• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Pyssligheter
    BlomAnna skrev 2012-09-17 22:10:02 följande:
    Alltså om man gör en "vanlig" moussetårta brukar man ju bara göra en våning och inte täcka men jag använder ofta mousse som fyllning men då lite lösare i konsistensen. Jag skulle nog bara ha kladdkake/browniebotten nederst eftersom det lätt blir tungt. Gör man däremot en riktigt fast mousse som en sån där "vanlig" moussetårta borde det funka om man gör tunna bottnar.

Till jordgubbar och choklad är ju alltid en god kombo. Citron och jordgubb är också galet gott tycker jag. Ska du desutom täcka med marängstaver eller liknande är det gott med nåt syrligt. 

Här är några favorit recpet på moussetårtor.Inga jordgubbsmousser men man kan ju kombinera lite som man vill. Ta en botten från ett recept och mousse från ett annat.
    www.alltommat.se/recept/Hallonmoussetarta-pa-...
    sarahbakar.blogspot.se/2011/08/moussetarta-me... 
    www.hemmetsjournal.se/mat/Moussetarta-med-cho...
    www.hemmetsjournal.se/mat/Citronmoussetarta/r... 
    Tack för svar! Jag tänkte alltså mousse som fyllning och inte som en sån "vanlig" moussetårta, det tycker jag känns lite tråkigt. Jag vill liksom åt mer tårt-känsla. ;) Men jag ska kika på länkarna!
  • BlomAnna
    Pyssligheter skrev 2012-09-19 16:52:18 följande:
    Tack för svar! Jag tänkte alltså mousse som fyllning och inte som en sån "vanlig" moussetårta, det tycker jag känns lite tråkigt. Jag vill liksom åt mer tårt-känsla. ;) Men jag ska kika på länkarna!
    Hehe jag ÄLSKAR moussetårta både att baka och äta så vi ska ha det som bröllopstårta

Mousserna i recepten kan nog bli väl hårda om man ska ha dem som fyllning...Jag skulle kunna rota runt i mina recept och kolla vad jag har för fyllningsrecept där om du vill. Gjorde jordgubbsmousse till traktortårtan jag lagt in bild på här i tråden.  
  • Pyssligheter
    BlomAnna skrev 2012-09-21 23:36:49 följande:
    Hehe jag ÄLSKAR moussetårta både att baka och äta så vi ska ha det som bröllopstårta

Mousserna i recepten kan nog bli väl hårda om man ska ha dem som fyllning...Jag skulle kunna rota runt i mina recept och kolla vad jag har för fyllningsrecept där om du vill. Gjorde jordgubbsmousse till traktortårtan jag lagt in bild på här i tråden.  
    Gärna! :)
  • BlomAnna
    Pyssligheter skrev 2012-09-22 09:25:36 följande:
    Gärna! :)
    Använde detta till traktortårtan...Glömde dock limen men det går ju lika bra ändå Har man en annan fyllning som är väldigt söt bryter dock limen av väldigt fint tycker jag. Moussen blir fast men bredbar om du förstår hur jag menar  

Jordgubbsmousse med lime
    250 gram jordgubbar
    2 dl vispgrädde
    1 dl florsocker
    1 lime 
    4 msk gelésocker multi

Vispa grädden ihop med florsockret. Ställ i kylen
    Mixa jordgubbarna, till ösnkad konsistens (lite bitar i tycker jag är gott)
    Ta 1 dl av jordgubbsmixen och lägg i en kastrull. Tillsätt gelésockret och låt koka ca ½ minut. Låt svalna något och blanda sedan ner i resterande jordgubbsmix
    Riv i limeskalet
    Vänd ihop med den vispade grädden och ställ i kylen ett par timmar.
    Räcker till ett lager typ beroende på hur tjockt med mousse man vill ha så klart
  • gea

Halloj!

Här kommer bilden på brölloptårtan jag gjorde i helgen. Tyvärr lutade den lite då den blev lite för tung...så jag vågade inte titta när brudparet skulle skära för jag var rädd att den skulle rasa. Men som tur var höll den :).

Den innehåller: Chokladbotten, Hallonmousse och passionfrukt och persikomousse. Spacklad med vitchokladkräm och täckt med sugerpaste.

Banden är riktiga för den som frågade innan i ett annat inlägg :).

• Krystal

Nu kommer kanske en mycket dumfråga..tycker kanske vissa, men jag måste fråga

Marsipan och Sockerpasta (sugarpaste), vad är egentligen skillnaden mellan dessa? Har fått för mig att ena ska vara mjuk och den andra ska vara hårdare...men hur fel har jag?

• BlomAnna
    Krystal skrev 2012-09-26 00:56:26 följande:

Marsipan och Sockerpasta (sugarpaste), vad är egentligen skillnaden mellan dessa? Har fått för mig att ena ska vara mjuk och den andra ska vara hårdare...men hur fel har jag?

Största skillnaden är väl innehållet men det kanske inte var det du menade?
  • Chicita
    Krystal skrev 2012-09-26 00:56:26 följande:

I princip är väl sockerpasta likvärdig med marsipan bara att den blir kritvit och inte ljusbeige/ivory eftersom den inte innehåller mandel.
    Sockerpasta blir lite mer elastisk också men om marsipanen är färsk så är det ingen större skillnad där 
  • ClaraH

Hittills har jag gjort alla dekorationer i Dekorfondant, och det har väl gååt, men den stelnar inte helt, så jag skulle vilja ha tips på var jag köper en bra flowerpaste/modelleringspasta för att göra t.ex. rosor av?

• Chicita
    ClaraH skrev 2012-09-27 13:04:50 följande:
    Hittills har jag gjort alla dekorationer i Dekorfondant, och det har väl gååt, men den stelnar inte helt, så jag skulle vilja ha tips på var jag köper en bra flowerpaste/modelleringspasta för att göra t.ex. rosor av?
    Tårtdecor, kakburken, cakedesign, mfl 
    Jag handlar mest från tårtdecor eller kakburken.
    Men det finns många andra bra också Glad 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm