• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita

Jadu bra fråga malli716.
    Det gör den för mig också kan jag säga.
    Men jag tror att det kan vara för att man låter skinkan stå inne för länge med griljeringen. Det ska ju bara vara sista finputsningen så att säga. Den måste fortfarande ha lite fukt kvar för att inte smula sönder som en skorpa och ramla av.
    Så prova att göra klart skinkan (om du inte köper en färdigkokt) och kör lite svagare värme och / eller kortare tid. 

• ClaraH
    Chicita skrev 2012-12-23 13:33:08 följande:
    Jättefin ClaraH
    Du är snart ett riktigt tårtproffs Solig 
    Tack Glad Det är himla kul faktiskt. Jag håller på och gör en våningstårta jus nut, men jag får inte glasskrämen tillräckligt hård så vi får se hur det går. Det känns som den pyser ut... Resultatet kommer väl här om ett par dagar.

God Jul!
  • Chicita

Det var så det blev för mig med vår bröllopstårta ClaraH. Den vita chokladmoussen vägrade stelna, så den pyste ut så fort jag belastade med sockerpastan, även innan jag hann försöka börja sträcka den och forma den över tårtan...
    Så jag gav upp och spritsade på resterna av grädden jag hade hemma Tungan ute 

• söt nöt

Jag funderar på en tårta till nyår. Vi kommer ha gäster och en av dom är nötallergiker. Finns det någon som har ett förslag på en garanterat nötfri tårta? Jag älskar choklad, men det är svårt då dom flesta sorter kan innehålla spår av nötter. Annars är hallon en favorit. Sött och syrligt.

• Chicita
    söt nöt skrev 2012-12-26 19:20:48 följande:
    Jag funderar på en tårta till nyår. Vi kommer ha gäster och en av dom är nötallergiker. Finns det någon som har ett förslag på en garanterat nötfri tårta? Jag älskar choklad, men det är svårt då dom flesta sorter kan innehålla spår av nötter. Annars är hallon en favorit. Sött och syrligt.
    Sockerkaksbotten, hallonmousse och limecurd + vispad grädde

Syrligt och gott Glad 
  • söt nöt

Tack ! Får prova en liten i veckan. :)

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm