• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    ClaraH skrev 2012-07-26 19:22:01 följande:
    Jag funderar på hallon-blåbärsmousse och vit chokladmousse som fyllning. Tror du att hallon-blåbärsmoussen kanske inte skulle funka? Eller du kanske menade mosade bär? Var skulle annars passa ihop med vit chokladmousse? (De vill inte ha någon mörk choklad).
    I en mousse så är det ju inte hela bär som ligger och läcker vätska. Eller tja det ska inte göra det om man gör moussen på rätt sätt Flört
    Så det är mer bär-mos eller liknande jag menar Glad

Jag gjorde missen en gång att använda frysta hallon i en hallonmousse för att göra den saftigare. Men jag tänkte inte alls på att när dom tinade så skulle all den där vätskan i hallonen rinna ur. 
    Så bottnarna blev geggiga och sockerpastan blev röd.
    Det såg ut som om tårtan blödde 
  • Chicita
    Mallis12 skrev 2012-07-26 19:40:17 följande:
    Åh, här vill jag med skriva sen när jag är "offentlig" ^^
    Hehe, du får vara hur hemlig du vill...
    Tips och råd kan du väl bidra med i alla fall. Och ett och annat recept, även om du inte vill lägga upp bilder på dina skapelser Flört 
  • gea

Här kommer en bild på en bröllopstårta jag håller på att göra till en kompis...gjorde tyvärr lite för små lock av sp så det blev veck på sidorna. Ska öva lite mera :)

• Krystal

Har tänkt mig öva lite på att göra tårtor med likande saker jag ska ha till våra nästa sommar, men i helt andra färger. I oktober fyller mamma så jag ska säga till henne att jag fixar tårtan. Sen fyller m2b 40 i november, så då kan jag kanske få chansen att öva igen..att göra en större också

• Chicita
    gea skrev 2012-07-31 21:59:50 följande:
    Här kommer en bild på en bröllopstårta jag håller på att göra till en kompis...gjorde tyvärr lite för små lock av sp så det blev veck på sidorna. Ska öva lite mera :)
    jättebra försök Glad
    Och det blir alltid bättre med övning Flört
    Så här såg mitt allra första försök ut. Observera lappningen i nederkanten Tungan ute

• Sara 120707

Hej alla "bagare"!

Håller på att göra en tårta till min bästa väninnas sons namngivning. Den ska spacklas och täckas imorgon men jag blev precis klar med caketoppern som jag nu stolt visar upp.

Min första sugarpaste skapelse

Det är en liten nallebjörn, fick färga min sugarpaste med kaffe och kakao för jag ville inte ha den kritvit, är riktigt nöjd med den faktiskt

Hela tårtan får ni se imorgon....

• Sara 120707
    Sara 120707 skrev 2012-08-09 18:22:02 följande:

Ögon och nos är av lakrits (det enda svarta godiset jag hade hemma...)
  • Sara 120707
    Ekna skrev 2012-08-09 18:25:12 följande:
    Sara 120707 Borgebykryddor har bra färg att färga med till sugerpast om du håller på med de mycket :)nallen är jätte fin :)
    Hehe, jo jag vet att det finns känns onödigt att köpa när jag använder det så sällan, nu var det mer spontant kajsa varg stil.
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm