• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • ClaraH

Chicita! Såg du min fråga om hur du sätter ihop våningstårtor lite högre upp? Använder du sugrör som stödpinnar eller krävs det något annat material? Hoppas du tycker det är OK att jag frågar.

• Chicita
    ClaraH skrev 2012-11-20 20:34:30 följande:
    Chicita! Såg du min fråga om hur du sätter ihop våningstårtor lite högre upp? Använder du sugrör som stödpinnar eller krävs det något annat material? Hoppas du tycker det är OK att jag frågar.
    Nej det missade jag Skäms
    Det är helt ok att du frågar. Glad

Jag använder något som heter dowelrods, jag tycker inte att sugrör är tillräckligt stabila.
    Dom dowelrods jag använder är ett grövre plaströr, ungefär tjockt som en tumme. Man bara trycker ner dom i våningen under den som ska stöttas (alltså om det är mer än 2 våningar så i alla utom den översta) och sen har jag såna där tårtfat i papp för varje våning, så att varje lager är självbärande så att säga.

Nu sist köpte jag dowelrods i bambu istället men har inte hunnit testa dom för den tårtan blev avbeställd.
    Så du kan använda vanliga pinnar i trä eller nåt. Om du ska använda plast så måste du kolla att plasten är livsmedelsgodkänd bara Glad 
  • ClaraH
    Chicita skrev 2012-11-20 22:15:48 följande:
    Nej det missade jag Skäms
    Det är helt ok att du frågar. Glad

Jag använder något som heter dowelrods, jag tycker inte att sugrör är tillräckligt stabila.
    Dom dowelrods jag använder är ett grövre plaströr, ungefär tjockt som en tumme. Man bara trycker ner dom i våningen under den som ska stöttas (alltså om det är mer än 2 våningar så i alla utom den översta) och sen har jag såna där tårtfat i papp för varje våning, så att varje lager är självbärande så att säga.

Nu sist köpte jag dowelrods i bambu istället men har inte hunnit testa dom för den tårtan blev avbeställd.
    Så du kan använda vanliga pinnar i trä eller nåt. Om du ska använda plast så måste du kolla att plasten är livsmedelsgodkänd bara Glad 
    Tack, finns detta att köpa på de vanliga tårtsajterna? Jag verkar inte ha hittat dem där riktigt.
  • Chicita
    ClaraH skrev 2012-11-21 22:36:02 följande:
    Tack, finns detta att köpa på de vanliga tårtsajterna? Jag verkar inte ha hittat dem där riktigt.
    Jepp, jag har köpt både på kakburken och tårtdecor

Dom här har jag använt mest
    www.kakburken.se/product_info.php

Dom här har jag testat men gillar inte. Dom är för tunna och om kakan blir lite för "blöt" eller inte jättefast så "skär" dom rakt igenom kakan om dom inte är exakt lodräta.

Dom här har jag inte provat än men misstänker att det är samma som dom ovan då dom är lika smala

Det här är samma som dom högst upp tror jag
    www.tartdecor.se/plastic-dowel-rods.html

Dom här har jag köpt men inte hunnit testa:
    www.tartdecor.se/bamboo-dowel-rods.html

Och dom här är nya, har inte sett dom tidigare
    www.tartdecor.se/wooden-dowel-rods.html

• ClaraH
    Chicita skrev 2012-11-21 22:50:16 följande:
    Jepp, jag har köpt både på kakburken och tårtdecor

Dom här har jag använt mest
    www.kakburken.se/product_info.php?products_id...

Dom här har jag testat men gillar inte. Dom är för tunna och om kakan blir lite för "blöt" eller inte jättefast så "skär" dom rakt igenom kakan om dom inte är exakt lodräta.

Dom här har jag inte provat än men misstänker att det är samma som dom ovan då dom är lika smala

Det här är samma som dom högst upp tror jag
    www.tartdecor.se/plastic-dowel-rods.html

Dom här har jag köpt men inte hunnit testa:
    www.tartdecor.se/bamboo-dowel-rods.html

Och dom här är nya, har inte sett dom tidigare
    www.tartdecor.se/wooden-dowel-rods.html

Oh, så många tips. Ska kolla dem! Tack!
  • Minuz

hur gör nån med bröllopstårtan? står den framme under festen eller har ni låtit den stå i kylen tills det är dags för den? den blir ju alltid godis om den inte är för kall tycker jag iaf. tänkte ha den på en liten lastpall med ev några tillämpar under..... eller hur har ni gjort?

• zoooda

våra kommer stå i källaren av lokalen där det är svalt.. en bära upp dom när de e dax.. men vi har enkla tårtor, inget på höjden :)

• Chicita
    Minuz skrev 2012-11-23 09:03:35 följande:
    hur gör nån med bröllopstårtan? står den framme under festen eller har ni låtit den stå i kylen tills det är dags för den? den blir ju alltid godis om den inte är för kall tycker jag iaf. tänkte ha den på en liten lastpall med ev några tillämpar under..... eller hur har ni gjort?
    Vi hade den i kylen. 
    Eftersom den innehöll och var dekorerad med massa grädde så ville jag inte riskera en sur tårta Flört 
  • eml33h

Vi har funderat på att ha tårtbuffé.
    Tänker oss att det blir lättare att tillgodose allas smaklökar.
    Jag vill tex. ha en syrlig citronmoussetårta och min m2b vill ha med hallon och choklad.
    Funderar även på en med mörk kladdkaka, hjortron och likörsmörkräm som är suveränt god.
    Och så nån vanlig prinsesstårta, osv.

Kan man ha en av varje sort eller blir folk sura om den tårtan dom ville smaka tar slut?

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm