• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Silent Ninja

Wihoo!!
    Jag var på Lidl häromdagen och hittade mald mandel i 200g påsar!!

Alltså skållad, skalad och mald!!
    Det är ju helt perfekt för det är ju ett jävla jobb att stå och hålla på med, och iaf jag drar mig för att göra saker där mald mandel ingår just pga detta...
    Jag blev jätteglad då jag aldrig sett dessa på ngn annan affär.
    Köpte 3 påsar i farten. Nu blir det macrooner kan jag lova och goa mandel muffins till brunchen på lördag..

Pris 19:90:- st. 200g.

• BlomAnna

Jag har fått "beställning" på en bröllopstårta i juli så det är lång tid kvar men jag har redan börjat fundera på fyllningar...Tänker att i juli är det ju verkligen sommar så jordgubb/rabarber kanske vore nice men vad har man till det? Kanske ska man inte alls välja något safe som jordgubbar utan vara lite crazy? Det är ju inte jag som väljer i slutändan men jag tänkte kombonera fyra olika förslag de kan välja på...

Vad är era favoritfyllningar?

• BlomAnna
    Chicita skrev 2012-02-25 12:19:37 följande:
    Vit chokladmousse passar riktigt bra till. Eller möjligtvis en pannacotta Glad
    Har aldrig använt pannacotta som fyllning. Gör du bara helt vanlig pannacotta? Riskerar den inte att bli för fast?
  • Chicita
    BlomAnna skrev 2012-02-25 12:21:39 följande:
    Har aldrig använt pannacotta som fyllning. Gör du bara helt vanlig pannacotta? Riskerar den inte att bli för fast?
    Jag har bara ätit det i tårta, har inte använt det själv... Men du vill ju ändå ha en skärfast fyllning. Så att den blir fast kan vara bra. Och dom flesta känner ju igen pannacotta som lite fastare.
    Provbaka en liten tårta och testa Glad
  • BlomAnna
    Chicita skrev 2012-02-25 12:31:28 följande:
    Jag har bara ätit det i tårta, har inte använt det själv... Men du vill ju ändå ha en skärfast fyllning. Så att den blir fast kan vara bra. Och dom flesta känner ju igen pannacotta som lite fastare.
    Provbaka en liten tårta och testa Glad
  • Cakemaker

Tårta som gjordes till mammas, systers och mitt gemensamma födelsedagsfika :) Första gången jag provade både kantekniken och rosorna på toppen så jag är väl rätt nöjd med slutresultatet ;)

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm