muffinsform
  • ThereseV
    Chicita skrev 2012-12-11 21:19:20 följande:
    Jättefin tårta...
    Du skulle sett min första jag gjorde... ujuj vad den var lappad och lagad och blommor utspridda för att laga hål både här och där Oskyldig 
    Tur att jag slapp det iaf..usch..då hade jag nog satt mig i ett hörn och gråtit haha. 

Jag har aldrig täckt med sugerpaste så jag vet inte hur den är jämfört med mmf, men jag tyckte att mmf'en var otroligt samarbetsvillig.. när man inte kavlade den för tunnt vill säga:P Inte för att den sprack annars, men jösses vad svårt det var att få kantena runt om jämna hehe. Jag var riktigt nojjig över hur jag skulle få över den på tårtan men det var ju bara att lägga över den:)
    Himla smidigt också att inte behöva bry sig om att man har en masssa grädde under:)

• CoG

Den blev jättefin och vilka supersöta rosor!

ThereseV skrev 2012-12-11 14:52:22 följande:
    Tack Chicita för receptet och tipsen! Tårtbottnarna blev supergoda och det var löjligt lätt att dela med tråden :D

Såhär blev den tillslut (efter en lite halvmisslyckad test-tårta med alldeles för tunn mmf hehe)

Jag var som vanligt ute i sista sekunden, så jag var tvungen att panikdekorera alldeles för tidigt på morgonen (hemskt morgonhumör = lust att hiva tårta och dekorationer i golvet x antal gånger) Texten blev en nödlösning då min plan inte fungerade alls, men jag blev iaf hyffsat nöjd med rosorna med tanke på att jag aldrig gjort något sånt innan:P Huvudsaken var iaf att tårtan var riktigt god och mamma blev glad :D

• malli716

Hallå där alla julbakare!
    Jag har en fråga som inte rör bakande med socker och mjöl utan detta gäller julskinkan. Jag tror säkert någon här inne besitter det bästa receptet för grilljeringen till julskinkan.

Varje går kämpar och sliter jag med griljeringen men aldrig någonsin sitter grilljeringen kvar när jag börjar skära skivor av skinkan sedan. Jag har provat flera recept. Förra året gjorde jag det väldigt enkelt= Jag tog bort svålen och sedan blandade senap och äggula lite peppar--> Bredde på det och sedan strödde över ströbröd. Men inte hjälpte det.

Vad gör jag för fel och varför trillar den alltid av? Finns det någon som kan hjälpa mig?

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm