• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita

Nu börjar det närma sig pepparkakstid. Äntligen ska jag få göra mina smaskiga skurna pepparkakor igen.
    Funderar på att göra en extra sats i år och ge bort lite till grannar och jobbarkompisar Skrattande 

• Boringbrick

Har ett recept på Mintchokladtårta med after eight, den är en dröm för chokladälskare! 

Ingredienser:
    200 g mörk choklad
    200 g smör/margarin
    3 ägg
    2 ½ dl strösocker
    3 dl vetemjöl

Chokladglasyr:
    25 g smör/margarin
    1 dl vispgrädde
    20 plattor after eight

Ugnen på 175 grader, helst en form med löstagbar kant smörj den eller använd bakplåtspapper. Smält smöret på svag värme, bryt chokladen och låt den smälta i smöret. Låt svalna. Vispa ägg och socker poröst, tillsätt mjölet och chokladblandningen(dvs smöret och chokladen) och rör till en jämn smet och häll smeten i formen. 

Grädda i nedre delen av ugnen ca. 20 minuter. Kakan ska inte vara helt genomgräddad. Låt kakan bli kall. 
    Blanda smöret, grädden och after eight i en kastrull på svag värme, låt blandningen kallna och bli trögflytande innan du brer glasyren över kakan. Du väljer själv om du vill ha kakan kvar i formen eller ta lös den ur formen., jag föredrar själv att ha formen kvar då det är mindre risk att glasyren flyter av om den skulle vara för lös. 

Sen kan du själv välja om du vill ha något mer på toppen, ev. skivad apelsin eller kanske hallon. Skrattande

• Chicita
    Boringbrick skrev 2012-11-06 19:36:48 följande:
    Har ett recept på Mintchokladtårta med after eight, den är en dröm för chokladälskare! 
    Det lät gott, det måste jag testa någon gång Skrattande
    Victoria F skrev 2012-11-06 19:37:29 följande:
    Det  låter gott! Har du något recept på dem som du vill dela med dig av Chicita? Flört
    Jadå, kockens bästa recept (fått det av en av kockarna på hotellet jag jobbade på förut)

425 g margarin
    425 g sirap (ljus eller mörk spelar ingen roll, det är din smak som styr)
    425 g socker
    Kokas ihop

900 g vetemjöl
    1,5 msk bikarbonat
    0,5 msk kryddnejlikor (malda)
    1 msk ingefära
    2 msk kanel
    Blanda väl
    Tillsätt eventuellt 150-200 g mandel
    Häll i sockermassan och blanda väl

Klä 2 avlånga bakformar med gladpack och fördela degen mellan dom och se till att packa in degen ordentligt med gladpacken
    Låt ligga i kylskåp över natten, skär i tunna skivor och grädda i 200 grader i ca 10 min 
  • Victoria F

Låter mums! Det får bli två pepparkaksbak i år tror jag Glad Ett med sonen där han får leka, kladda och äta halva degen och så ett där jag provar dessa! *Längtar efter doften av pepparkakor som gräddas!*

• Chicita

Dom är så enkla att göra... Inget spill blir det heller.
    Om du har tilgång till en skärmaskin så kan du använda den, annars är det enklast med en tandad (brödkniv typ) kniv och att man liksom bara trycker kniven genom klumpen som ska vara kall... 

• ClaraH
    Chicita skrev 2012-11-11 20:03:33 följande:
    Jättefin ClaraH Glad
    Jag förstår att du är nöjd.
    Vad har du i tårtan?  
    Tack Chicita! Det är sockerkaksbottnar, jordgubbsmousse och limemousse. Sen har jag spacklat med limesmörkräm under sugarpastne. Jordgubbsmoussen gjorde jag på färska jordgubbar, men tyvärr är de ju lite smaklösa så här års. Limemousse är en favorit.
  • Chicita

Har du receptet på limesmörkräm...
    Jag har kört med den vita chokladsmörkrämen så länge nu att jag nog måste variera mig lite Oskyldig 

Ja jag brukar göra en limemousse som jag baserar på limecurd och grädde. Supersmaskig. Jättefräch och kan kombineras med många smaker Skrattande 

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm