• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • BlomAnna
    Chicita skrev 2012-02-17 14:15:39 följande:
    Klart du kan göra en tv-spelstårta Skrattande
    Googla efter bilder på det så får du massor med inspiration. Och det blir så mycket lättare att visualisera vad man behöver göra då också.

Det där fixar du galant Solig
    Jag skulle göra själva handkontrollen som tårta om jag skulle göra en tv-spels tårta... Ska nog göra handkontrollen till ett sånt där JÄTTE gammalt nintendo till sambon när han fyller år
  • Drullen

Shit nu fick ja panik! Har helt missat att det är semledagen idag!!!

Hur dåligt är det !?! Snabbt hem o baka nu, inte ens nån av gottegrisarna på jobbet har sagt nåt, o det brukar alltid bli sånt här...

Kanske får bli en variant, Semlemiddag istället ; )

Chicita: Ska kolla hemma, har för mig att ja har ett recept där man använder kokande vatten istället för mjölk o att det inte är ägg i den.. Återkommer sen.

• Chicita

Just ja det är ju semmeldagen i dag... det hade jag också missat (förträngt Flört).
    Kanske man ska ta sig en semla när man tittar på top model i kväll då och funderar hur man ska få plats i baddräkten till sommaren *hihi*

Det hade varit jättebra Drullen...
    HIttade ett på nätet men man vet ju inte hur det funkar

3dl vetemjöl
    2dl strösocker
    2tsk bakpulver
    2tsk vaniljsocker
    50g mjölkfritt margarin

ugnen skall vara på 175 grader
    blanda de torra ing. först häll sedan på det smälta marg.
    Häll upp i smörad o bröad form - obs mjölkfritt marg även till formen

Pojken som ska ha tårtan kunde äta soyaprodukter, så jag funderar på om jag ska göra en mousse med hallon, soyagrädde och eventuellt lite "vegetariskt gelatin" och ha som ena fyllning, och så kanske skivad frukt som den andra fyllningen

• BlomAnna
    Chicita skrev 2012-02-21 13:36:43 följande:
    Någon som har recept på tårta som är både ägg- och mjölkfri?
    Jag har inget recpet men har en bekant du nog kan fråga. Hon är vegan så hon har full koll på ägg och mjölkfritt

http://santoshasveganblogg.blogspot.com/
  • Chicita
    BlomAnna skrev 2012-02-22 12:35:08 följande:
    Jag har inget recpet men har en bekant du nog kan fråga. Hon är vegan så hon har full koll på ägg och mjölkfritt

santoshasveganblogg.blogspot.com/
    Såg ingen kontakt-sida/knapp men hon hade ju lite recept som jag kan söka bland i alla fall Glad
  • BlomAnna
    Chicita skrev 2012-02-22 12:37:18 följande:
    Såg ingen kontakt-sida/knapp men hon hade ju lite recept som jag kan söka bland i alla fall Glad
    Hmm jag kan slänga iväg ett mail till henne och fråga om hon har några bra recpet. Är det främst tårtbotten du tänker på?
  • Chicita
    BlomAnna skrev 2012-02-22 12:48:47 följande:
    Hmm jag kan slänga iväg ett mail till henne och fråga om hon har några bra recpet. Är det främst tårtbotten du tänker på?
    Gärna fyllningar också, om man kan göra någon mousse eller liknande så det inte "bara" blir skivad frukt.
    Men botten är ju det viktigaste Glad
    Jag vet ju inte hur man får till en saftig "sockerkaka" liksom...
  • BlomAnna
    Chicita skrev 2012-02-22 12:52:41 följande:
    Gärna fyllningar också, om man kan göra någon mousse eller liknande så det inte "bara" blir skivad frukt.
    Men botten är ju det viktigaste Glad
    Jag vet ju inte hur man får till en saftig "sockerkaka" liksom...
    Jag har slängt iväg ett mail. Återkommer när jag får svar
  • Chicita
    BlomAnna skrev 2012-02-22 12:56:06 följande:
    Jag har slängt iväg ett mail. Återkommer när jag får svar
    Tack Solig
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm