• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    ClaraH skrev 2012-08-14 13:38:40 följande:
    I tidigare inlägg har jag ju berättat att jag ska göra en bröllopstårta. Jag är nu rätt så klar på hur jag ska få till det med all planering, vilka bottnar jag ska ha osv. Men nu skulle jag gärna vilja ha er åsikt om fyllningar. Tror ni att dessa passar ihop. Nedifrån och upp: Hallonmousse, vit chokladmousse och överst och ett tjockare lager limemousse. Hallon och vit choklad verkar vara en klassiker, men jag blir lite osäker på om limemousse passar in. Personligen är jag jätterädd för att chokladmoussen ska vara för söt, men de vill inte ha mörkare choklad och det är lite philladelphia i också, så det kanske blir bra.

Vad tror ni? Finns det andra kombinationer som skulle passa bättre ihop (tre lager)?
    Jag tror att det kan bli jättebra. 
    Både limemousse och hallonmousse passar bra ihop med vit choklad.
    Visst är vit chokladmousse rätt söt, men du behöver sötma om du har andra syrliga smaker, annars kommer det bara smaka surt till slut... 
  • Mallis12

Nu är inte jag hemlig längre! ;)

Här kommer några av de jag gjort på den senaste tiden :)
    Jag började baka lite när sonen skulle döpas -08 och nu har jag kommit igång mer.

Denna var enkel att göra men ser svår ut! Min syster redigerade ihop en vanlig bild till svart och vit. Sedan tog jag bkplåtspapper på dataskärmen och ritade av ^^
    Sen tog jag skapell och gjorde en mall och sen bara lade över tårtan och ritade med ätbar färg :)
  • BlomAnna

Å vad sugen jag blir på att baka när jag är här inne och läser men jag har som ingen anledning att baka...

• Chicita
    Mallis12 skrev 2012-08-14 23:06:24 följande:

Jag började baka lite när sonen skulle döpas -08 och nu har jag kommit igång mer.
    Denna var enkel att göra men ser svår ut! Min syster redigerade ihop en vanlig bild till svart och vit. Sedan tog jag bkplåtspapper på dataskärmen och ritade av ^^
    Sen tog jag skapell och gjorde en mall och sen bara lade över tårtan och ritade med ätbar färg :)
    Jättefina tårtor Glad
  • Chicita
    BlomAnna skrev 2012-08-14 23:17:49 följande:
    Å vad sugen jag blir på att baka när jag är här inne och läser men jag har som ingen anledning att baka...
    Har man inte alltid en anledning att baka? Flört

Testa nya fyllningar på jobbarkompisarna, fira att det är onsdag eller nåt Tungan ute
  • Jalle
    ClaraH skrev 2012-08-14 13:38:40 följande:
    I tidigare inlägg har jag ju berättat att jag ska göra en bröllopstårta. Jag är nu rätt så klar på hur jag ska få till det med all planering, vilka bottnar jag ska ha osv. Men nu skulle jag gärna vilja ha er åsikt om fyllningar. Tror ni att dessa passar ihop. Nedifrån och upp: Hallonmousse, vit chokladmousse och överst och ett tjockare lager limemousse. Hallon och vit choklad verkar vara en klassiker, men jag blir lite osäker på om limemousse passar in. Personligen är jag jätterädd för att chokladmoussen ska vara för söt, men de vill inte ha mörkare choklad och det är lite philladelphia i också, så det kanske blir bra.

Vad tror ni? Finns det andra kombinationer som skulle passa bättre ihop (tre lager)?
    Vi hade moussetårta på vårt bröllop. Browniebotten, limemousse med färska hallon och vitchokladmousse. Vi fick mycket beröm för tårtan och det var just kombinationen med det söta i botten och vit choklad och det syrliga av limen och hallonen som flera sa var kanon. Jag tycker själv att det blev väldigt gott!

Här är receptet som jag använde (bytte ut jordgubbar mot hallon); http://bakochdessert.se/recept/visa-recept/lime-och-vit-chokladmousse-pa-browniebotten
  • Jalle

Imponerad!
  • Sara 120707

Fantastiska tårtor!
  • Krystal

Skulle en prinsesstårat likande tårta (alltså en tårat med överska lagret grädda och marsipan över) med chokladmousse och mosade bananer funka? Skulle man kunna ha ett av lagren med chokladkaka, (alltså längst ner är sockerkaka, nästa choklad och nästa sockerkaka igen)? Funderar på att göra en tårta till min systerson när här fyller 11 om lite mer än en månad...eller till lilla mammsen som fyller en vecka senare...

• Krystal

....måste ta vara på tillfällen att öva mig på tårtor om jag nu ska göra bröllopstårtan nästa år...

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm