• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Mallis12

Jag fick hem en beställning jag gjort på silikonformar för att göra bebisar, och hade doptårtor att göra så jag fick testa formarna direkt! Så kul och så söta de blev! :)

Första bebisen :)

Andra, med armen utsträckt och så klädde jag på henne med ;)
  • Mallis12
    gea skrev 2012-08-25 20:35:33 följande:

Nytt försök på bröllopstårta jag ska göra i september
    Så fin den blev! Gillar den guldiga glitterkanten nere med, ser ut som ett riktigt band! Fast det kanske det är? ^^
  • nixteina

Stort tack BlomAnna och Chicita! 

• BlomAnna

Jag ska baka tårta till en kompis son. Den ska vara klar i morgon kanske ska tilläggas. Den ska innehålla Ahlgrensbilarfluff och jordgubsmousse. Jag har bara gjort fluff med chokladbas (reisen, after eight, dumle etc.) och då har det varit lite tjockare än grädde när det stått i kylen. Fluffen jag gjort nu är som en pannacotta i konsistensen. Ska den vara så eller jag gjort nåt galet? 

• Chicita

Bra fråga, jag har aldrig gjort fluff någon gång, tänkte testa det, men alla vill alltid ha mina vanliga mousser av någon konstig anledning Förvånad

Jag ska också göra tårta, har precis satt in den vita chokladen för chokladsmörkrämen i micron och försöker smälta den försiktigt...
    Så himla lätt att bränna vid choklad Obestämd 

Det ska bli en 60-årstårta till en fd jobbarkompis pappa.
    Problemet är att jag inte känner honom alls.
    Han gillade bilar och sport. Inga önskemål om hur tårtan ska se ut...
    Få se vad jag hittar på.
    Har täckt tårtan med vit sockerpasta i alla fall, hann inte ställa mig och färga nu. Men jag funderar på att skära ut ett brett band i röd marsipan (eller var det sockerpasta?) som jag köpte för att använda på en tårta som blev avbokad. Och sätta det bandet runt kanten på tårtan och sen spritsa gräs (färgad smörkräm) över hela tårtan och ställa dit en eller ett par bilar och kanske någon fotboll eller nåt 

• vinterfrost

Tänkte jag skulle dela med mig av lite bilder jag bakade till dotterns 3 årsdag i söndags

Zebrakaka

Tårtan (som jag såklart glömde spakla men men) Fyllde med dumlefluff och hemmagjord drottningssylt uppskattad var den iallafall :)

Sötaste hungkakorna ever

• vinterfrost

Stava kan jag visst inte heller :-P Hundkakor*

• BlomAnna
    Chicita skrev 2012-09-06 21:44:39 följande:
    Bra fråga, jag har aldrig gjort fluff någon gång, tänkte testa det, men alla vill alltid ha mina vanliga mousser av någon konstig anledning Förvånad

Jag ska också göra tårta, har precis satt in den vita chokladen för chokladsmörkrämen i micron och försöker smälta den försiktigt...
    Så himla lätt att bränna vid choklad Obestämd 

Det ska bli en 60-årstårta till en fd jobbarkompis pappa.
    Problemet är att jag inte känner honom alls.
    Han gillade bilar och sport. Inga önskemål om hur tårtan ska se ut...
    Få se vad jag hittar på.
    Har täckt tårtan med vit sockerpasta i alla fall, hann inte ställa mig och färga nu. Men jag funderar på att skära ut ett brett band i röd marsipan (eller var det sockerpasta?) som jag köpte för att använda på en tårta som blev avbokad. Och sätta det bandet runt kanten på tårtan och sen spritsa gräs (färgad smörkräm) över hela tårtan och ställa dit en eller ett par bilar och kanske någon fotboll eller nåt 
    Ja alltså fluffet blev väl inte direkt fluffigt mer som en smörkräm...men den smakade gott så den fick hamna i tårtan ändå
    Blev hyffsat nöjd med tårtan i stort måste jag säga. Kanske försöker lägga ut en bild senare.

Svårt att dekorera tårta när man inte har nåt att gå på liksom men det låter väl bra med bila och en fotboll
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm