• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    Krystal skrev 2012-10-06 18:32:13 följande:
    Ska tänka på det. Men jag hade grön sockerpasta till bladen. Men nästa gång tror jag att jag ska ha lite mörkare färg på dom. Nu tog jag samma gröna pasta som jag hade till den förra tårtan. Blanda i karamellfärgen i pastan kanske...så blir det mörkare
    Karamellfärg gör sockerpastan blöt och svår att jobba med.
    Köp en burk pastafärg istället. Den räcker i evighet (så länge att man måste kasta större delen om man inte gör extremt mycket i den färgen) och är inte särskilt dyr.
    Då kan du dessutom använda mindre färg, vilket är bra eftersom att färgämne i större mängd inte är bra att få i sig Glad 
  • Eillin

Nu tänkte jag ställa en icke tårtrelaterad fråga ibland alla fina tårtor.
    Är det någon som brukar baka whoopie pie? vill gärna göra nått med limeglasyr... Alla tips och idéer mottages tacksamt!  

• Chicita
    Krystal skrev 2012-10-06 20:11:28 följande:
    tack för tipsen. Chicita
    Så lite så. Man har ju själv gjort vissa misstag eftersom man inte visste bättre. Om man kan hjälpa någon att hoppa över ett par steg i "lärostegen" så är det ju bara bra Glad
    Eillin skrev 2012-10-06 20:32:33 följande:
    Nu tänkte jag ställa en icke tårtrelaterad fråga ibland alla fina tårtor.
    Är det någon som brukar baka whoopie pie? vill gärna göra nått med limeglasyr... Alla tips och idéer mottages tacksamt!  
    Oj, det har jag nog aldrig ens ätit Förvånad
  • sollan

Denna tårta gjorde jag till våran blivande 3åring som älskar spindelmannen.

2dra täckta tårtan jag någonsinn gjort,förra var på sonens 2års dag då det blev BarbaFlink

I Spindelmannentårtan bakade och gjorde jag följande:

Chokladbotten

Mörk chokkladkräm

Lemon Curd grädde

Spacklad med vanilj smörkräm

Täckt med sockerpasta.

Supergod, verkligen uppskattad av sonen och gästerna.

Fru Olsson sedan 120414 <3
  • sollan

Denna tårta gjorde jag till våran blivande 3åring som älskar spindelmannen.

2dra täckta tårtan jag någonsinn gjort,förra var på sonens 2års dag då det blev BarbaFlink

I Spindelmannentårtan bakade och gjorde jag följande:

Chokladbotten

Mörk chokkladkräm

Lemon Curd grädde

Spacklad med vanilj smörkräm

Täckt med sockerpasta.

Supergod, verkligen uppskattad av sonen och gästerna.

Fru Olsson sedan 120414 <3
  • BlomAnna
    Chicita skrev 2012-10-05 16:08:08 följande:
    Jag skulle nog ha gjort en minitårta till födelsedagsbarnet som denne får pilla med bäst hon vill sen.
    Kanske lite extra gottis på den (alltså typ godisfluff i tårtan och godis som dekorationer på den eller vad hon nu gillar (och får äta).

Till resten skulle jag nog faktiskt kört en lite gammaldags fikabuffé med bullar, olika sorters kakor och kanske gamla hederliga "rulltårtsbakelser" Glad 
    Det är allt för mycket avancerat bak i dag. Sällan som man kan få en riktigt god kaka eller hembakt bulle utan alla ska liksom "bräcka" varandra med avancerade bakverk... 
    En minitårta  var en bra tanke... Får fundera på det.

Håller helt med dig det ska vara så hila fancy och ofta känns det som att man lägger allt krut på hur det ser ut och hur avancerat det är och smaken är inte alls lika viktig. Jag har tänkt att göra en del småkakor tänkte jag. Dels för att man kan göra dem "långt" i förväg och dels för jag tycker det är roligt att göra dem. Så blir det kanelbullar förstås annars blir svärfar besviken  
  • Chicita
    BlomAnna skrev 2012-10-07 22:08:12 följande:
    En minitårta  var en bra tanke... Får fundera på det.

Håller helt med dig det ska vara så hila fancy och ofta känns det som att man lägger allt krut på hur det ser ut och hur avancerat det är och smaken är inte alls lika viktig. Jag har tänkt att göra en del småkakor tänkte jag. Dels för att man kan göra dem "långt" i förväg och dels för jag tycker det är roligt att göra dem. Så blir det kanelbullar förstås annars blir svärfar besviken  
    Vi hade kanelbullar och 4 sorters kakor som "midnattsfika" på bröllopet.
    Och det var superuppskattat även om de flesta var så mätta fortfarande att dom inte orkade äta något av det Oskyldig 
    Men just att det var hederligt hembakt med normalstora lite ojämna bullar och småkakor som man faktiskt kunde ta 2-3 stycken av om man ville istället för dom där jättekakorna som är så moderna nu...

Så ja back to basic tror jag på.
    Man kan ju imponera lika mycket genom att ha många saker att välja på även om det är 7 sorters mördegskakor liksom. Och det är ju mer ovanligt i dagens fikakultur, så det blir lite unikt Glad 
  • BlomAnna
    Chicita skrev 2012-10-07 22:25:08 följande:
    Vi hade kanelbullar och 4 sorters kakor som "midnattsfika" på bröllopet.
    Och det var superuppskattat även om de flesta var så mätta fortfarande att dom inte orkade äta något av det Oskyldig 
    Men just att det var hederligt hembakt med normalstora lite ojämna bullar och småkakor som man faktiskt kunde ta 2-3 stycken av om man ville istället för dom där jättekakorna som är så moderna nu...

Så ja back to basic tror jag på.
    Man kan ju imponera lika mycket genom att ha många saker att välja på även om det är 7 sorters mördegskakor liksom. Och det är ju mer ovanligt i dagens fikakultur, så det blir lite unikt Glad 
    Då tänker vi lika du och jag. Jag skulle vilja ha ett litet café där man kan beställa sju sorters småkakor och få det på ett sött litet våningskakfat...
  • Chicita
    BlomAnna skrev 2012-10-07 22:32:12 följande:
    Då tänker vi lika du och jag. Jag skulle vilja ha ett litet café där man kan beställa sju sorters småkakor och få det på ett sött litet våningskakfat...
    Ja eller bara kunna ta flera småkakor till kaffet istället för att välja bland jättekakorna och få en enda...
    Jag och några kompisar brukar köpa varsin sak. Någon köper en bulle och andra kakor och sen delar vi på dom så vi får lite av varje.
    Jag har funderat på att starta ett café men det finns redan allt för många här i stan Obestämd 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm