• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • CoG

då borde ju 39 kr för en form vara ett bra pris....om det inte känns för billigt?

ClaraH skrev 2012-11-12 20:35:10 följande:
    Tack för tipset, då ska jag surfa runt lite. Lite dyrt känns det som, men man får ju faktiskt ett helt set.
  • ClaraH
    CoG skrev 2012-11-12 21:37:14 följande:
    då borde ju 39 kr för en form vara ett bra pris....om det inte känns för billigt?
    Har du tips på någon som kostar 39:- så tar jag gärna emot det. Kollade de andra länkarna också, och där fanns ju några som man köper en och en, det kanske blir billigare eftersom jag redan har en 24 cm. man kan få två för ca 300 ser jag.Kände inte till de sajterna alls, så tack för tipsen!
  • CoG

En bit upp skrev jag att jag hört att det var en som hittade en mindre springform på Ö&B för 39 kr.
    exakta måtten har jag inte, men det var ett par cm mindre i diameter än en stor.

ClaraH skrev 2012-11-12 22:42:05 följande:
    Har du tips på någon som kostar 39:- så tar jag gärna emot det. Kollade de andra länkarna också, och där fanns ju några som man köper en och en, det kanske blir billigare eftersom jag redan har en 24 cm. man kan få två för ca 300 ser jag.Kände inte till de sajterna alls, så tack för tipsen!
  • ClaraH
    CoG skrev 2012-11-13 08:37:14 följande:
    En bit upp skrev jag att jag hört att det var en som hittade en mindre springform på Ö&B för 39 kr.
    exakta måtten har jag inte, men det var ett par cm mindre i diameter än en stor.
    OK, det missade jag. Jag har inte köpt någon än, har inte hunnit, men jag håller på och funderar på hur stora jag skulle vilja ha dem.
  • ClaraH

Chicita: Stagar du med sugrör när du byggen upp våningstårtor, eller använder du något kraftigare?

• CoG

Jag har också blivit sugen på att göra med mindre storlekar.
    Såg ett litet hjärta i springform, det skulle vara fint att dela på ett tårthjärta den stora dagen då de andra ska få ta från de runda tårtorna.

ClaraH skrev 2012-11-17 08:26:12 följande:
    Nu har jag beställt på Bagaren och kocken. Jag hade en 24 cm förut, så jag lage till en 20 cm och en 16 cm.
  • Luna12

En fråga om nån har lust att svara: Hur länge håller sig en tårta i kylskåpet? Om jag gör den imorron, går den att äta på tisdag då?

• Chicita
    Luna12 skrev 2012-11-17 12:13:54 följande:
    En fråga om nån har lust att svara: Hur länge håller sig en tårta i kylskåpet? Om jag gör den imorron, går den att äta på tisdag då?
    Hur lång hållbarhet är det på ingredienserna i tårtan?
    Det är det som bestämmer om tårtan håller eller inte Glad 

Sen beror det ju också lite på innehållet. Om du har marängbottnar så är risken att dom blir degiga av fukten i tårtan.
    Eller om du har mycket bär i tårtan så kan det safta sig och blöta ner tårtan extra.

Men rent generellt så hänger det alltså mest på hållbarhetsdatumen på produkterna du använder i tårtan  
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm