• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • bridetobe2013

sonens 7 årstårta.
    1/6 2013
  • bridetobe2013

min 1:a hello kitty tårta...
    1/6 2013
  • Chicita
    lilla smulan: Ja och det är så kul att se och inspireras av andras bilder också Skrattande
    Något jag har märkt när jag ska göra någon ny grej som jag inte försökt mig på förut... Om jag googlar efter bilder på tårtor i det temat så kommer det upp både såna där otroligt snygga som jag inte har en chans att komma i samma nivå som. Men också riktiga amatörtårtor (och nu säger jag inte det med meningen att det ska vara något fel i det, det är ju det som gör dom charmiga). Och då får man både något att sträva efter, samtidigt som man kan bli lite lugnad av att se dom som kanske inte har blivit jätteproffsiga... Solig

Fina tårtor bridetobe2013 Solig
  • Tinzi

Hej allihopa!

Jag har tajt Bröllopsbudget så även om 1500:- är lite för tårta till 80 personer från CityGross så skulle jag kunna komma ner i hälften om jag gjorde egna vita prinsesstårtor har jag räknat ut.

Jag skulle behöva tips på hur man får till kanten nedtill (ja jag ska köpa vita färdiga marsipanöverdrag) så att det inte blir buckligt....några tips? Vad kan man fixa nedtill så att det blir fint? spritsa något?
    Jag har en sån där plastsak som man gör pärlband med, men det kommer ta för lång tid känner jag.

• bridetobe2013
    Tinzi skrev 2012-01-23 13:25:37 följande:
    Hej allihopa!

Jag har tajt Bröllopsbudget så även om 1500:- är lite för tårta till 80 personer från CityGross så skulle jag kunna komma ner i hälften om jag gjorde egna vita prinsesstårtor har jag räknat ut.

Jag skulle behöva tips på hur man får till kanten nedtill (ja jag ska köpa vita färdiga marsipanöverdrag) så att det inte blir buckligt....några tips? Vad kan man fixa nedtill så att det blir fint? spritsa något?
    Jag har en sån där plastsak som man gör pärlband med, men det kommer ta för lång tid känner jag.
    Jag tycker alltid det blir knöckligt när jag har köpt färdig kavlad marsipan. Tycker det är lättare att få fint om man har en större bit marsipan eller sp alt mf.
    1/6 2013
  • Tinzi
    bridetobe2013 skrev 2012-01-23 13:36:26 följande:
    Jag tycker alltid det blir knöckligt när jag har köpt färdig kavlad marsipan. Tycker det är lättare att få fint om man har en större bit marsipan eller sp alt mf.
    1/6 2013
    Kan tänka mig det, men har inte tid tyvärr dagen innan m. allt annat jag ska göra...
    men inget man kan spritsa runt?

Grädda blir ju inte så trevligt kanske på 1 dygn...
  • Drullen
    Tinzi skrev 2012-01-23 14:22:36 följande:
    Kan tänka mig det, men har inte tid tyvärr dagen innan m. allt annat jag ska göra...
    men inget man kan spritsa runt?

Grädda blir ju inte så trevligt kanske på 1 dygn...
    Vill du spritsa nåt, så kan du ju alltid ta frosting. Det använder ja både under sockerpasta o på tårtor istället för som många använder smörkram, vilket ja personligen aldrig har tyckt om. Därför är frosting (vet inte om man kallar det nåt annat på svenska...) ett bra alternativ, som oxå håler formen om du vill spritsa runt.
  • Chicita

Vill du ha en riktigt vit kant så är det i princip kristyr som gäller. Och det kan du ju göra på många olika sätt.
    Vatten och florsocker eller
    äggvita, florsocker och lite ättika eventuellt

Men annars gillar jag en vit chokladsmörkräm som jag fått recept på här inne. Men jag minns inte av vem...
    1 del vit choklad
    1 del osaltat smör
    1 del philadelphiaost.

(jag använder den för att fodra tårtorna med men den går att spritsa så länge man inte låter den kallna för mycket)

Jag smälter smöret i micron, och lägger sen i den vita chokladen och rör tills det smält av restvärmen från smöret.
    Sen vispar jag ner philadelphiaosten.
    Dels ger vispningen lite volym och dels ser det till att smeten blir väldigt jämn.

Men om man är noga att sträcka locket och släta ut när man lägger på det så blir det jämt och fint när man skär av det sen.
    Jag använder en pizzaskärare som jag sätter i princip lodrät, men lite lutande in mot tårtans nedre kant (bara så att jag inte skrapar i locket med skäraren) och sen rullar jag runt tårtan.
    Om man inte låtit locket sträcka ut sig tillräckligt och stanna där så kan det hända att det drar tillbaka sig lite (det är ju elastiskt) men om man ger det lite tid innan man skär så brukar det gå bra Glad

• Drullen

Inte världens mest lyckade, men lite slarvigt i sista sekund fick ja lösa kanten som ja tror du mena... hade inte tid att få till den perfekt, mest för att fästa chokladbitarna i men, lite så kan man göra ...
    pussel-biten.blogspot.com - allt möjligt jox...
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm