• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    Nordiskbrud skrev 2012-08-11 22:33:52 följande:
    Jag har en del tårtor med recept på min blogg om ni söker inspiration. Och den fylls ständigt på
    Linda77 skrev 2012-08-11 19:39:30 följande:

Är väldigt själv väldigt dålig på att baka, men söker man inspiration och lite recept kan jag rekommendera 

Hon gör väldigt fina tårtor!! Värt att kolla in på!!

Tack, men jag var inte ute efter att följa bloggar när jag startade denna tråd, utan att vi som bakar kan inspirera och hjälpa varandra här
    Lite mer handfast än att googla efter recept liksom Flört
  • CoG

Tack :)

Det är jätte bra med en sån här tråd med tips från andra.
    Jag sitter och läser och suger åt mig av allt som är bra att tänka på vid tårtbak :)

Chicita skrev 2012-08-12 11:03:03 följande:
    Sara 120707 och CoG

Fina tårtor Solig
  • Chicita
    CoG skrev 2012-08-12 13:09:31 följande:
    Tack :)

Det är jätte bra med en sån här tråd med tips från andra.
    Jag sitter och läser och suger åt mig av allt som är bra att tänka på vid tårtbak :)
    Ja man kan alltid lära sig något nytt. Solig
    Jag är ju långt från fullärd själv.
    Exempelvis vill jag gärna veta om Sara 120707 använde något stöd i nallen när hon gjorde den. För mina figurer säckar bara ihop Oskyldig 
  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-08-12 18:36:31 följande:
    Ja man kan alltid lära sig något nytt. Solig
    Jag är ju långt från fullärd själv.
    Exempelvis vill jag gärna veta om Sara 120707 använde något stöd i nallen när hon gjorde den. För mina figurer säckar bara ihop Oskyldig

Jag utgick från en guide på en blogg.

Jag använde topparna på grillspett(hade inga tandpetare) och kristyr att sätta fast huvud, armar och ben med.

Jag gjorde den i onsdags när tårtan skulle serveras på lördagen så den fick tid att torka liiite.

http://cakejournal.com/tutorials/how-to-make-a-teddy-bear-cake-topper-part-2/

Äger inga verktyg för att modellera så jag improviserade glatt.

Funkade ganska bra med en liten tårtgaffel och ett grillspett.

Sugerpasten färgade jag med lite kaffe och lite kakao eftersom det var det enda jag hade hemma, använde ofärgad vit till nosen, tyckte det var sötast.

nosen och ögonen gjorde jag av bitar av en lakritsrulle som jag hittade i skafferiet

• Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-08-12 19:01:52 följande:

Jag utgick från en guide på en blogg.

Jag använde topparna på grillspett(hade inga tandpetare) och kristyr att sätta fast huvud, armar och ben med.

Jag gjorde den i onsdags när tårtan skulle serveras på lördagen så den fick tid att torka liiite.

cakejournal.com/tutorials/how-to-make-a-teddy...

Äger inga verktyg för att modellera så jag improviserade glatt.

Funkade ganska bra med en liten tårtgaffel och ett grillspett.

Sugerpasten färgade jag med lite kaffe och lite kakao eftersom det var det enda jag hade hemma, använde ofärgad vit till nosen, tyckte det var sötast.

nosen och ögonen gjorde jag av bitar av en lakritsrulle som jag hittade i skafferiet

Tummen upp Glad
  • BlomAnna

Jag skulle behöva bra tips och recept på tårta/bakeser som veganer kan äta. Vi ska ha en moussetårta som bröllopstårta (som jag inte ska baka själv) och behöver ett alternativ till veganer/vegetarianer. Tack på förhand.

• Chicita
    BlomAnna skrev 2012-08-12 21:28:06 följande:
    Jag skulle behöva bra tips och recept på tårta/bakeser som veganer kan äta. Vi ska ha en moussetårta som bröllopstårta (som jag inte ska baka själv) och behöver ett alternativ till veganer/vegetarianer. Tack på förhand.
    Jag hittade detta recept förut när jag letade själv till en ägg och mjölkallergiker
    http://tofufortwo.net/2008/02/14/mint-chocolate-cakes-for-two/

Men jag testade aldrig receptet... 
  • ClaraH

I tidigare inlägg har jag ju berättat att jag ska göra en bröllopstårta. Jag är nu rätt så klar på hur jag ska få till det med all planering, vilka bottnar jag ska ha osv. Men nu skulle jag gärna vilja ha er åsikt om fyllningar. Tror ni att dessa passar ihop. Nedifrån och upp: Hallonmousse, vit chokladmousse och överst och ett tjockare lager limemousse. Hallon och vit choklad verkar vara en klassiker, men jag blir lite osäker på om limemousse passar in. Personligen är jag jätterädd för att chokladmoussen ska vara för söt, men de vill inte ha mörkare choklad och det är lite philladelphia i också, så det kanske blir bra.

Vad tror ni? Finns det andra kombinationer som skulle passa bättre ihop (tre lager)?

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm