• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • BlomAnna
    Chicita skrev 2012-10-07 22:36:29 följande:
    Ja eller bara kunna ta flera småkakor till kaffet istället för att välja bland jättekakorna och få en enda...
    Jag och några kompisar brukar köpa varsin sak. Någon köper en bulle och andra kakor och sen delar vi på dom så vi får lite av varje.
    Jag har funderat på att starta ett café men det finns redan allt för många här i stan Obestämd 
    Smart  

Jag har också haft de funderingarna men det känns som om det är galet med jobb och galet osäkert om man ens kan plocka ut någon lön....Känns lite väl osäkert när man har familj... 
  • Chicita
    BlomAnna skrev 2012-10-07 22:46:20 följande:
    Smart  

Jag har också haft de funderingarna men det känns som om det är galet med jobb och galet osäkert om man ens kan plocka ut någon lön....Känns lite väl osäkert när man har familj... 
    Ja och det är ju en rätt stor investering också. Man klarar sig ju inte med hushållsprodukter Obestämd
    Man behöver nog vara mer än en om man ska starta något sånt också så man inte står där ensam 7 dagar i veckan 16 timmar om dagen för att man inte har råd att anställa någon och inte har råd att jobba mindre.
  • StinaAnders

Hej!

Jag undrar om någon möjligtvis gjort budapestrulle? Eller stubbe kanske en del säger...

Funderar på att ha det ist. för tårta nämligen.

Bra tips vill jag gärna ha :)

• Chicita

Jag har aldrig gjort det, men jag äter det gärna Flört
    En av mina favoriter när vi fikar ute.

Det borde (teoretiskt sett) kunna gå att göra i lager på lager istället för som rulltårta om du vill göra det lite lättare för dig och dessutom få en sorts tårt-form på det hela.
    Prova gärna och berätta hur det går Glad 

• StinaAnders

Ja, det är min favorit med.

Men på en del ställen har jag fått fruktcoctail i och det var inte så gott, jag vill ha orginalet med mandarinklyftor.

Ska göra en prov-variant sen och lovar att återkomma med detaljer.Glad

• BlomAnna
    StinaAnders skrev 2012-10-20 09:08:13 följande:
    Ja, det är min favorit med.

Men på en del ställen har jag fått fruktcoctail i och det var inte så gott, jag vill ha orginalet med mandarinklyftor.

Ska göra en prov-variant sen och lovar att återkomma med detaljer.Glad
    Jag brukar göra med hallon istället för mandariner. Tycker det är mycket godare Har även provat med inlagnda persikor också gott.

Jag har hjort den i lager alltså bakat två långpannor och sen lagt dem på varandra med grädden i mellan. Funkar kanon.

• Chicita
    BlomAnna skrev 2012-10-20 21:52:18 följande:
    Jag brukar göra med hallon istället för mandariner. Tycker det är mycket godare Har även provat med inlagnda persikor också gott.

Jag har hjort den i lager alltså bakat två långpannor och sen lagt dem på varandra med grädden i mellan. Funkar kanon.

Som en pavlova ungefär alltså? Glad
  • BlomAnna

Ja det kanske det blir som  

Har 6 st äggvitor i kylen eftersom jag behövde 6 äggulor till moussen jag gjorde till tårtfyllning idag.... Vet inte jriktigt vad jag ska göra med de där äggvitorna...Maräng känns lite trist liksom.Funderar på Jitterbuggare...Har aldrig gjort det förut. Nån som gjort det? Är det svårt att få dem bra? 

• Minuz

Har börjat göra lite dekorationer till tårtan...... Vad tycker ni? Duger de?

• Chicita

Jättefina Minuz Glad
    Och blommorna ser alltid bättre ut när dom kommer på tårtan också och gärna med något grönt löv till Flört

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm