• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • BlomAnna

Nu har jag snart varit fru i en vecka...Känns lite svårt att fatta fortfarande Lever fortfarande i lite lyckorus  men det börjar bli dax att landa igen. Dottern fyller snart 2 år så det ska planeras kalas men jag känner att jag har dåligt med fantasi...Vad skulle ni baka till ett två års kalas? Det kommer ju i huvudsak vuxna + några barn i varierande åldrar. Det är dock inget barnkalas...

• Chicita

Jag skulle nog ha gjort en minitårta till födelsedagsbarnet som denne får pilla med bäst hon vill sen.
    Kanske lite extra gottis på den (alltså typ godisfluff i tårtan och godis som dekorationer på den eller vad hon nu gillar (och får äta).

Till resten skulle jag nog faktiskt kört en lite gammaldags fikabuffé med bullar, olika sorters kakor och kanske gamla hederliga "rulltårtsbakelser" Glad 
    Det är allt för mycket avancerat bak i dag. Sällan som man kan få en riktigt god kaka eller hembakt bulle utan alla ska liksom "bräcka" varandra med avancerade bakverk... 

• Krystal

En tårta på till min mamma som fyller år. I den är det hallonmousse (med bitar av "färska" hallon) och vaniljvisp. Blommor och blad i marsipan och sockerpasta och glasyr på tup och spritsad grädde runt om
  • Krystal

Tackar Först hade jag tänkt bara ha dom vita blommorna. Men sen så ville jag testa hur murgrönan beter sig när den läggs på tårta och får ligga där lite. För den är ju målad med karamellfärg, och jag vill även se om den färgar nav sig. Jag har planerna att ha murgöna på bröllopstårtan...så jag vet vad jag har att vänta mig. Men då ska dom nog sitta på tråd och inte ligga löst lagda...

• Krystal

...både blommorna och murgrönan gjorde jag för några dagar sedan. Så dom har fått ligga och lufttorka lite för att hålla formen bättre..

• Chicita

Prova att färga marsipanen / sockerpastan eller vad du använder till bladen med pastafärg istället och sen pensla med pulverfärg, då får du en tredimensionell effekt och löven ser mer äkta ut Glad

Speciellt om du borstar liksom från kanten och in, då blir kanten mörkare som den brukar kunna vara på löv

• Krystal

Ska tänka på det. Men jag hade grön sockerpasta till bladen. Men nästa gång tror jag att jag ska ha lite mörkare färg på dom. Nu tog jag samma gröna pasta som jag hade till den förra tårtan. Blanda i karamellfärgen i pastan kanske...så blir det mörkare

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm