• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • CoG
    malli716 skrev 2012-08-16 08:51:55 följande:
    Jag har en fråga angående muffins. Varje gång jag bakar blir de så fina och höga men när de är färdigbakade och de har svalnat så krymper de ihop till en liten muffins i mitten av formen och släpper från kanterna. Så ser ju inte deman köper ut. Jag har provat massor olika recept men vet inte vad jag gör för fel. Det är så tråkigt att servera dem så och svårt att lägga på frosting eller glasyr. Någon som har tips angående det?

Det finns säkert bra tips som man googlar.
    Muffins verkar överlag vara av väldigt känslig natur.

Jag löste det hela genom att smälta nougat och hälla ner i den lilla gropen tills det nådde upp i jämnhöjd med kanterna och sedan hällde jag dit lite kokos.

Jag lovar att den som fick den mest misslyckade muffinsen (djupaste gropen) blev mest nöjd!

(allra godast är det om man gör chokladmuffins)

• sweetinspiration

Här är en tårta jag bakade med ett recept ur Call me Cupcakes bok! Det tog fyra timmar men fin blev den. Och god! Hennes blogg är ett hett tips om man vill titta på fina tårtor!

Mamma gjorde en fin tårta här om veckan med. Blåbär och kardemumma! Det är grekisk yoghurt blandat med grädden så den blev liksom inte så där jobbigt gräddig. Recept ur samma bok!

• Sara 120707

För alla muffinsintresserade så har jag ett muffinsrecept som jag själv har satt ihop.

2 ägg

3/4 dl kakao

1 dl mjöl

• Sara 120707
    Sara 120707 skrev 2012-08-23 18:16:08 följande:

För alla muffinsintresserade så har jag ett muffinsrecept som jag själv har satt ihop.

2 ägg

3/4 dl kakao

1 dl mjöl

1,5 dl socker

1 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

75 gr smör

Smält smöret och blanda ihop allting. Skeda upp i muffinsformar och grädda i 160-175 grader.

Dessa muffins kan man piffa till lite som man vill, lite mintolja, lite aftereight, lite starkt kaffe, ett par tsk pepparkakskrydda etc.

Har länge funderat på att testa röra i lite frusna hallon, tror det kan bli bra.

Grundreceptet är egentligen gjort för att vara en kladdkaka, så man kan göra kladdkakemuffins av det(godast enligt mig ). För att få dem helt färdiggräddade så tar det ca 15 min(brukar inte kolla tiden så exakt) vill man ha de kladdiga så tar man dem några minuter tidigare.

• Amor in aeternum

Hata mig inte, men jag orkar inte kolla igenom 300 inlägg, Vet inte heller om det är rätt baktråd, men det var den här jag hittade.  :P

Men jag vet att du, Chicita har pratat något om att man ska ha smörkräm runt själva tårtan innan man sätter på sugarpaste.. var har du skrivit ditt recept på det?

Och en till fråga kan man göra tårtan ett dygn innan man ska äta den, eller måste man göra den samma dag?
    Vi ska bara ha vaniljkräm och rårörda hallon i våran + plus grädde (tror jag) det är inte jag som ska göra den utan min blivande svärmor.

• Chicita
    Amor in aeternum skrev 2012-08-24 20:29:15 följande:
    Receptet jag använder på smörkräm är egentligen inte mitt. Men jag minns inte vem jag fått det av.
    Det var en här på BT i alla fall som gav ut det från början. Och jag har fastnat för det...

1 del vit choklad
    1 del osaltat smör
    1 del philadelphiaost.

Smält smör och choklad och vispa ner philadelphian

Jag gör alltid tårtorna dagen innan, ibland 2 dagar innan så jag kan dekorera dagen innan jag ska ha dom Glad 
    Så länge som ingredienserna har bra hållbarhetsdatum så är det inga problem. Den blir oftast saftigare av att få stå ett tag också Glad 
  • Amor in aeternum
    Chicita skrev 2012-08-24 20:32:29 följande:
    Tack så jättemycket för ditt svar, min dag är räddad!
  • Chicita
    Amor in aeternum skrev 2012-08-24 20:34:21 följande:
    Tack så jättemycket för ditt svar, min dag är räddad!
    Lycka till med tårtan Glad
  • gea

Hej!

Jag skulle behöva hjälp...är det någon som har ett bra recept på smörkräm som man kan spackla tårta med. Glömde köpa florsocker...och har ingen philadelfia hemma heller...tänkte jag skulle slippa åka till affären igen...

Tack på förhand!

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm