• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Vinröd

Vilken rolig tråd med massor av inspiration och roliga idéer! :)

Jag undrar ifall det är någon av er tårtbakare där ute som har ett
    bra recept på chokladganache som man kan täcka tårtan med? 

• Chicita

Just nu står en vanlig hederlig sockerkaka i ugnen.
    Inget speciellt alls, men ack vad gott det är med en bit färsk, mjuk sockerkaka till kaffet sen Glad

• Cakemaker

Bakade två Sachertårtor till morfars 80årsfest igår. Dom var väldigt uppskattade och de äldre var mäkta imponerade ;) God var den också...dämpar vilket chokladbegär som helst!

• MySweetShadow

Jag har precis provbakat inför vårat bröllop! Solig
    Bakade vaniljmuffins, fyllda med limecurd med vitchoklad frosting. Vart supergott!! Funderar på om vi ska ha 2 olika sorters cupcakes bara... Men undrar vad andra smaken ska vara. Har ni några förslag?

Funderar på hallonmuffins med vitchoklad frosting, eller kanske jordgubb?!

• Chicita
    MySweetShadow skrev 2012-02-05 23:26:36 följande:
    Jag har precis provbakat inför vårat bröllop! Solig
    Bakade vaniljmuffins, fyllda med limecurd med vitchoklad frosting. Vart supergott!! Funderar på om vi ska ha 2 olika sorters cupcakes bara... Men undrar vad andra smaken ska vara. Har ni några förslag?

Funderar på hallonmuffins med vitchoklad frosting, eller kanske jordgubb?!
    hallonmuffins med mörk choklad-frosting så blir det en fin kontrast och samtidigt ett komplement till de med limecurd Glad
  • BlomAnna

Läste trådstaren där det står " hur blir dina bullar världens godaste" så här är mitt tips.
    Använd riktigt smör och 3% mjölk.
    Hyvla smör med osthyvel istället för att bre på innan du stör över kanel och socker.

Nyttiga bullar blir det inte men goda enligt familjen

Köpte citronknutar på ett konditori häromdagen och bara måste testa att göra sånna själv. Det var galet gott med syrlig citron i bulle. Funderar även på att göra citronsemlor. Fylla med lemoncurd istället för mandelmassa...tror det kan bli mumma. Vad tror ni?

• MsChevy

Fråga från en som inte kan baka för fem öre!
    Varför är det så bra att använda just sugarpaste? Går det inte likabra med marsipan? Tycker sugarpasten är alldeles för söt... 

• Cakemaker
    MsChevy skrev 2012-02-06 08:58:19 följande:
    Fråga från en som inte kan baka för fem öre!
    Varför är det så bra att använda just sugarpaste? Går det inte likabra med marsipan? Tycker sugarpasten är alldeles för söt... 
    Den är oftast mer medgörlig, det är väl det som är fördelen. Sen är den lite vitare än vit marsipan. Jag gillar marsipan bäst att äta men SP bäst att arbeta med. Sen är ett tips att prova olika märken sugarpaste för vissa smakar verkligen äckligt medan andra är riktigt goda :)
  • MsChevy
    Cakemaker skrev 2012-02-06 09:50:58 följande:
    Den är oftast mer medgörlig, det är väl det som är fördelen. Sen är den lite vitare än vit marsipan. Jag gillar marsipan bäst att äta men SP bäst att arbeta med. Sen är ett tips att prova olika märken sugarpaste för vissa smakar verkligen äckligt medan andra är riktigt goda :)
    Tack för svaret! Det är min kompis som ska göra vår tårta så jag letar febrilt efter den tårta som verkar absolut godast. jag är ju sjukt svag för prinsesstårta, gjord på laktosfritt. Men alla gillar ju inte all grädde, nån som har nåt gott recept på prinsesstårta? 

Att ytan är jättevit spelar ingen större roll. Det ska ändå på div dekorering. Förresten, såna där foto-grejer som man kan skriva ut o ha motiv på tårtan, hur funkar det o hur smakar det?

Hur skulle man t ex göra dekorationen på den här tårtan? Är det utskrifter som gäller då?

• Chicita
    BlomAnna skrev 2012-02-05 23:41:18 följande:

Läste trådstaren där det står " hur blir dina bullar världens godaste" så här är mitt tips.
    Använd riktigt smör och 3% mjölk.
    Hyvla smör med osthyvel istället för att bre på innan du stör över kanel och socker.

Nyttiga bullar blir det inte men goda enligt familjen

Köpte citronknutar på ett konditori häromdagen och bara måste testa att göra sånna själv. Det var galet gott med syrlig citron i bulle. Funderar även på att göra citronsemlor. Fylla med lemoncurd istället för mandelmassa...tror det kan bli mumma. Vad tror ni?

Åh tack Skrattande
    Någon som vågar prata om annat än tårtor Flört

Ja riktigt smör använder jag alltid, margarin duger att steka i om smöret var slut i affären, men knappt det...
    Citronsemlor lät spännande... Lemoncurd och grädde är ju en underbar tårtfyllning... Men Limecurd nervispad i grädde är nog snäppet bättre tycker jag själv Glad
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm