• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • BlomAnna
    malli716 skrev 2012-08-16 08:51:55 följande:
    Jag har en fråga angående muffins. Varje gång jag bakar blir de så fina och höga men när de är färdigbakade och de har svalnat så krymper de ihop till en liten muffins i mitten av formen och släpper från kanterna. Så ser ju inte deman köper ut. Jag har provat massor olika recept men vet inte vad jag gör för fel. Det är så tråkigt att servera dem så och svårt att lägga på frosting eller glasyr. Någon som har tips angående det?
    Jag tycker heller aldrig mina muffins blir bra men de blev iaf bättre sen jag börajde röra ner ingredienserna mer försiktigt. 
    Att ta ur dem ur muffinsplåten och låta dem svalna på galler hjälper också.

Önskar jag kunde göra goda stora fina cupcakes men nepp det verkar inte vara min grej... 
  • ClaraH
    malli716 skrev 2012-08-16 08:51:55 följande:
    Jag har en fråga angående muffins. Varje gång jag bakar blir de så fina och höga men när de är färdigbakade och de har svalnat så krymper de ihop till en liten muffins i mitten av formen och släpper från kanterna. Så ser ju inte deman köper ut. Jag har provat massor olika recept men vet inte vad jag gör för fel. Det är så tråkigt att servera dem så och svårt att lägga på frosting eller glasyr. Någon som har tips angående det?
    Det händer faktiskt inte mig, men jag kan tänka mig några anledningar.
    Vispar du ågg och socker tillräckligt länge?
    Kan de vara så att de inte är klara när du tar ut dem ur ugnen?
    Brukar du överdosera med bakpulver?
    Prova med lite mindre bakpulver nästa gång och vispa ägg och socker lite längre.
  • Krystal

Åh, jag är så nöjd med mig själv. Här är resultatet av min första tårta...eller "stubbe" kallas det kanske, jag har gjort helt själv.

Bakade en sockerkaka (mix) och delade den i tre delar. Sen har jag chokladmousse underst och sen på nästa lager mosad banan nerblandad vispad grädde. Tyvärr glömde jag grädden dom skulle varit mellan översta lagrer och marsipanen...men men..det är smak kombinationen av det andra som jag ville kolla, och grädden har ju en ganska neutral smak

Sen är det vanlig marsipan som jag efter en del trixande fick kavlat ut (tips på hur man lättast kavlar ut marsipan mottages tacksamt!) och över det ringlade jag lite smällt choklad, floursocker och några blommor fick pryda toppen. Den hade blivit lite mer rundad upptill om grädden hade varit där. Men det får bli nästa gång..

Så nu väntar jag bara på att kära mamma ska komma så vi kan provsmaka den....

• Krystal

ps...den va god.. (trots avsaknaden av toppen grädden, men nästa gång ska jag komma ihåg den...)

• Hoffsennanen Tottoplex

TJEJER JAG BEHÖVER HJÄLP! Min sambo fyller 25 på fredag och har så länge tjatat om en prinsesstårta med Brynäs inspiration Frågade en i byn om hon ville göra en då hon gör sent privat. Men hon va fullbokad. Så nu behöver jag lite hjälp hur jag ska få svart marsipan eller ja...hur jag ska kunna göra den bästa prinsrsstårtan han någonsin ätit!

• BlomAnna

Det finns svart marsipan att köpa på tex tartdecor.se eller kakaburken.se

Du kan även färga vit marsipan men det är svårt at få det ritkgit bra tycker jag.

• Hoffsennanen Tottoplex

Tack! Hittade en bild och kom fram till att jag kan ju göra en med vit grund! dock behöver jag en typ svart emblem runt och vet verkligen inte vad jag ska hitta på...funderar på att göra ngn ring i choklad? Hm...

• Chicita

När jag gjorde en HelloKitty-tårta häromdagen så köpte jag lakrissnören och använde istället för svart sockerpasta (eftersom jag inte hade sån hemma).
    Så det kan väl vara ett alternativ om du inte hinner få hem svart sockerpasta  

• Chicita

Bläh...
    Födelsedagstårtan jag skulle ta med till nya jobbet blev en katastrof.
    Pannacottan (som jag skulle ge en chans till) vägrade stelna i går kväll, så jag lät den stå över natten och tänkte att det väl var tiden som var problemet.
    I morse var den precis lika rinnig.
    Nu pratar vi konsistens som vaniljsås ungefär.
    Så det var ju bara att skrapa bort det mesta, lägga tillbaka botten (som nu fick bli toppen) och dekorera bäst det gick.
    Eftersom den är såpass blöt så spricker ju sockerpastan och det går inte jättebra att fodra med smörkräm.
    (Jag spacklar alltid tårtan, inte locket för det blir så svårt att hantera ett kladdigt lock).
    Men jag tror jag fick till det.
    Dock är den ju sned och vind och inget att visa upp Obestämd 

Hoppas dock att mina nya kollegor ändå tycker att den är godtagbar.
    Det är ju trots allt en tårta hur den än ser ut 

• Mallis12

När jag ska ha svart på tårtor så köper jag svart marsipan på www.presentodekor.se :)

Att kavla ut marsipan tycker jag är ganska svårt, likadant med egengjord sp. Kan hjälpa om man pudrar bordet med maizenamjöl. Något man också kan göra är att kavla på glansig silikonmatta eller plastfolie. Fast jag tycker plastfoliet lätt skrynklar sig.
    När jag köper färdig sp så räcker det med att dega lite med den så att den blir smidig och sen pudra bordet lite lätt.

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm