• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • eml33h

Jag tänkte provbaka bröllopstårtan här framöver.
    Tänker fylla med dumlefluff och hallonmousse men har aldrig "lagat" det tidigare..
    I dumlefluffet är det dumle och grädde enligt receptet, men behöver det vara gelatin i för att den inte ska rinna ut?

Passar detta recept på hallonmousse som tårtfyllning?

4 gelatinblad
    225 g hallon
    ½ dl socker
    1 msk vatten
    3 dl vispgrädde

• vinterfrost
    eml33h skrev 2012-09-07 15:21:33 följande:

Jag tänkte provbaka bröllopstårtan här framöver.
    Tänker fylla med dumlefluff och hallonmousse men har aldrig "lagat" det tidigare..
    I dumlefluffet är det dumle och grädde enligt receptet, men behöver det vara gelatin i för att den inte ska rinna ut?

Passar detta recept på hallonmousse som tårtfyllning?

4 gelatinblad
    225 g hallon
    ½ dl socker
    1 msk vatten
    3 dl vispgrädde

Man vispar fluffsmeten när den kallnat, blir mer dumlegrädde.. :) Har aldrig hat gelatinblad i alla fall..
  • eml33h

Håller den ihop då?

Och vad är spackla i tårtsammanhang? Vad ska man spackla med och varför?
    Ska ha en marsipantårta, så det gäller väl att den inte är för lös så att man kan forma marsipanen runt.. ?!

• Chicita
    eml33h skrev 2012-09-07 15:28:20 följande:

När det gäller recept så är enda möjligheten att provbaka.
    Tänk på att om du använder bär i mousser så kan man behöva mer eller mindre gelatin beroende på hur blöta bären är.
    Så bara för att det blev bra en gång så behöver det inte bli det gången efter även om man följer receptet exakt.

Att spackla en tårta betyder att man brer på en smörkräm utanpå tårtan, innan man lägger på locket.
    Det är dels för att man då kan få en mycket slätare och jämnare tårta, och dels för att om grädde kommer i kontakt med sockerpasta så smälter sockerpastan.
    Även marsipan kan bli lite blöt av kontakt med fyllningen, plus att färger i moussen (hallonens röda saft exempelvis) kan blöda igenom lättare om man inte har någon sorts smörkräm emellan.
    Det går även att pensla locket på insidan med matolja, men det gör inte jag själv så jag vet inte riktigt hur resultatet blir smakmässigt och hur bra det håller. 
  • eml33h

Så det ska helst vara gelatinbaserade fyllningar som håller ihop ordentligt?

Blir detta en sensation? Och har någon nått bra recept på mousse och smörkräm?

Nerifrån:

Sockerkaka
    Hallonmousse
    Sockerkaka
    Chokladmousse
    Sockerkaka
    Spacklad med citron eller chokladsmörkräm

• BlomAnna
    eml33h skrev 2012-09-07 15:28:20 följande:

Håller den ihop då?

Och vad är spackla i tårtsammanhang? Vad ska man spackla med och varför?
    Ska ha en marsipantårta, så det gäller väl att den inte är för lös så att man kan forma marsipanen runt.. ?!

Dumlefluff blir ganska löst eller ja liksom som vispadgrädde så det funkar inte så om man ska göra våningstårta. Jag brukar ha alltid ha fluff på översta botten så att säga annars vill det gärna flyta ut när man ska bre ut moussen eller vad man ska också. Exempel: botten;hallonmousse;botten;dumlefluff;botten;"spackel"
  • eml33h

Men det funkar bra om man inte ska ha en våningstårta eller?

Tänkte göra flera marsipantårtor, men dom ska inte stå på varandra.

• BlomAnna
    eml33h skrev 2012-09-07 16:53:40 följande:

Men det funkar bra om man inte ska ha en våningstårta eller?

Tänkte göra flera marsipantårtor, men dom ska inte stå på varandra.

Ja då funkar det bra. Var noga med att inte grädden kokar och att det får stå i kylen ett bra tag. Jag brukar låta det stå i kylen över natten innan jag vispar det. 
  • eml33h

Tusen tack för hjälpen allihopa! :)

Ska göra ett försök under helgen, dock utan dekorationer då jag inte har beställt utstickare ännu.
    Blir flera vita tårtor med olika dekoration.
    Ska inhandla silverkulor, snöflingeutstickare, silverglitter mm..

• Chicita
    eml33h skrev 2012-09-07 16:25:04 följande:

Så det ska helst vara gelatinbaserade fyllningar som håller ihop ordentligt?

Blir detta en sensation? Och har någon nått bra recept på mousse och smörkräm?

Det behöver inte vara gelatinbaserat.  Men det är bra om fyllningen är skär-fast (alltså inte flyter ut när man skär en bit) för det är lättare att täcka tårtorna då om man är ovan.
    Men du hade gelatin i ditt recept, därför min kommentar om gelatin...

Sensation vet jag inte. Det är en vanlig kombination, uppskattad av många om det var det du undrade över.

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm