• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita

Häftigt Cakemaker Skrattande

Jag är superdålig på att spritsa.
    Är det smörkräm du har gjort eller är det grädde? (min grädde blir aldrig så där perfekt spritsbar. Antingen för lös eller lite för fast så den börjar bli grynig) 

• Cakemaker

Det är marängsmörkräm som jag spritsat med. Den blir helt fantastisk att spritsa med. Följsam och väldigt jämn. En del luftbubblor blev det kan jag se men det var inget jag tänkte på "live" så att säga ;)

• Chicita
    Cakemaker skrev 2012-03-11 19:51:49 följande:
    Det är marängsmörkräm som jag spritsat med. Den blir helt fantastisk att spritsa med. Följsam och väldigt jämn. En del luftbubblor blev det kan jag se men det var inget jag tänkte på "live" så att säga ;)
    Hur gör du din marängsmörkräm?
    Jag har testat en variant där man tillsätter smält socker ner i vispade äggvitor (där man samtidigt vispar) och sen tillsätter man smör i småbitar och vispar tills det har svalnat.
    Men det blir inte bra för mig. Jag vet inte om det är fel på mig eller på receptet Obestämd 
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2012-03-11 19:53:45 följande:
    Hur gör du din marängsmörkräm?
    Jag har testat en variant där man tillsätter smält socker ner i vispade äggvitor (där man samtidigt vispar) och sen tillsätter man smör i småbitar och vispar tills det har svalnat.
    Men det blir inte bra för mig. Jag vet inte om det är fel på mig eller på receptet Obestämd 
    Hm, en italiensk maräng alltså. Det jag kan tänka mig är felet med det receptet är att marängen är för varm när man tillsätter smöret? I den jag gör så gör man vanlig maräng (eller man vispar över vattenbad för att sockret ska smälta), vispar den sval, sen tillsätter man smör och till sist florsocker och vaniljsocker.

Här är receptet jag använder man jag gjorde det gånger tre för att va säker på att det skulle räcka. 

2 äggvitor
    1, 3/4 dl socker
    saft från ½ citron
    200 g smör
    2-3 tsk vaniljsocker 
    2 dl florsocker 

Man vispar alltså socker, äggvitor och citronsaft ovanför vattenbad tills man har en färdig maräng (ca. 65 grader). Sen tar man den bort från vattenbadet och vispar tills den är sval igen. Tillsätter smör lite i taget (det blir lite grynigt), och sen siktar man i ca. 1 dl florsocker i taget och vispar emellan. Då blir den slät igen. Sen kan man tillsätta färg och smak efter tycke. Väldigt lätta att jobba med blir den men den ska användas på en gång :)
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2012-03-11 20:00:11 följande:
    Man vispar alltså socker, äggvitor och citronsaft ovanför vattenbad tills man har en färdig maräng (ca. 65 grader). Sen tar man den bort från vattenbadet och vispar tills den är sval igen. Tillsätter smör lite i taget (det blir lite grynigt), och sen siktar man i ca. 1 dl florsocker i taget och vispar emellan. Då blir den slät igen. Sen kan man tillsätta färg och smak efter tycke. Väldigt lätta att jobba med blir den men den ska användas på en gång :)
    Tack det ska testas på nästa tårta Solig
  • pulmonate

Jag är tvungen att dela med mig. Har suttit och bara gapat åt tårtan som min vän gjorde! Det är helt galet! Han är otroligt duktig på att rita och hans jobbar som skulptör åt Madame Tussouds. Vilken tårta! Själva tårtan är tydligen en chocolate mud cake och huvudet är skulpterat ut ur en "big rice crispy treat" (jag fick googla, men typ en stor fyrkantig rice bubble). Ja o sen olika färger på frostingen. Snacka om abitiöst!
    Check this out! :)

• Aleta
    pulmonate skrev 2012-03-12 19:15:58 följande:
    Jag är tvungen att dela med mig. Har suttit och bara gapat åt tårtan som min vän gjorde! Det är helt galet! Han är otroligt duktig på att rita och hans jobbar som skulptör åt Madame Tussouds. Vilken tårta! Själva tårtan är tydligen en chocolate mud cake och huvudet är skulpterat ut ur en "big rice crispy treat" (jag fick googla, men typ en stor fyrkantig rice bubble). Ja o sen olika färger på frostingen. Snacka om abitiöst!
    Check this out! :)

Wow!!! Den skulle min dotter älska - drakar är bäst!
  • MLI88

Kan visst inte lägga upp bilder via iPhone, lite bilder finns på emeliesgodsaker.blogg.se men hinner inte med bloggen så mycket längre, fullt upp med alla barnen^^

• FruFiddeli

Vilken rolig tråd med massa fina tårtor!! Jag älskar att göra tårtor och gör gärna till kompisar och så när det är kalas och dop etc. Här är några av mina som jag är mest nöjd med =).

Choklad bottnar med mjölkchoklad fluff spacklade med mjölkchokladsmörkräm, för choklad älskarna =).

Vaniljbottnar med hallonmosse och daim fluff, spacklad med chokladsmörkräm.

Chokladbottnar med skogsbärsmousse och hallonmousse, spacklat med mjölkchokaldsmörkräm.

Samma inehåll som översta=).

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm