• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • augustesen

Min mamma gjorde vår tårta, blev både sjukt snygg och galet god - betydligt bättre än om vi låtit en konditor gjort den.

Chokladbotten, chokladglasyr samt hallonmousse med sugerpaste runt om! Var till 60 pers och nästan hela bottentårtan blev kvar!

Precis så som vi ville ha den och vi sparade en bra slant också :)

Så fin :)
  • Krystal

Kan man göra rosor i marsipan/sockerpasta och dom håller formen eller ska man ha sån där flowerpaste som någon pratade om tidigare i tråden? Jag funderar på att göra en vit lilja liknande blomma med några rosor runt om och lite murgröna (eftersom detta är vad buketten ska bestå av) och jag vill ju att dom inte ska "vissna" direkt...

• Chicita
    Krystal skrev 2012-09-28 12:08:07 följande:
    Kan man göra rosor i marsipan/sockerpasta och dom håller formen eller ska man ha sån där flowerpaste som någon pratade om tidigare i tråden? Jag funderar på att göra en vit lilja liknande blomma med några rosor runt om och lite murgröna (eftersom detta är vad buketten ska bestå av) och jag vill ju att dom inte ska "vissna" direkt...
    Rosor går jättebra, det enda är att man inte kan göra dom lika tunna som man kan göra när man använder flowerpaste.
    Liljor däremot kan vara svåra att få bra i marsipan om man inte gör dom jättetjocka 
  • Krystal

Chicita: Så du föreslår att jag skaffar vit och röd flowerpaste tills dess då?

• Chicita
    Krystal skrev 2012-09-28 19:56:56 följande:
    Chicita: Så du föreslår att jag skaffar vit och röd flowerpaste tills dess då?
    Ja om du vill få dom riktigt tunna och bli mer "äkta".

En "ball-tool" eller "dogbone" samt en skumdyna kan vara en bra investering också.
    Dock funkar det lika bra att torka blommorna i en äggkartong som att köpa någon dyr specialgrej.
    Det är enbart om du gör blommor med floristtråd för stadga i bladen som du kan behöva torka dom hängande upp och ner. 
  • Krystal

Så var min första tårta klar. Kom på hur den skulle se ut när jag satt på tåget hem ifrån Stockhom för flera veckor sedan. Den har chokladmousse på ett lager och "banangrädde" på det andra och överst ett lager vanlig grädde. Sen vit marsipan och pusselbitar runt om och på

(men jag ska kvala själv eller köpa annan sort av färdigkavlad vit marsipan till nästa gång, för den jag hade var upprullad på tunn plast och inte typ smörpapper. Så den var svår att få loss utan att slita sönder den. Men det är ju därför jag gör tårtor nu så jag lär mig tills maj...eller vi beställer då och har egna i juni)

• lynn
    daniiel skrev 2011-12-18 15:23:41 följande:
    Här är en riktigt amatör-bagare med ett extremt enkelt "recept" på snabba bullar/bakelser som dock är väldigt goda :)

Man behöver:
    Smördeg
    Valfria Bär (på bilden hallon/blåbär/björnbär)
    Strösocker

Hur mycket av varje är helt och hållet upp till var och en.

Man tar fryst smördeg och delar i fyrkanter, sedan skär man ca 0,5-1cm från kanten runt om hela fyrkanten, dock inte genom hela platta, utan bara genom halva. Jag brukar blanda bären med socker och sedan lägga de i mitten av fyrkanten, innanför där man skurit. Sedan gräddar man i mitten av ugnen, så länge och så varmt som det står på paketet till smördegen - tills de blir gyllenbruna.

Jag brukar servera med tex en klick grädde, glass eller kesella. På sommaren är det gott att göra med jordgubbar och rabarber och servera kesella blandat med rivet limeskal i till :)
    Ser enkelt och gott ut! Ska jag testa! :)
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm