• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita

Hur menar du med att det "funkar" Krystal?

Du kan ha mosade sniglar i tårtan om du tycker att det är gott liksom Flört 
    Så om det bara är smakerna i kombination så är det väl inget fel med dom, även om jag inte tycker att mosade bananer i tårta ser så aptitliga ut då det ofta blir en gråbrun slemmig gegga, även om det smakar supergott Flört 

• Krystal

Ja, att det "funkar" smakmässigt Jag är helt B på att "tänka" hur visa smaker passar ihop. Men banan och choklad vet jag ju att det passar. Och det att bananer blir bruna, men jag tänkte att det kan man ju ha på chokladlagret, så är det inte det brunaste i tårtan....eller kanske blanda det i lite vispad grädde, så ser det inte så "slemmigt" ut...

• Mallis12
    Krystal skrev 2012-08-15 11:08:55 följande:
    ....måste ta vara på tillfällen att öva mig på tårtor om jag nu ska göra bröllopstårtan nästa år...
    Jag började med att baka tårtor till släkten varje gång det skulle vara kalas, jag erbjöd mig att baka tårta och fick samtidigt testa mig fram. Nu säger de hur de vill ha sina tårtor och det är kul och se hur likt man kan göra det som de tänkt.
    Min syster ska gifta sig i november och jag ska få göra deras bröllopstårta, ska bli jättekul!
    Tack till er som tyckte de jag jort var fina :)
    Tycker alla tårtor jag hunnit se i denna tråd är jättefina allihop!
  • Chicita
    Krystal skrev 2012-08-15 12:32:47 följande:
    Ja, att det "funkar" smakmässigt Jag är helt B på att "tänka" hur visa smaker passar ihop. Men banan och choklad vet jag ju att det passar. Och det att bananer blir bruna, men jag tänkte att det kan man ju ha på chokladlagret, så är det inte det brunaste i tårtan....eller kanske blanda det i lite vispad grädde, så ser det inte så "slemmigt" ut...
    Ett annat alternativ är att skiva bananerna och doppa dom i pressad citron så håller dom sig snyggare. Det ser bättre ut inuti tårtan.
    Men ja smakerna passar nog bra ihop. Även om jag inte tror att du behöver grädde om du har mousse i tårtan Flört 
  • Mallis12

Tack för tipset om banan! Fick nämlien en förfrågan med banan i, fast hon ville visserligen har mosad :/
    Men kanske inte gör något, får fråga henne, vill inte det ska se brunt och äckligt ut

• Chicita
    Mallis12 skrev 2012-08-15 21:00:00 följande:
    Tack för tipset om banan! Fick nämlien en förfrågan med banan i, fast hon ville visserligen har mosad :/
    Men kanske inte gör något, får fråga henne, vill inte det ska se brunt och äckligt ut
    Jag har inte testat att tillsätta citronjuice i mosad banan. Men det borde ju var lätt att testa genom att mosa en banan och röra i några droppar pressad citron och se om det mörknar eller om det håller sig fint
  • ClaraH
    Jalle skrev 2012-08-15 10:26:26 följande:
    Vi hade moussetårta på vårt bröllop. Browniebotten, limemousse med färska hallon och vitchokladmousse. Vi fick mycket beröm för tårtan och det var just kombinationen med det söta i botten och vit choklad och det syrliga av limen och hallonen som flera sa var kanon. Jag tycker själv att det blev väldigt gott!

Här är receptet som jag använde (bytte ut jordgubbar mot hallon); bakochdessert.se/recept/visa-recept/lime-och-...
    Då kör jag nog på det i alla fall. Jag ska kolla in din länk.
  • SkövdeSophie

Använd en keramisk kniv för att skära frukter, de blir inte så bruna då.

• malli716

Jag har en fråga angående muffins. Varje gång jag bakar blir de så fina och höga men när de är färdigbakade och de har svalnat så krymper de ihop till en liten muffins i mitten av formen och släpper från kanterna. Så ser ju inte deman köper ut. Jag har provat massor olika recept men vet inte vad jag gör för fel. Det är så tråkigt att servera dem så och svårt att lägga på frosting eller glasyr. Någon som har tips angående det?

• Chicita
    malli716 skrev 2012-08-16 08:51:55 följande:
    Jag har en fråga angående muffins. Varje gång jag bakar blir de så fina och höga men när de är färdigbakade och de har svalnat så krymper de ihop till en liten muffins i mitten av formen och släpper från kanterna. Så ser ju inte deman köper ut. Jag har provat massor olika recept men vet inte vad jag gör för fel. Det är så tråkigt att servera dem så och svårt att lägga på frosting eller glasyr. Någon som har tips angående det?
    Bra fråga, det vill jag gärna också veta svaret på. Det är en anledning att jag inte bakar muffins Tungan ute

Jag vet i alla fall att man ska vara väldigt försiktig med att öppna luckan när man bakar sockerkaka, alltså inte öppna och kika förrän precis i slutänden, och om den inte var klar när man kollade så måste man stänga luckan ytterst försiktigt.
    Jag brukar (om den var nästan klar, men inte helt färdig) slå av ugnen och låta luckan stå aningen på glänt och liksom låta den baka klart på eftervärme. Då blir den högre och luftigare än om man tar den direkt från värmen och ut i "kylan" i köket 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm