• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • eml33h

Jag provade göra dumlefluffet idag.. ojojoj, var tvungen att skynda mig å fylla bottnarna, annars hade fluffet tagit slut!
    Det slank ner en hel del, men det räckte iaf till tårtan, haha :)

• Mallis12
    ClaraH skrev 2012-09-07 21:47:26 följande:
    Hur transporterar man enklast en tårta? Någon som har något tips?
    Jag köper tårtbrickor och tårtboxar på ett konditori som ligger här i byn, de har oftast så man kan köpa :)
  • BlomAnna

Bild på traktortårtan. Gjorde "vanliga" bottnar i långpanna, fyllde med ahlgrensbilarfluff (som inte blev fluff) och jordgubbsmousse, spaclade med grädde och täckte med marsipan.
    Ursäkta röran runt omkring tårtan

• Mallis12

Tårtor jag har gjort i helgen :)

Tårta till en flicka som gillar hundar, katter, Hannah Montana, turkost och lila.
    Vi kom fram till att jag skulle göra djur och försöka skriva hennes namn i Hannah Montana stil i hennes favoritfärger och detta blev resultatet :)
    Jag trodde jag skulle hitta en font i den stilen men fann inget så jag frågade min syster om hon kunde "översätta" och hon gjorde det direkt och skickade till mig och sedan fick jag skissa av och ta med skapell osv ;) just "mma" hade jag utstickare till :)

Min lillebror som önskade sig en tårta på Kenny från South Park. Lager på lager blev det

Min lillasysters tårta med de tre huvudkaraktärerna i en bra film ;)
    Det är målat med en penna som har ätbar färg :)
    Min syster gjorde om en bild i svart och vitt och sedan skissade jag av via datorn på bakplåtspapper och sedan skar ut med skapell som en mall.
  • Mallis12
    BlomAnna skrev 2012-09-09 23:05:24 följande:
    Bild på traktortårtan. Gjorde "vanliga" bottnar i långpanna, fyllde med ahlgrensbilarfluff (som inte blev fluff) och jordgubbsmousse, spaclade med grädde och täckte med marsipan.
    Ursäkta röran runt omkring tårtan

Den hade min son blivit tokig i! Fin! :)
    Ahlgrens bilar innerhåller gelatin så även om man tar mindre godis så blir det stelt, iaf för mig. Men jag brukar hälla i lite mer grädde när jag ska vispa det sen. :)
  • BlomAnna
    Mallis12 skrev 2012-09-09 23:11:26 följande:
    Den hade min son blivit tokig i! Fin! :)
    Ahlgrens bilar innerhåller gelatin så även om man tar mindre godis så blir det stelt, iaf för mig. Men jag brukar hälla i lite mer grädde när jag ska vispa det sen. :)
    Tack! Dottern blev också väldigt förtjust i den så det få nog bli en till henne med när hon fyller i oktober.
    Jag hällde också i mer grädde när jag vispade. Var dock orolig att det skulle bli typ smör om jag vispade för länge så jag vågade inte vispa så länge. Konsistensen blev typ som smörkräm eller pannacotta men det smakade ju Ahlgrensbilar iaf  
  • EM88

I helgen har jag gjort två tårtor och en till ska göras imorgon :)
    En tårta för en namngivningscermoni(-liknande sak) och en för babyshower där den blivande mamman inte vet om tårtan :)
    Imorgon ska jag försöka mig på en pirattårta/skeppstårta :)

• Lusk

Hej hej, om man ska göra en figurtårta, är det smartast att fylla först och skära ut sen eller skära ut först och fylla sen?

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm