• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Sara 120707

Tänkte testa denna smörkrämen till min tårta imorgon, hur mycket brukar du använda till en tvåvåningstårta?

Chicita skrev 2012-01-23 14:46:13 följande:
    Men annars gillar jag en vit chokladsmörkräm som jag fått recept på här inne. Men jag minns inte av vem...
    1 del vit choklad
    1 del osaltat smör
    1 del philadelphiaost.

(jag använder den för att fodra tårtorna med men den går att spritsa så länge man inte låter den kallna för mycket)

Jag smälter smöret i micron, och lägger sen i den vita chokladen och rör tills det smält av restvärmen från smöret.
    Sen vispar jag ner philadelphiaosten.
    Dels ger vispningen lite volym och dels ser det till att smeten blir väldigt jämn.
  • emme86

Hej! Tänkte be er om lite hjälp o hoppas att ni kan ge mig det. Om två år ska jag o min fästman gifta oss och för att gålla kostnaden nere så ska jag göra bröllopstårtan själv och ska nu börja träna inför den stora dagen. Har tänkt att göra min första tårta nu i sep när min m2b fyller år o undrar om ni har något tips på god fyllnibg som passar årstiden?

6/9-14
  • Grodprinsens brud

är det någon av er bakintresserade som bor i Skaraborg eller runt Herrljunga så har jag homepartys för Style & Fun Stuff med bakprodukter inkl verktyg, utstickare och sugarpaste! Jag har även med inspirationsböcker och tips Flört

• Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-08-09 20:14:29 följande:
    Tänkte testa denna smörkrämen till min tårta imorgon, hur mycket brukar du använda till en tvåvåningstårta?
    Vet inte ens om du hinner se det här. Kom precis hem från Visby så jag har inte varit här på snart en vecka förutom nån kortvända på en minut eller två.

Jag skulle ju säga att det beror väldigt mycket på hur tjockt lager du vill spackla med, och hur stora tårtorna är.
    2-vånings kan ju vara en 10-cm tårta ovanpå en 20-cm tårta.
    Eller en 25-cm tårta ovanpå en 45-cm tårta liksom... Så det är svårt att svara ordentligt på Flört 

Men om man gör det på 200 g / del så räcker det bra långt.

Om jag ska använda det på en "normalstor" sockerkaka *typ* så brukar jag göra hälften så mycket (alltså 3x100 g). 
  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-08-09 23:13:03 följande:
    Vet inte ens om du hinner se det här. Kom precis hem från Visby så jag har inte varit här på snart en vecka förutom nån kortvända på en minut eller två.

Jag skulle ju säga att det beror väldigt mycket på hur tjockt lager du vill spackla med, och hur stora tårtorna är.
    2-vånings kan ju vara en 10-cm tårta ovanpå en 20-cm tårta.
    Eller en 25-cm tårta ovanpå en 45-cm tårta liksom... Så det är svårt att svara ordentligt på Flört

Men om man gör det på 200 g / del så räcker det bra långt.

Om jag ska använda det på en "normalstor" sockerkaka *typ* så brukar jag göra hälften så mycket (alltså 3x100 g).

JOdå ja e här

Ska göra en 14 cm på en 24 cm

Va tror du blir lagom?

• Sara 120707
    Sara 120707 skrev 2012-08-09 23:19:18 följande:

JOdå ja e här

Ska göra en 14 cm på en 24 cm

Va tror du blir lagom?

Kanske lika bra att göra på 200 då?

Hellre få lite över än att de tar slut kanske?

• Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-08-09 23:20:42 följande:

Kanske lika bra att göra på 200 då?

Hellre få lite över än att de tar slut kanske?

Ja och då kan du spackla på lite mer om det behövs någonstans också Glad

Tricket är att använda det när det är lagom temperatur. Om du låter det bli för kallt så blir det svårt att bre (som bregott ungefär) och om det är för varmt så är det ungefär som smält smör... Så vispa ihop dom smälta ingredienserna med philadelphian och vispa en liten stund så det kyls.
    Och sen får du vänta lite och röra tills du känner att konsistensen är rätt för dig.
    Jag brukar lägga på när det är rätt mjukt först, och sen eventuellt fylla på lite när det har svalnat mer och tjocknat till. 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm